webForumDet fria alternativet

Varför NT är överlägsen UNIX

Datorhårdvara

12 svar · 543 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Frågan#1

Hittade en bra artikel om detta, läs och lär :e
http://catalog.com/sft/ntvsunix.html

Arguments in favor of Windows NT
Now it's my turn to give you all my reasons as to why an existing UNIX system should be ported over to Windows NT, and why Windows NT is a better operating system than UNIX.

No need for a staff 'C' programmer to maintain it - nearly all NT networks that I know of are maintained by people with "user-level" knowledge, albeit good "user-level" knowledge. Usually these people are experts in hardware, and how to set up an operating system properly. Typically they have titles such as "Network Administrator", but you don't need to hire a full-fledged "Computer operator", nor have an on-site "Systems Programmer" to run your NT network. It, well, runs itself.
NT installs 'out of the box' and is supported by all major hardware vendors - NT systems typically have no trouble supporting a large number of individual devices and vendors, and updated device drivers for NT are frequently provided for download over the internet by Microsoft and the individual hardware vendors. NT devices are easily installed, as separate files, just like Windows '9x devices, and Windows 2000 is planned to support Plug & Play, making this process even easier. And, every machine I've ever tried to install NT 4.0 on has worked the first time. And Windows 2000 should make this even better.
Large installed base - like UNIX, there is a large installed base of NT software. Granted, this isn't necessarily an argument that it's BETTER, but it is proof of reliability... like a college degree is proof of potential, not actual ability.
Large number of native applications - there are more Win32 applications than for any other system. Windows '95 saw to that. And NT runs them just a little better.
Built-in pre-emptive multi-threading capability - Win32 on Windows '9x and NT provides the ability for a single application to have multiple "threads of execution" that run at variable priority levels, each with its own stack and private "thread local storage", and execution point. In short, it's like having an application within an application, that shares memory and other resources, yet has some of its own private stuff as well. The use of multiple threads of execution can prevent 'blocking' of the user interface by time-consuming operations, and prevent the need to insert frequent "message loop" calls within a time consuming function, not only simplifying the application's design, but also making it more robust with better overall performance.
NOTE: although Linux may have threading support, the specification for multiple threads under *NIX is not consistently supported, and therefore applications written for multi-threaded operating systems may not run on all *NIX platforms - therefore, *NIX cannot be considered to inherently support multiple threads, unlike Windows NT and '9x.
Backward compatibility with most Windows and MS-DOS software - with some reservations (such as the use of undocumented features, or special hardware interfaces) MS-DOS and Windows 16-bit software runs unmodified on Windows NT 4.0 . Better compatibility is provided by Windows '9x, for which the main design parameters were "backward compatibility". But Windows NT performs well in this area. Very few "legacy" applications will fail to run properly under Windows NT.
High-level language OS KERNEL and device driver model - as with UNIX, NT uses a 'C' language kernel and device driver model (through HAL), to minimize the amount of actual "native code" that needs to be written for a particular machine. With a relative minimum of effort, not unlike UNIX, NT can be "ported" to run on other CPU's, as it has with the DEC Alpha and MIPS CPU's.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tillförde väl inte den förra debatten nåt annat än lite text på engelska ;)
Men annars är väl just HardwareAbstractionLayer både en fördel och en akilleshäl... beroende på hur säkerhetskritiskt systemet är.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

En webbsajt skriven av en uppenbarligen vinklad och subjektiv person som försöker framstå som vore han rättvis och korrekt när han går igenom fördelar och nackdelar mellan de olika operativen.

Det enda problemet är att samtliga av de "fördelar" med Unix som han presenterar har vidföljande negativa kommentarer medans NTs "fördelar" är följda av positiva kommentarer helt utan någon "vetenskaplig" grund utan enbart baserade på vad författaren tycker, anser eller har hört.

Knappast en vetenskaplig eller seriös källa till information. Visserligen länkar han ju till www.unix-vs-nt.org som faktiskt presenterar fakta på ett lite mer seriöst sätt men det är också det enda positiva.

Du brukar ju ofta ondgöra dig över fanatism och liknande i Unixlägret, vad är då detta om inte exakt samma sak?

Svara gärna med dina vanliga undvikande och von-oben-kommentarer av typen "jag vet bäst, du är enbart kattpiss" som du så gärna kör med, det gör det hela mer intressant.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

[Redigerat av sgtpepper den 17 aug 2001]

"jag vet bäst, du är enbart kattpiss" som du så gärna kör med, det gör det hela mer intressant.

Det är precis så du för/har fört debatten i den andra tråden, du tillskriver mig ett sätt att debattera som du själv har, om du inte kan föra en normal debatt så föredrar jag att du inte skriver något, uppenbart så klarar du inte av att någon kritiserar ditt älskade UNIX, så var god lämna tråden.

Fick inte du tillsägelse om just detta i den förra tråden?

Verkar vara dags för forumledarna att ta i tu med dig, du har ballat ur fullständigt, tror du att du har en fribiljett här på wF för att du är moderator?

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV

Se, återigen så väljer du att bortse från stora delar av ett inlägg och endast svara på en bråkdel av inlägget.

Det är precis så du för/har fört debatten i den andra tråden, du tillskriver mig ett sätt att debattera som du själv har

Tja, om du rannsakar dig själv en smula så kan du nog finna att även du äger denna debatteknik.

Verkar vara dags för forumledarna att ta i tu med dig, du har ballat ur fullständigt, tror du att du har en fribiljett här på wF för att du är moderator?

Oh hjälp. Ja du brukar ju ofta förespråka kontroll och censur från forumledarna, eller vänta.. Brukar det inte vara tvärtom?

Jag avsäger mig gärna min moderatorsroll om du nu tror att jag på något sätt anser mig stå över resterande medlemmar.

Hur vore det om du svarade på huvuddelen av mitt inlägg istället, anser du att den webbsajt du rotade fram är en seriös källa och ett vettigt och sunt inlägg i debatten?

------------------

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jo, för närvarande är ni nog lika goda kålsupare båda två.
Kan ni tänka er att försöka hoppa de mest person-nitiska kommentarerna månne? :l

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

No need for a staff 'C' programmer to maintain it - nearly all NT networks that I know of are maintained by people with "user-level" knowledge

Nej, man måste vara VB-programmerare för att kunna ta hand om det. ;) Att sätta okunniga personer ansvariga för servers är skottskadat, något som bevisades med Code Red. En patch som funnits tillgänglig i en hel jävla månad blev inte installerad. Oops - anställ någon som vet vad de gör nästa gång, inte en användare.

Large installed base - like UNIX

Så det spelar alltså ingen roll om man har NT eller någon Unix-variant, eftersom båda finns installerade på många ställen.

Large number of native applications

Och alla vet ju att i samma sekund som NT släpptes så upphörde ALLA program skrivna för Unix att existera, och inget nytt har ens påbörjats sedan dess.

Built-in pre-emptive multi-threading capability

Lite längre ner nämns även att olika varianter av Unix kan ha lite egna små anrop för trådar och skräp, vilket gör det svårt att flytta mellan olika varianter av Unix. Det som inte nämns är paket som pthreads, och att det inte finns mer än en enda NT-plattform (tack gode Gud).

Backward compatibility with most Windows and MS-DOS software

Samtidigt så har Unix bakåtkompatiblitet mot gamla Unix-program.

With a relative minimum of effort, not unlike UNIX, NT can be "ported" to run on other CPU's, as it has with the DEC Alpha and MIPS CPU's.

Jag är osäker på exakt hur många plattformar man kan kompilera och köra Linux under, men det är definitivt fler än de (en? två?) som NT kör under för tillfället.
Härmed förkunnar jag att den som skrev denna artikel borde göra något vettigare, som att plantera blommor eller odla skägg hela dagarna.

(ändrat: stavfle)

[Redigerat av Chainsaw den 18 aug 2001]

Hur vore det om du svarade på huvuddelen av mitt inlägg istället, anser du att den webbsajt du rotade fram är en seriös källa och ett vettigt och sunt inlägg i debatten?

Hahaha du är för dråplig, du snackar om "sund källa" och hänvisar till unix-vs-nt.org som en sådan?

Kallar du det här för "en vetenskaplig eller seriös källa till information"?

Why Windows NT Server 4.0 continues to exist in the enterprise would be a topic appropriate for an investigative report in the field of psychology or marketing, not an article on information technology.

http://unix-vs-nt.org/kirch/

Den kommentaren tillsammans med hela den "vetenskapliga" jämförelsen mellan NT och UNIX på den siten tjänar bara till att tillfredställa UNIX fanatikers hat och förakt gentemot MS och ingenting annat.

Artikeln på siten som jag hänvisade till noterade (precis som jag gjort tidigare) att UNIX folket gärna spyr ut sitt förakt gentemot NT utan att någonsin kunna förklara exakt varför UNIX skulle vara så överlägset, varpå författaren vill poängtera varför han tycker att NT är bättre, vilket jag tycker att han gör (i huvudsak) ett bra jobb med att förklara.

------------------

Visst är unix-vs-nt.org vinklat, men framför ändå en argumentation för sina åsikter och presenterar källhänsvisningar.

Nu avslutar jag för tillfället mitt deltagande i NT-vs-Unix-trådarna och konstaterar att båda lägren har fanatiska hejdukar och att man skall välja det OS som lämpar sig bäst för uppgiften.

En fråga bara Reefer, är det verkligen du som skrivit detta i denna tråd från i våras? :e

"Win9X -konstigt att såna här artiklar alltid dyker upp när MS har problem med något, som tex den långsamma adoptionen av Win2k av företagen eller det faktum att Unix fortfarande är kung bland server-OS:n eller Linux fortsatta segertåg över världen ..."

samt

"Du menar på fullt allvar att du är omedveten om att MS tar varje chans att misskreditera (särskilt) *nix produkter där tillfälle ges antingen i det fördolda eller offentligt!"

och slutgiltligen

"Om man har erfarenhet av *NIX så vet man att det finns en hel drös av standardiseringar på det området, man bör också betacka sig för att gå MS ärenden i det här fallet, och spä på rykten som skulle göra gällande att Linux/Unix skulle "falla" -det är helt enkelt inte sant!
Om det är nån som löper risk att falla så är det kolossen på lerfötter MS, som kör med resten av mjukvarubranchen i desperata försök att göra internet till sitt eget privata nätverk!

"

Hmm, finns det två Reefers, en pro-MS och en pro-UNIX/Linux? ;) :e

------------------

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Så.... det är därför han finns överallt samtidigt? :e

------------------
Ancilla, face mea laganum!

En fråga bara Reefer, är det verkligen du som skrivit detta i denna tråd från i våras?

Ja det är verkligen jag :e

Hmm, finns det två Reefers, en pro-MS och en pro-UNIX/Linux?

Det som flamar bäst för stunden? §e

------------------

[Redigerat av Reefer den 19 aug 2001]

Medlem sedan aug. 200150 inlägg

Kanske kan det vara så att Reefer ändrade åsikt, något som sgtpepper verkar totalt oförmögen att göra.

Hans argument går ut på att det jag inte använder är skit, hur förklarar man annars argument som "där jag kommer från existerar inte windows" från en annan tråd ( ej ordagrant men nära nog ).

[Redigerat av Zigma den 19 aug 2001]

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Chainsaw->
"lite egna små anrop för trådar och skräp" ??

Utan att ge mig in i vilket OP system som är bäst, vill jag bara ge en liten "reflektion" till NT vs UNIX tekniska aspekter.

I olika projekt jag arbetat med, så har det varit en väldigt hög teknisk nivå på programmen (telemetrisystem för dataloggning/systemtester), och därför har dessa program skapats med NT som plattform. Devicedrivers, Systemservices och flera samarbetande flertrådiga program. NT är ett "nytt" högteknologiskt OP system (i jämförelse med UNIX) och som ger oss dessa möjligheter, speciellt med trådar som kan fås att köras i OS level, Dynamic level och Realtime level. Visst, vi kanske hade löst det på ett UNIX system, men det hade varit tidsödande. Här har utvecklingstiden kontra systemfunktionalitet "vunnit". Sedan är det ganska trevligt att kunna köra dessa programvaror på en "vanlig" NT dator, som är mycket lättskött att använda.

Har insett att det är döfött att diskutera vilket som är bäst NT/UNIX, och lämnar därför bara lite info om hur jag har "mött" systemen.

Det kan mycket väl vara så att andra system vinner på att använda UNIX som plattform, både utvecklingsmässigt och användarmässigt.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp!

[Redigerat av Toonster den 19 aug 2001]

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)