webForumDet fria alternativet

OS X till Intel??

Datorhårdvara

22 svar · 709 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Här kan man skriva på ett upprop för att få Mac OS X till Intel-maskiner: http://www.osxonintel.com/

Kul att se att "den andra sidan" gillar OS X och vill vara med och leka.

Fler som är less på Windows?

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Absolut inte. Jag tänker inte sluta använda Windows ens om jag fick betalt för det.

...med en smula ironi ;)

r Hur var det med grammatiken?

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

[Redigerat av Swey den 22 sep 2000]

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Jag tänkte inte sluta använda Windows ens om jag fick betalt för det.

Det får man ju, på sätt och vis. Genom att man slipper betala licensavgift till MS. ;)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

CyberPet:

En av kommentarerna under Editor's Picks:

"Do you want to change the world? or sell colored plastic all your life?" -anon usenet

;)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Öh, Robban... bara så du vet så är Mac OS X ett operativsystem och inte en dator. ;)

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Bra, Swey! MS känner sig genast lugnare nu när du deklarerat att du alltid kommer att använda Windows. Det är trevligt med trogna kunder:-)

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan sep. 200065 inlägg

Det finns just inget annat än WINDOWS och PC!!! det är ju det som rokkar! MAC = låter som en dålig dator för mig, nästan inga spel, nästan inga program, nästan inga operativsystem fungerar till den dumma färgglada burken!

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Nej för tusan. Det var ironi så det small om det. ;)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

reroller, det är nog bäst du passar dig för stora stygga vargen. Såna där uttalanden imponerar inte. En bra debatt innehåller sakliga argument och inte barnsliga påhopp. :e

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Till de "Fyra små grisarna" (lägger till "och deras lilla kärra", det låter nämligen som en Nintendo-sågningsbild jag såg i DMz för några år sedan), du uttalar dig om Macen. Jag har två dylika maskiner, samt en PC (funderar på att skaffa en PowerBook också) och känner mig manad att svara.

Vi tar argumenten i turordning:

"Det finns (nästan) inga spel......."

Det finns faktiskt många spel till Macintosh-plattformen, även om Apple inte marknadsfört den som speldator (det var så Commodore skadade Amigan - man tjatade om spel, spel, spel och åter spel). Ex. har Macoteket och MacShoppen (en Webbaserad spelbutik för Macanvändare) en hel del spel i lager. Redan 1994 hade HMV i London (har jag för mig) 2.000 Mac-spel i lager (för sex år sedan alltså), vilket gör att pratet om att Macen saknar spel faller.
Däremot köper många Mac-användare sina spel via nätet eller postorder, vilket gör att butikerna inte har särskilt många på hyllan. Detta skapar uppfattningen att "det inte finns några spel", men det är just vad det gör. Dock finns en skillnad: rena shoot-em-up-spel har inte varit så populära på Mac, medan äventyrsspel (Myst, Riven, Titanic - Adventure out of time) och liknande säljer bra och finns i stort antal. Quake finns i.a.f om man vill skjuta t.ex.
Apples återförsäljare brukar inte heller ha särskilt många spel, eftersom genom åren räknat med att kunderna köper sådant via postorder. Anledningen till detta är ett litet M22: kunderna köper på postorder, eftersom sortimentet är betydligt större = butikerna tar in ett mindre antal Mac-spel = postorderförsäljningen ökar.
När det gäller "spel" måste man också fråga sig: vad vill man spela? Är man ute efter simulatorer (själv är jag flygintresserad) är Macen alldeleles utmärkt. F/A-18 Korea, X-Plane, Fly! m.fl finns, men brukar vara ovanliga på butikshyllorna. Just X-Plane kan man kalla simulatorernas Rolls Royce, tack vare dess möjligheter att konstruera egna flygplan m.m. Dock är det nätbeställning som gäller då man ska ha tag på den.
Vill man ha actionspel och shoot-em-up finns det fler produkter till PC (Windows 9x), men succéerna finns också till Macen.

Dock föredrar jag en spelkonsoll då jag ska spela och Macen då jag ska flyga (enklare med tangentbord). Nintendos nya GameCube och Sonys PlayStation II är alldeles utmärkta spelmaskiner.

"Det finns (nästan) inga Mac-program..."

Here we go again. Det gamla vanliga argumentet. I min Mac har jag en hel del program (Adobe InDesign, GoLive, Photoshop, Graphic Converter, MS-Word 5.1, ClarisWorks 4.0 m.m. m.m). Dessutom har en hylla full med CD-ROM-skivor till Macen, samt tillgång till allt som finns på Internet. Det finns tusentals program till plattformen och Apples översikt är en bra hjälpreda då man ska söka olika saker. Jag är helt nöjd med alla Mac-program som finns och har inte alls märkt någon brist. Med tanke på att Macen har ett stort sortiment program för alla möjliga saker får man anse myten "Macen saknar program" som helt felaktig. Däremot finns det fler Windows-program inom t.ex industrin och liknande, eftersom det systemet, samt Unix dominerar där. Anledningen är att PC:n lanserades före Macen och tack vare IBM (som är vanligt på företag inom t.ex teknik) fick in en fot på den marknaden. Apple har inte marknadsfört Macen som en industri-dator (trots att det funnits Industri-Macar), vilket gjort att den inte är vanlig "på fabriksgolvet" eller hos Boeing (för den delen). 

Anledningen är inte att Macen skulle vara sämre utan handlar som jag nämnt om att IBM varit starka på denna marknad, vilket gjort att man stannat kvar och kompletterat stordatorerna med IBM PC. Därigenom har marknaden för industri- och CAD/CAM-program på PC vuxit fram, medan Macen är stor inom den grafiska industrin.

"(Nästan) inga OS fungerar....."

Ojdå, vilket uttalande! De system som finns till Macen är: Mac OS, Mac OS X (och X Server, kör själv X), Linux (bl.a YellowDog Linux och SuSE Linux, även RedHat finns för PowerPC och RS/6000 bl.a). BeOS finns också till Macen. Installerar man Virtual PC, eller ett PC-kort kan man köra ytterligare system som OS/2 m.fl. Ett system som Amiga OS fungerar också på Macen (med mjukvara + ROM-dump). Stoppar man i ett PC-kort kan man på en Macintosh totalt köra:

*Windows 9x, NT, 2000
*FreeBSD
*Linux
*BeOS/Intel
*OS/2
*Xenix (och andra Unix-kloner för Intel) och på Macsidan kör man:

*Mac OS 8.x/9.x (även 6.x via VirtualMac)
*Mac OS X Server
*Mac OS X (klient)
*Linux/PowerPC (olika distar: MkLinux, LinuxPPC, nämnda SuSE, RedHat, Yellowdog t.ex)
*BeOS/PowerPC
*Inbäddade OS för PowerPC
*VäporOS (ett skämt-OS, vet ej om det finns kvar, men jag har sett en dump i MacWorld)

Eftersom det finns en hel PowerPC-OS att köra faller argumentet "det finns inga OS till Mac". Med PC-kortet får man dessutom två datorer i en och får en flexibilitet som en ensam PC inte kan matcha (eftersom Mac-sidans OS inte kan köras, undantaget System 7.x i Basilisk).

"Den dumma färgglada burken"

Jag antar att du menar iMac. Denna maskin är en perfekt hemdator för förstagångsköpare. Färgerna är rätt trevliga (i mina ögon) och ger ett eget utseende. iMac är dock inte bara en dator, det är ett koncept för hur en lättanvänd Internet-maskin ska se ut. Behöver man utbyggnadsmöjligheter i form av PCI finns alldeles utmärkta Power Macintosh (ex. den G4 jag nu sitter vid eller min klassiska 8500). Behöver man en bärbar finns såväl PowerBook som iBook, alldeles utmärkta datorer.

Macen har bra prestanda och lång livslängd, vilket gör att jag använder den. Tidigare hade jag en PC (min första dator), men gick över till Macen tämligen snart och är mycket nöjd.

Jag rekommenderar dig, Reroller och "De fyra grisarna" (och deras kärra) att du provar andra datorer med andra system än Windows istället för att skrika ut de gamla klassiska myterna för femtiotolfte gången. 

Min slutkläm är enkel: en Rolls Royce eller BMW är bättre än en Kia eller Daewoo trots att de sistnämnda är mer spridda. (Inget ont om dessa två märkena, men KIA Pride är en bil som borde ersättas med något modernare). När Rolls Roycen dessutom är lika billig som en KIA väljer man en sådan. Spridning är inte kvalitet, för om så vore fallet skulle allt billigt vara det bästa. En ABC-80 skulle sopa mattan med alla andra datorer om nu det billigaste vore det bästa.

MVH: Ilyushin (IL-96M är en superb kärra)

------------------

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Skulle vara kul o testa OM OS X kommer till intel... :)

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

[Redigerat av stoffe-2k den 09 nov 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Linux (bl.a YellowDog Linux och SuSE Linux, även RedHat finns för PowerPC och RS/6000 bl.a).

Vad har RS/6000 med Mac vs. PC att göra? Blanda inte in den i denna smutsiga diskussion! ;) :e

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Stoffe-k, än finns det hopp. ;)
http://www.macpressen.se/0011/001106_intel.html
http://macweek.zdnet.com/2000/10/29/1103mac2intel.html

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 09 nov 2000]

Eftersom Linux finns för RS/6000 också nämnde jag det, så kanske alla "Linux finns bara till PC" inser att det finns på många plattformar.

------------------

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Men herregud Ilyushin, du glömde ju NetBSD (www.netbsd.org) och OpenBSD (www.openbsd.org) i din lilla lista över operativsystem som kan köras på Macen ;)

Jag tror faktiskt att reroller var ironisk ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 09 nov 2000]

CyberPet: jag har faktiskt en MAC, en sådan liten sak man kan göra akvarium av :e

------------------
MVH
/C

stoffe-2k, jag har faktiskt en PC, en sån där sak som man kan göra en blomlåda eller fotpall av:-) Jag kan fortsätta på detta sätt:

Jag har en ePower som jag brukar använda som badboll nere på stranden, den ser nämligen ut som en sådan:-)

Jag råkade glömma NetBSD och OpenBSD, delar av dessa system ingår i Mac OS X/Server, vars kärna ju bygger på BSD 4.4 (Berkeley Standard Distribution).

NetBSD finns ju också till Amiga.

Ett OS till är ju NeXTStep som fanns i PowerPC-optimerad version redan 1992 (Mac OS X bygger ju på detta).

------------------

Stoffe-k, då kan du skänka den till mig.... så kan jag uppgradera den till en liten ny leksak.

Läste faktiskt någonstans om en kille som uppgraderade en SE30 till en G3:a!!!! :o

------------------
/Petra

CyberPet: skulle gärna göra det men jag är oxå "nörd" :e såå.. snart simmar där neontetror :)

*sorry*

------------------
MVH
/C

Petra, i Japan kan man köpa G3-uppgraderade Colour Classic. Jag läste det i MacPressen och kollade in företaget som ordnar det, men som sagt: det är bara i Japan. Själv har jag tänkt på en Power Macintosh G4 LC (i LC-låda). Det vore något.

------------------

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
155 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)