Jag skriver detta med anledning av att http://www.linux.nu har blivit hackad (eller crackad kanske är mer korrekt). Känns ganska ironiskt när en sida som handlar om Linux, och som präntar i folk att Linux är så säkert, går och blir hackad.
Jag vet inte om folket bakom siten har någon större säkerhetsexpertis, men när folk som faktiskt driver en stor Linuxsida inte ens lyckas hålla sin server säker, då kan man börja undra.
Inget operativsystem är säkrare än vad administratören gör det till, och inget operativsystem är 100% säkert. Det som kan skilja operativsystem emellan är tidsåtgången som krävs för att hålla det hyffsat säkert, och där är fortfarande mina erfarenheter att Linux har en fördel gentemot NT/2000.
Håller med Robban, inget op-system är säkrare än vad man konfigurerar det till. Stänger man av nätverksfunktionerna och inte startar några program, så är man nästan uppe på 100%...
Sen är det så att man inte går omkring och skryter med att servern blivit hackad (om det inte är en webbserver bär det syns), så det finns nog ett ganska stort mörkertal.
Sen är Linux väldigt poppis bland hackarna, kanske något man ska ta lärdom av, eller som deras egna klassiska uttalande:
"My second PC is your Linux computer"
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
Nu har ju inte IIS så mycket med säkerheten i operativsystemet Windows. I dessa debatter så brukar det sluta med IIS mot Apache, lite tråkigt, för det är ju bara applikationer som körs...
(T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e