webForumDet fria alternativet

Windows XP

Datorhårdvara

17 svar · 447 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Frågan#1

http://www.microsoft.com/windowsxp/guide/newlook.asp

Personligen tycker jag att det ser för j*vligt ut... ;)

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

Jasså ingen som vill diskutera det? -tråkmånsar :e

ok lite mer shots;
http://www.winsupersite.com/images/showcase/winxp_lunastartF.jpg

med skinnet "luna" det som Apple rasar över att MS skulle ha snott från MacOS X, jag menar, kolla på storleken på startmenyn -fruktansvärt!

här är dock en bra feature i XP;
http://www.winsupersite.com/images/showcase/winxp_PhotoPrintingF.jpg

nämligen möjligheten att kunna skriva ut direkt från "shellet"

och slutligen ett shot på den nya (än mer bloatade) WMP 8;
http://www.winsupersite.com/images/showcase/winxp_beta2_wmp8full.gif

Återstår att se om MS har tänkt på oss powerusers eller om det är än mer "big brother" syndrom i XP. ;)

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

[Redigerat av Reefer den 17 feb 2001]

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Det där ser inte speciellt bra ut :l Tycker nog att den "vanliga" gråa Windowslooken ser mycket bättre ut :l

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag har kollat in Windows XP och måste väl säga att det på ett sätt ser snyggare ut än tidigare, men jag upplever färgsättningen och stilen lite "barnslig", det ser ut som om MS fått "gullighets-panik". Mac OS och Mac OS X har betydligt elegantare gränsnitt i mina ögon. En del screenshots visar också att MS delvis kopierat Apple och det gillar jag inte. Företaget borde hitta på en egen stil istället för att kopiera hela tiden.

För min del blir det Mac OS X framöver istället för Windows och jag kan inte tänka mig att byta, inte när det inte blir bättre än såhär.

Jag håller med om att startmenyn är rejält överdimensionerad och måste direkt påpeka att docken i Mac OS X kan förminskas betydligt och döljas helt.

Som sagt: XP ser ut som om MS tänkt sig "dagis på PC:n". Hoppas att de inte ska ha det utseendet allt för länge, för designen i Me och 2000 är helt klart snyggare.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Personligen tycker jag att det ser för j*vligt ut...

Personligen är jag helt överens med Reefer på den punkten... :e

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

De screenshotsen som finns på Reefers inlägg/länk, är inte det XP jag testat. Det är nog en personlig inställning som visas.
Något som är fräckt, det är om man installerar Visual Studio.Net på ex W98 och skapar program där, så får dom programmen den "nya" looken. Det som skiljer där är namnlisten, maximera/minimera, systemmenyn och verktygsfälten. Dom har fått ett utseende utan 3d effekt.

Förhoppningsvis är utseendet på XP (Experience) så anpassningsbart, att alla kan få sin inställning.

Sedan är det bästa med XP att det bygger på den "riktiga" NT kärnan,så inget mer 9x eller NT. Det skall i proffessionalversionen kunna köra 64 bitars kod.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

[Redigerat av Toonster den 18 feb 2001]

Toonster

men det du testat var väl beta1 där skinnen inte fanns eller inte var utvecklade i större utsträckning?

--------------

Det sägs ju att man kan stänga av allt det där och köra klassisk Windows look (good 'ol grey), det jag är lite fundersam över är hur pass mycket mer som MS vill skydda datorn från användaren -jag avskyr tex WFP i Win2k av den enkla anledningen att jag värnar var mans rätt att pajja sin installation, det ska krävas lite mer av användaren än att bara peka och klicka tycker jag. ;) :e
(ja jag vet att man kan stänga av den)

Det går dock rykten om utökade "poweruser"-funktioner i professional versionen, hoppas dom är sanna. :)

------------------

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Förhoppningsvis är utseendet på XP (Experience) så anpassningsbart, att alla kan få sin inställning.

Som i *nix menar du? Finns ju inget behov av det enligt MS-förespråkare. Så varför införa en sådan sak? :e

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Beta 2 versionen har det nya gränssnittet. Om jag gör ett program i Visual Studio.Net så får jag Beta 1 utseendet på programfönstren/verktygsfält mm.Det tyder nog på att det bör finnas möjlighet att välja.

Ang. inställningar för Windowsutseendet så är det redan nu ganska stora inställningsmöjligheter. Fast inte lika stora som på *nix plattformar som använder systemseparerad fönsterhantering med separerat skal.... (om man inte räknar med *.dll hackarprogrammen som finns till Windows)

Tycker inte heller att XP'ns gränsnitt är något vidare, ser ut lite som någon typ av multimediaprogram för barn!

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

[Redigerat av Toonster den 18 feb 2001]

Tycker inte heller att XP'ns gränsnitt är något vidare, ser ut lite som någon typ av multimediaprogram för barn!

That's Windows in a nutshell... :e

------------------

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Tycker faktiskt att det ser rätt trevligt ut. :)

------------------
Forumledare, webForum

Tycker faktiskt att det ser rätt trevligt ut.

Hallgren, du har fel. ;)

§e :e :e

------------------
Forumledare, webForum

[Redigerat av Hallgren den 19 feb 2001]

WOW!! märkte ni vilken brutal flaming det var mellan forumledarna i den här tråden :e ...svimmar ju :x ...nästan :)

Herregud pojkar, nu får ju ta och lugna ner er -folk kan ju bli ledsna i ögat av så hårda ord... ;)

------------------

[Redigerat av Reefer den 20 feb 2001]

Det var tur att du tog tag i det här Reefer. Vet aldrig vad som kunde ha hänt. ;) :e :e

Chick fight! §e ;) :e :e

------------------
Forumledare, webForum

Chick fight!
Kom igen din XP-diggare... :e

Nämn tid och plats... §e

...så tar vi en öl och talar dig till rätta. :e

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Sa nån öl? :e

------------------
Forumledare webForum

*Planerar i smyg hur man på enklaste sätt kan sälja en berusad anti XP snubbe till en fd. ryssk brottare vid namn Boris* ;) :e :e :e

------------------
Forumledare, webForum

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)