Personligen tycker jag att det är fånigt att göra en sämre kopia av gränssnittet i MacOS X och kalla det för Windows XP. Fast det är väl så när man har lite fantasi...
------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
8 svar · 461 visningar · startad av Reefer
...Microsoft nu "officiellt" har sanktionerat en viss teknisk standard över en annan i deras nya OS XP, som i fallet med Firewire vs USB 2.0 samt Bluetooth vs 802.11b aka "Wireless networking"?
http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,5080924,00.html?chkpt=zdhpnews01
samt
http://www.zdnet.com/anchordesk/stories/story/0,10738,2706740,00.html?chkpt=zdhpnews02
Personligen tycker jag att det är bra att ett så stort och inflytelserikt mjukvaruföretag som Microsoft tar sitt ansvar och vågar säga vad dom tror är värt att satsa på.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Personligen tycker jag att det är fånigt att göra en sämre kopia av gränssnittet i MacOS X och kalla det för Windows XP. Fast det är väl så när man har lite fantasi...
------------------
*ehum*...chainsaw...läste du verkligen vad jag skrev? ;)
Nu var det MS val av en teknisk standard framför en annan som det gällde och inte utseendet på XP :e
------------------
Jag kan nästan ingenting om Bluetooth och 802.11b, men är det inte två standarder som skall användas till olika saker...? 802.11b för trådlösa nätverk och Bluetooth för mindre enheter som skall kommunicera med varandra? Bluetooth skall väl vara designat så att man kan köra det på batterier, och därför förmodar jag att vissa ändringar har gjorts (i protokollet t.ex.) för att få det hela så energisnålt som möjligt, medan 802.11b är trådlöst ethernet helt enkelt?
[Redigerat av Muzzafarath den 11 apr 2001]
Jo jag är medveten om skillnaden som du beskriver Muzzlan och det är helt riktigt, även om dom -basically, gör samma sak, men som sagt; MS har bestämt att inte inlemma stöd för Bluetooth i XP utan bara 802.11b, samt nu senast Firewire framför USB 2.0, som kanske är det mest intressanta. :)
------------------
Det finns vissa anledningar till det ändå. FireWire och 802.11 är betydligt mognare än både USB2 och Bluetooth. Jag har själv sett källkoden till stacken för Bluetooth, och jag är inte särskilt imponerad. USB2 har vissa inkompatibilitetsproblem om USB1-enheter är anslutna.
Microsoft kan utan problem lägga till support för detta i ett service pack, men chansen att de kommer att göra det är vansinnigt liten.
------------------
Möjligtvis implementeras det i en snar framtid. Räckvidden är väl ännu "bara" 10 m för den specifikationen ni nämner. Kanske tycker MS att de vill vänta ut lite till? kanske för bättre räckvidd?
Bara en tanke...
/T
------------------
This is what the KLF is about
Jag har provkört Bluetooth över 25 meter med en förbättrad antenn. Fungerade utmärkt. Tror att runt 10 meter räcker för avståndet mellan min dator och mitt tangentbord, faktiskt.
------------------
Jag tycker iaf att det är synd att dom inte lägger in stöd för Bluetooth, då detta är en riktig höjdare för små och billiga extra prylar.... :e
Chainsaw:
Jag har kört HBH-10(headset) med en 520 på ca:20m avstånd i en korridår(frisikt)utan att kvaliten sjönk nämnvärt.
Frågan är bara vad har detta med NT vs. LINUX att göra ?
------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
[Redigerat av stoffe-2k den 18 apr 2001]