Såg en presskonferens från NASA i går där den ansvariga för uppdateringen av rymdfärjorna uttalade sig. Bland annat tog han upp varför man har gamla system ombord. Huvudorsaken var, som väntat, att det tar år och kostar mycket pengar innan man vet att ett nytt system fungerar och då rymdfärjorna bara har fem år kvar finns det ingen större anledning att byta ut inarbetare system. Sen la han till att trots att Gates och Microsoft bygger bra system är ”alt – ctrl – delete” inget alternativ när man färdas i 27 000 kilometer i timmen och har vakuum utanför fönstret. :e ;)
Hehe LCARS måste dom ju lätt ha :) Jag letar fortfarande efter ett röststyrningsprogram till datorn som ser ut som LCARS, låter som LCARS och fungerar som LCARS (med vissa, uppenbara begränsningar).
Av ren nyfikenhet, vad kommer ersätta rymdfärjorna?
Jag citerar NASAs administrator, Michael Griffin:
Michael Griffin sa, inte skrev:
Jag vet inte.
Idag tittar man på flera olika typer av farkoster. Det som är nästan säkert är att man kommer satsa på en farkost för att frakta människor och en annan för frakt av material.
Idag tittar man på flera olika typer av farkoster. Det som är nästan säkert är att man kommer satsa på en farkost för att frakta människor och en annan för frakt av material.
Jag såg något program som handlade om användande av magnetbanor som skulle accelerera farkosterna, för att slutligen slunga ut dem i rymden. Kan det vara något som står på tur?
Jag såg något program som handlade om användande av magnetbanor som skulle accelerera farkosterna, för att slutligen slunga ut dem i rymden. Kan det vara något som står på tur?
Detta är inget som jag vet NASA tittar på idag för att ersätta rymdfärjan. Med tanke på att det bara handlar om fem år (plus några år till) kommer det handla om ”vanliga” raketer. Detta då det tar lång tid att utveckla något nytt.
Det gjort av den s.k. ansvariga på NASA. Jag tror givetvis att han mest sade det för att få lite billiga poäng, men folk som gör referenser till 10 år gamla skämt tappar jag fort respekt för. Om inte jag har helt fel så tror jag att NASA mest använder sig av egna program/OS skrivna i C (C++) och Assembly, vilket är fullt naturligt. WorldWind är dock ganska fräck, byggd på C# och DirectX.
Okey, jag har lite input (jag jobbar nämligen med liknande saker, fast inte med rymdfärjan, utan den lilla gråa kompositsparven som flyger över er ibland...)
I rymdfärjan används program/system skrivna i HAL/S, som har funnits i över 30 år... Det är speciellt lämpat för realtidskörning i flygmiljö, och de beräkningar som krävs.
Vanliga programmeringsspråk har inte det som krävs för att klara av säkerhetscertifieringar. Dessa program får aldrig stanna, eller hamna i deadlock eller "alterstate". "vanlig" C eller C++ fixar inte detta, Java har inte en chans överhuvudtaget...