Jag tycker att det har blivit mycket skit snack om olika operativ system och det gäller speciellt mellan linux/unix freaks och microsoft freaks.
Men en sak skall man komma ihåg och det är att inget operativ är bättre än sin administratör, det är helt beroende på vad man skall ha det till.
Sedan har vi det med att folk pratar om att t ex: microsoft använder sig av fula knep i marknadsförings syfte och att dom använder knep för at få användaren att använda microsofts produkter så mycket som möjligt. Men då glömmer vi lätt att i linux världen så finns det än del fula fiskar oxå som t ex: RedHat som har tagit ett gratis OS och lagt in ett skal och lite annat och sedan marknadsför det som något eget och tar hutlöst med pengar för det.
Ett annat vanligt utryck från microsoft freak är att unix är uråldrigt och krångligt att använda och att det inte finns något skal som är användar vänligt. Men det finns faktiskt det och sedan är det faktiskt ett system som inte är till för vanliga användare precis som windows NT server och windows 2000 server inte är till för hemanvändare.
Jag tycker att alla operativ är bra på sitt sett och att man kan kombinera för att få en bra miljö och en nätverks miljö med många bra finesser.
(sedan vill jag lägga till att jag vet att unix inte är ett operativsystem utan ett samlings ord för ett språk men jag orkade inte nämna alla vid namn (solaris och AIX t ex:)
RedHat som har tagit ett gratis OS och lagt in ett skal och lite annat och sedan marknadsför det som något eget och tar hutlöst med pengar för det.
Linux är inte GRATIS det är FRITT -spot the difference! ;)
fö kan jag hålla med om vad du säger men för den sakens skull så kan man visst debattera för/nackdelar med olika OS med viss "flame"-anstrykning -livar alltid upp lite :e
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -för jag är dalens största djävul!
RedHat som har tagit ett gratis OS och lagt in ett skal och lite annat och sedan marknadsför det som något eget och tar hutlöst med pengar för det.
Som Reefer sa så är det skillnad mellan gratis och fritt, och så kan jag tillägga att en av RH's anställda är ingen mindre än Alan Cox. Tror också att de donerar pengar till GNOME och att de har anställt någon från GNOME projektet för att hacka fulltid på det... Han/de som skrev webbservern Tux är väl också anställda av RH (det kan jag ha fel på)? Sedan är det faktiskt helt möjligt att ladda hem RH från deras sida... Att RH endast har tagit ett OS och inte gett tillbaka något till communityn är helt fel - skall du hacka på RH, hacka på dem av rätt orsaker.
Och just det: är det något fel att ett företag tjänar pengar på ett fritt OS?
Håller med Mean om att det beror på vad man ska ha det till. Själv skulle jag vilja prova Linux och se om det är något att ha. Men jag litar inte riktigt på Partrition Magic och liknande program. Hade hårddisken redan varit partrionerad så hade jag provat det! :)
Partition Magic har fungerat helt underbart för mig från den första versionen jag testade, version 2. Faktum är att jag skulle vara betydligt mer orolig över att ett visst operativsystem från ett visst företag från ett visst område i ett visst land skulle ställa till med något skit. Som att sabba en hel partition för mig bara för att den inte var läsbar från det OS:et. Tack så jävla mycket.
------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
Om en av fyra haft problem så vågar jag inte. Har även hört att nanne haft problem.. :l
Fast nu när föräldrarna köper en ny burk så ska jag nog partrionera den innan jag börjar installera prylar. Då kan jag slänga in Linux på en partrion. :)
Har ompartitionerat ungefär 10 gånger med partition magic dom sista tre åren (och bara OS partitioner), ALDRIG gått på tok, men jag kanske haft tur ...men visst ompartitionering är en riskabel historia rent allmänt, man ska alltid ta backup på viktiga data innan ...*blink blink* stoffe... ;)
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
Ja jag har lyckats, jag visste att det skulle bli debatt även fasst ni hängde upp er på partition magic ett tag där.
OK så det ni påstår är att Linux inte är gratis utan FRITT då vill jag då veta vad skillnaden är och när jag menar gratis så menar jag att det är gratis att använda som t ex slack ware utan dyra licenser och shit.
Och som det verkar på vissa av er så är jag nån som hatar linux men så är det inte jag tycker bara att det finns fula fiskar överallt och jag tycker att Bill Gates faktiskt är den bästa Buisness mannen i världen plus att han gav 3 miljarder mer i välgörande ändamål än vad USA:s Stat gjorde och han står för 25% av världs hjälpen per år.
------------------
operatingsystems doesn´t make you a better administrator, operating does!
OK så det ni påstår är att Linux inte är gratis utan FRITT då vill jag då veta vad skillnaden är och när jag menar gratis så menar jag att det är gratis att använda som t ex slack ware utan dyra licenser och shit.
Och som det verkar på vissa av er så är jag nån som hatar linux men så är det inte jag tycker bara att det finns fula fiskar överallt och jag tycker att Bill Gates faktiskt är den bästa Buisness mannen i världen plus att han gav 3 miljarder mer i välgörande ändamål än vad USA:s Stat gjorde och han står för 25% av världs hjälpen per år.
Jovisst finns det fula fiskar överallt, men jag tycker faktiskt inte att RH är en bara för att de tjänar pengar på sin distribution...
Menar du mitt snack om Bill Gates det är sant det har stått i alla kvälls tidningar och data/it tidningar om ni läser sånt!
Jag ville inte rosa Microsoft på nåt sett men jag menar att det är lätt gjort att prata skit om dom utan att ha nån grund för det.
Jag säger det igen "jag gillar Linux och Unix dom är bra för vissa system och för vissa personer" men för det så behöver det inte innebära att allt annat är skit.
------------------
Och Muzzafarat de där länkarna var roliga och fina men det är ju gnu som har skrivit den där sidan inte linus thorvald eller vad han nu heter. och jag tycker att det är djävligt bra av dom och få komma med i matchen på marknaden. men det jag inte tycker är att dom skall kunna ta betalt för nåt som inte är deras om inte microsoft kan göra det.
I microsofts fall så skrev IBM kärnan och Microsoft skalet och diverse.
Det kallas buisness och ni kommer med en massa annat som microsoft har gjort så är det bara en tids fråga innan redhat är så stora att dom börjar strula dom med (microsoft har ju haft ett par år på nacken)
------------------
RH är också gratis att använda, och man slipper alla licenser och "shit". Man kan ju t.o.m. ladda hem ISO filer från RH's hemsida... Slackware tar ju också betalt för sin dist, även om denna också går att ladda hem gratis...
Och Muzzafarat de där länkarna var roliga och fina men det är ju gnu som har skrivit den där sidan inte linus thorvald eller vad han nu heter.
Vad har det med saken att göra? Du ville veta vad skillnaden mellan fri och gratis programvara var, jag gav dig två länkar, spelar det någon roll om Stallman eller Torvalds har skrivit dem?
men det jag inte tycker är att dom skall kunna ta betalt för nåt som inte är deras om inte microsoft kan göra det.
Om MS kommer ut med en Linuxdist får de gärna ta betalt för den... Vem har sagt att de inte får det?
Och hur vet du att RH tar betalt för något som någon av deras anställda inte har gjort?
fö kan jag hålla med om vad du säger men för den sakens skull så kan man visst debattera för/nackdelar med olika OS med viss "flame"-anstrykning -livar alltid upp lite
Visst gör det det, men vi försöker ändå hålla oss ifrån det på wF. :)
Diskussionerna blir mycket mer kreativa om man bibehåller en vänlig ton. Krigsforum med flame-anstrykning finns det gott om ändå på nätet. :)
jag har ompartionerat med partition magic 3 gånger. Första gången gick bra. Andra dödade min hårddisk. :(
men tredje funkade bra.
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
Konstigt att alla inlägg i denna tråden (förutom detta)är gjorda från Windows maskiner?
Är det så att Windows trots allt används av Linux anhängarna? även i sådana här "viktiga" diskussioner?
(Kolla min statusrad på OS och webbläsare)
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2