webForumDet fria alternativet

Hur fan stod jag ut?

Datorhårdvara

53 svar · 7 204 visningar · startad av Gein · sida 2 av 3

Frågan, av Gein

Jag kör ju sedan en längre tid tillbaka Mac hemma och inte sällan slås jag av känslan av "hur fan stod jag ut tidigare?". På jobbet tvingas jag fortfarande köra Windows XP och det är ständigt återkommande problem som jag aldrig upplever i Mac. Nyss så hängde sig explorer.exe och nu står datorn här och tuggar på utan att man kan jobba med den. Jag kan växla program men inte komma åt vare sig skriv

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Ingen slår Apple på PR. De har dessutom råd (ur politisk och kundbaserad synvinkel) att vara kaxiga :)

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

silfver skrev:

Jag gillade Apples diss till Win7 på senaste mässan.

Finns det filmat? Har du en länkt till det på tuben ex?

OSX Snow Leopard kommer ju stjäla alla till slut. Lite läskigt nästan - att se hur Apple tar över världen. :l

Personligen tyckte jag det var många nya funktioner mellan tiger och leopard, dvs en klar uppgradering men snow Leopard känns inte lika självklar. Det är ifs fortfarande Leopard.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Snow Leopard kommer väl inte innehålla så mycket nytt?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det blir mest ändringar under skalet, så att säga.

http://www.apple.com/macosx/refinements/

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

legis skrev:

Ingen slår Apple på PR. De har dessutom råd (ur politisk och kundbaserad synvinkel) att vara kaxiga :)

De ljuger som in i helvete dock. Eller ignorerar vissa delar av verkligheten som inte tilltalar dem kanske är ett bättre sätt att uttrycka det. Lanseringen av Safari 4 t.ex. (n)

dAEk skrev:

De ljuger som in i helvete dock. Eller ignorerar vissa delar av verkligheten som inte tilltalar dem kanske är ett bättre sätt att uttrycka det. Lanseringen av Safari 4 t.ex. (n)

Jodå, det är lite det jag menar. De har råd att överdriva, det har till och med ansetts riktigt coolt att Apple gjort så år efter år. Men det är en del av spelet :)

dAEk skrev:

Vet inte vad du specifikt syftar på, men att man överdriver, ljuger eller vinklar så som det passar känns knappast som ett problem som är unikt för Apple.

Snarare är de företag som inte sysslar med sådant unika.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

muskot skrev:

Vet inte vad du specifikt syftar på, men att man överdriver, ljuger eller vinklar så som det passar känns knappast som ett problem som är unikt för Apple.

Här är några falskheter:

Acid 2 Compliance
(y) Safari passed Acid 2 on October 27, 2005,
(n) two-and-a-half years before any other popular browser

Movable Tabs
(n) Safari was the first browser to let you organize tabs by dragging and dropping.

Downloads Window
(n) Safari was the first popular browser with a download management window.

RSS Reader
(n) The first browser to feature a built-in RSS reader

Built-in Google Search
(n) Safari was the first popular browser to build a search field into its user interface.

Det finns fler: http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=267815

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

dAEk skrev:

Här är några falskheter:

Det finns fler: http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=267815

Vissa av dem behöver ju inte vara falskheter, om man definierar "popular browser" som något som Opera inte är. Men visst är det en vilseledande vinkling.

Det var en diger lista.

Ganska patetiskt att som Apple hävda att man var först med finesser man snarare var sist med, men det känns ganska irrelevant huruvida en viss funktion var först i Safari eller någon annan webbläsare. Hur bra ett program är avgörs ju inte av hur långt före/efter konkurrenterna en viss funktion introducerats.

(Och nej, jag är ingen Safari-användare själv, kör Firefox.)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har faktiskt gått över till Safari från några års användande av Firefox. Överlag är jag mycket nöjd, den är snabb som attan men jag saknar några banala funktioner som "find as you type" även om en (inte fullt lika smidig lösning) finns i Safari-fyran. Saknar också tabhantering, just nu måste jag cmd-klicka alla länkar så de öppnas i ny flik istället för nytt fönster.

Medlem sedan maj 200338 inlägg

Mac, Windows eller Linux?
Svaret är självklart för mig.LINUX och då Ubuntu som bara rullar rullar och rullar.
Det tog ett tag att lära sig men redan efter ett par dar gick det fint. Jag gav en bärbar med Ubuntu till en kompis som aldrig öppnat en dator tidigare - Hon klarade av det galant sen jag visat henne hur hon skulle starta programmen. Efter en månad var hon överj......lig...

Aldrig mer Microsoft för mig - Det finns bra alternativ till allt en normalanvändare kan önska sig och alternativet är virusfritt

Jag hoppas du inte på allvar menar virusfritt för då ligger du illa till :)
Om du nu trots allt skulle mena allvar så gå till google och sök på linux+virus. Det borde räcka som ögonöppnare.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag gav Linux (Ubuntu) en chans men gav upp rätt snabbt. Drivrutiner till mitt ljudkort gick inte att finna (E-MU 0202 USB), inte heller lyckades jag fixa så att mina två skärmar (Nvidia grafikkort) fungerade som jag ville. Säkert hade någon annan lyckats bättre men nu kan jag med gott samvete säga att Vista är bra mycket enklare, om än dyrare. ;)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Poteta skrev:

Jag gav Linux (Ubuntu) en chans men gav upp rätt snabbt. Drivrutiner till mitt ljudkort gick inte att finna (E-MU 0202 USB), inte heller lyckades jag fixa så att mina två skärmar (Nvidia grafikkort) fungerade som jag ville. Säkert hade någon annan lyckats bättre men nu kan jag med gott samvete säga att Vista är bra mycket enklare, om än dyrare. ;)

Jepp, även jag har testat linux/ubuntu och är långt ifrån nöjd. Inte ett enda program som jag använder under Windows finns öht inte för linux, inte ens som alternativ..
Säkert bra för vissa men för mig blir det tummen ner. (n)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Poteta och LoLo, jag hoppas inte att ni beskyller Canonical (företaget som står bakom Ubuntu) eller Linux-rörelsen för att ni inte hittar drivrutiner eller program. Drivrutiner ligger självklart på hårdvarutillverkarnas bord, som inte släpper sina API:er till utvecklarna (det har ju dock blivit avsevärt mycket bättre de senaste åren). Väldigt många program fungerar att köra genom Wine, om man inte tycker om öppna motsvarigheter. Att ge tummen ner till ett operativsystem för att man inte hittar sina program till det känns... märkligt. Det är ju inte operativsystemets fel. Behöver du använda program som är gjorda för Microsoft Windows, som enbart fungerar på Microsoft Windows, så ska du ju självklart använda Microsoft Windows. Eller om det är friheten med öppen mjukvara man vill åt - utveckla ett program som fungerar som man vill och släppa det under en FOSS-licens...

Själv använder jag de De Tre Stora operativsystemen i mitt arbete och på min fritid, men om jag bara fick välja ett så hade det antagligen blivit en Linux-dist. Jag har dock ett väldigt gott öga till Mac OS X också, men vill gärna ta avstånd till Apples sätt att utveckla produkter, program och licenser.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag kan förstå att vissa Power user som Poteta (liksom jag) sitter med dubbla skärmar och har NVidia grafik. Det är inte helt lätt. Men det finns instruktioner för att köra rätt.
Så när det en gång har löst sig så är det hemma.
Jag kör alla tre stora OS och visst finner jag behag i Mac, jag gillar att undersöka Linux se både LinuxMint7 (kommer från Ubuntu hållet) Mandriva är elegant och överlag tycker jag att Linux är snabbare!
Men så är det det här med jobb och svenska, Så jag sitter ändå här med mina kassetter och kan köra XP, Vista samt förstås Win7. Skulle jag vara tvingad att välja ett idag för enbart personligt bruk, blev det Win7! Tyvärr för Linux är närmast hjärtat, men många viljor spretar sönder det, och lapparna kommer för sent!

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

SPiN skrev:

Poteta och LoLo, jag hoppas inte att ni beskyller Canonical (företaget som står bakom Ubuntu) eller Linux-rörelsen för att ni inte hittar drivrutiner eller program. Drivrutiner ligger självklart på hårdvarutillverkarnas bord, som inte släpper sina API:er till utvecklarna (det har ju dock blivit avsevärt mycket bättre de senaste åren). Väldigt många program fungerar att köra genom Wine, om man inte tycker om öppna motsvarigheter. Att ge tummen ner till ett operativsystem för att man inte hittar sina program till det känns... märkligt. Det är ju inte operativsystemets fel. Behöver du använda program som är gjorda för Microsoft Windows, som enbart fungerar på Microsoft Windows, så ska du ju självklart använda Microsoft Windows. Eller om det är friheten med öppen mjukvara man vill åt - utveckla ett program som fungerar som man vill och släppa det under en FOSS-licens...

Själv använder jag de De Tre Stora operativsystemen i mitt arbete och på min fritid, men om jag bara fick välja ett så hade det antagligen blivit en Linux-dist. Jag har dock ett väldigt gott öga till Mac OS X också, men vill gärna ta avstånd till Apples sätt att utveckla produkter, program och licenser.

Mja.. men dom program jag kör existerar inte under linux/ubuntu.
Bara mac os x slår, som jag f.ö gillar mer och mer och som har ypperligt många fler alternativ än linux osv .. iofs bara roligt att andra finner det bra.. men passar inte mig alls.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

LoLo skrev:

Mja.. men dom program jag kör existerar inte under linux/ubuntu.
Bara mac os x slår, som jag f.ö gillar mer och mer och som har ypperligt många fler alternativ än linux osv .. iofs bara roligt att andra finner det bra.. men passar inte mig alls.

Ja, det är ju det jag menar. Är du beroende av program som är skrivna för Microsoft Windows så bör du använda Microsoft Windows. Det är knappast ett giltigt skäl till att ge tummen ner till ett operativsystem.

För övrigt låter det inte som att du har hittat till Synaptic, där program kompatibla med din aktuella Ubuntu-installation finns. Det brukar vara runt ~28 000 program, små och stora. Så att säga att Mac OS X har "ypperligt många fler alternativ än linux" känns taget ur luften. Det beror helt enkelt på vad man gör med sin dator. Jag, som programmerare, känner att jag har "ypperligt många fler alternativ" i någon Linux-dist än vad Mac OS X tillhandahåller.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Alla som klagar på Windows kan ju vänta tills Windows 7 är etablerat...

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)