webForumDet fria alternativet

Windows XP Beta 2: The SuperSite Review

Datorhårdvara

19 svar · 615 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Frågan#1

http://www.winsupersite.com/reviews/windowsxp_beta2.asp

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

[Redigerat av Reefer den 29 mar 2001]

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp

[Redigerat av Reefer den 29 mar 2001]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nope, 95/98/SE kan inte bli medlemmar av en domän.

Ööhh Rikard ...i Windows 95/98/SE >> start/inställningar/
kontrollpanelen/nätverk >> fliken "konfiguration" >> dubbelklicka på "klient för microsoft-nätverk" ...vad har du där för något?

------------------

När du loggar in kommer lösenordet att bekräftas av en Windows NT-domän.

Det är vad det står på vår dedikerade CD-brännar-dator som kör Windows 98. Den datorn är för övrigt inte medlem av vår domän på jobbet.
Däremot, precis som det står, verifieras mitt (användarens alltså) användarnamn och lösenord av Windows NT-domänen.
Det är inte riktigt samma sak som i Windows NT/2000-miljön där operativet gör en datorinloggning mot domänen innan du som användare får möjligheten att logga in i datorn och även domänen.

[Redigerat av Rikard den 21 mar 2001]

Ojojoj vilket hårklyveri det blev nu då...du erkänner alltså att jag i huvudsak hade rätt och du fel?

------------------

Nope, det är möjligt att jag uttryckte mig lite otydligt men Win 95/98/SE är inte medlemmar av en domän.

När du startar en dator med Windows NT/2000 så kommer operativet att logga in "datorn" mot domänen. För att datorn ska få logga in så skapas en säker kanal mellan klient och en av domänkontrollanterna. Den inloggning kan endast ske om datorn är en medlem av domänen.

Win 95/98/SE gör inte en sådan inloggning - därför är de inte medlemmar av domänen. Därmed inte sagt att du som användare inte kan få ditt konto verifierat av NT-domänen - vilket du specar med hjälp av de inställningar du tidigare nämnde.

För att ett operativ ska vara medlem av domänen krävs ett datorkonto.
Windows NT/2000 kräver det.
Windows 95/98/SE (och jag tror ME inkluderas här) gör det inte.

Därav min kommentar:
Nope, 95/98/SE kan inte bli medlemmar av en domän.

Hursomhaver...Windows XP home edition kommer alltså inte att stödja inloggning mot en domän ...och det tycker jag är dåligt.

Är det några som har några synpunkter på reviewen av XP beta2? -det som tråden handlade om.

------------------

Hårklyverier!?

Det står väl ändå:
Domain membership - Home Edition cannot be used to logon to an Active Directory domain. For obvious reasons, the Domain Wizard is also missing in Home Edition.

Okej, den stöder inte inloggning mot en Active Directory-domän. Vad jag kan se står det inget om att logga in mot domäner i övrigt och så vitt jag har förstått av de kollegor som har testat Windows XP-betan här på jobbet har det gått alldeles utmärkt att jobba mot vårt nät.

[Redigerat av Rikard den 21 mar 2001]

har förstått av de kollegor som har testat Windows XP-betan här på jobbet har det gått alldeles utmärkt att jobba mot vårt nät.

Home Edition?

------------------

Är det förresten någon som kan hitta något om NTFS i artikeln?

Man tycker att det borde vara självklart att nämna den i en review av XP -om det finns med eller inte, men Paul Thurrot brukar tyvärr inte vara överdrivet teknisk i sina artiklar.

------------------

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jag håller med Rikard.
Man kan alltid från en klient logga in, oavsett klient OP.
Däremot krävs en domän att logga in på. Det är väl det som inte är implementerat i XP (att vara, eller handa domäninloggning), utan kommer att vara det i en annan version, typ server med ett antal clientlicenser.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

Och jo, det är NTFS om man vill. Det är samma som W2K.

Funkar perfekt i multiboot med W2K och XP.
Däremot kan det bli problem med NT4 och XP i multiboot, med tanke på skillnaderna i NTFS där.

/T

------------------

Hm men han säger inget om det i artikeln, dessutom; vem vill ha NT 4 när W2k eller XP finns?

------------------

Nä, det kommer inte från artikeln, det kommer från mig...
Oftast i större företag/organisationer har man en policy om vad man ska köra för op-system. Många har fortfarande NT4.
Det är inte alla som kan installera och köra det man vill...

Vem vill sitta framför datorn, när man kan ligga och lata sig på Bahamas?

/T

------------------

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

lite nackdelar med xp
http://www.theregister.co.uk/content/4/17742.html

(surfa även vidare genom "related article" eller vad det nu heter längst ner, man lär sig en hel del)

Ja "product activation" är fullständigt j-a hjärndött, ingen säger emot att mjukvaruföretagen har rätt att skydda sina produkter, men med dagens vanligt förekommande hårdvaruförändringar på systemen, så kan du få kontakta MS ganska ofta för att förnya din "aktivering".

Nu påstår ju MS att det inte kommer behövas för "mindre" ändringar som grafikkortsbyte, ljudkort, minne etc...men då undrar man onekligen...NÄR ska detta behövas? -låter väldigt vagt från MS sida, och man kan lätt misstänka att det bara är ett försök att lugna dom kritiska.

Tror det blir ett tufft jobb för MS försäljningsgarde att få vanliga användare att svälja det där -om dom nu vågar ha kvar det fram till den skarpa releasen.

Dessutom så är det inga problem för avancerade användare att komma på hur man kommer runt det där, vilket gör det än mer hjärndött.

Mer om detta kan man läsa hos ars;
http://arstechnica.com/wankerdesk/01q1/wpa-1.html

------------------

[Redigerat av Reefer den 23 mar 2001]

Jo, det verkar som MS ligger i och försöker minska piratkopieringen...

Tror inte det gör så mycket, Windows kommer att säljas precis lika bra som förut.
btw.
Visste du att i slutet av 1996 (November) fanns det strax över 1 miljon REGISTRERADE Windowslicenser i Sverige!!! (W3.1,W95,WNT3.5, WNT4.0)

/T

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det som man kan se av skärmdumparna från XP är att det blir mer och mer lullull. I senaste nummret av Datateknik 3.0 så finns det en jävligt vettig krönika med namnet "Dra och släpp - det räcker", jag tar mig friheten att klippa lite ur den:

En utsliten kinesisk förbannelse lyder »må du leva i en spännande tidsålder». Spänning implicerar nämligen otrygghet. Mitt hjärta skriker efter stabilitet, säkerhet och användbarhet. Men spänning vill jag inte ha från min arbetsstation. Det önskemålet sätter mig på direkt kollisionskurs med dem som konstruerar operativsystemen som du och jag ska använda varje dag.

..klipp..

Ikoner är en bra idé - men behöver de vara av fotokvalitet? Behöver de vara animerade? Ska de rent av kanske vara filmer? Och när vi ändå håller på: Varför inte göra hela skrivbordsbakgrunden till en film! Låt oss göra så att fönstren försvinner med ett swoshljud, en rökpuff och en animation när de förminskas! Då handlar det inte längre om ett OS med grafiskt gränssnitt, utan om att försöka trumfa konkurrenterna med gulliga detaljer. Reklamen för nya OS-versioner borde i min värld vara något i stil med: »Nu 30 procent längre genomsnittlig driftstid! Nu med fler och bättre drivrutiner! Nu med dubbelt så snabb omstart!» Jag tror att den som jobbat med Windows 95 eller Mac OS 8.0 förstår och uppskattar den argumentationen. Tyvärr kommer den inte att testas i praktiken - utvecklingen går i rakt motsatt riktning. Säljargumenten är sånt som ser snyggt ut på skärmbilder.

Läs hela krönikan här.

Säkerligen är XP ett synnerligen kompetent OS när det gäller stabilitet och prestanda, men jag är liksom krönikören orolig för vilka "rich user experience"-grunkor MS kommer att "berika" operativsystemet med. Av skärmdumparna att avgöra så kommer det se ut som en färgrik soppa av animationer och skit. Hoppas att det finns ett väldigt bra administrationssystem så att man som användare själv kan ta bort de gränssnittsfunktioner som man inte vill ha.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Toonster

Tror inte det gör så mycket, Windows kommer att säljas precis lika bra som förut.

Tro inte för mycket på det, det finns en gräns för hur mycket man kan köra med konsumenterna innan dom får nog.

btw.
Visste du att i slutet av 1996 (November) fanns det strax över 1 miljon REGISTRERADE Windowslicenser i Sverige!!! (W3.1,W95,WNT3.5, WNT4.0)

Det är nästan 5 år sedan, måste väl ha ökat sedan dess, dessutom har närmare 60 % av hushållen en dator här i Sverige, med 92 % som kör Windows på dom så skulle det innebära att det finns ca 2.1 milj Windows-licenser här...vilket det troligen inte gör, piratkopiering torde vara ganska spridd här i Sverige mao, vilket är vad BSA också säger :e

sgtpepper

Säkerligen är XP ett synnerligen kompetent OS när det gäller stabilitet och prestanda, men jag är liksom krönikören orolig för vilka "rich user experience"-grunkor MS kommer att "berika" operativsystemet med. Av skärmdumparna att avgöra så kommer det se ut som en färgrik soppa av animationer och skit. Hoppas att det finns ett väldigt bra administrationssystem så att man som användare själv kan ta bort de gränssnittsfunktioner som man inte vill ha.

Intressant artikel, som sagt, jag tror definitivt att det finns en gräns för hur mycket lull-lull som MS kan stoppa in i OS:en och kalla det för en uppgradering för dyra pengar samtidigt som den reella (praktiska) vinsten med uppgradera uteblir.

Annat än att din nyinköpta P 3 750 med 256 MB RAM plötsligt känns som en skördetröska :e

------------------

[Redigerat av Reefer den 25 mar 2001]

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)