webForumDet fria alternativet

En massa X-box frågor.

Datorspel

9 svar · 559 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Jag har köpt en X-box som sagt och har en massa frågor.
Om ni har svaret på nån av alla mina frågor så skulle jag bli kanonglad!
Då börjar vi!

1. Om man ska koppla upp sin Xbox mot internet och har en router. Ska man då ha en rak eller korsad kabel mellan routern och Xboxen?

2. Kan man connecta rakt av mellan två Xboxar via bredband utan att använda sig av Xbox live eller liknande?

3. Jag har nu en rak kabel mellan min router och Xbox. Vi antar att jag har gjort rätt med rak kabel. Hur lägger jag till min Xbox i routern?

4. Vad krävs för att köra JPEG bilder i sin Xbox? Titta på sina foton helt enkelt?

5. Hur för man över filer från datorn till Xboxen? Måste man ha FTP eller hur funkar det?

6. Finns det alternativ till Xbox live? Serverliknande program eller nåt?

7. Har hört att det finns något som heter Xplayer. Vad kan man göra med den om man lägger in den i Xboxen?

8. Kan man surfa vanligt med sin Xbox?

9. Ligger spelen bara på DVD skivor eller även på vanliga CD skivor? Hur vet man i så fall det?

Tja det var väl det jag ville veta idag! :e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Re: En massa X-box frågor.

OBS! Alla dessa svar förutsätter att din box är moddad. Är den inte det så är du väldigt begränsad när det gäller att använda den till annat än just att spela spel.

1. Om man ska koppla upp sin Xbox mot internet och har en router. Ska man då ha en rak eller korsad kabel mellan routern och Xboxen?

Rak

2. Kan man connecta rakt av mellan två Xboxar via bredband utan att använda sig av Xbox live eller liknande?

Ja, det finns olika program för att tunnla XBOX-trafik ut på nätet, jag tror att du måste ha en dator emellan som proxy. Jag har dock inte provat själv, men kika på t.ex https://www.xbox-scene.com så hittar du mer info.

3. Jag har nu en rak kabel mellan min router och Xbox. Vi antar att jag har gjort rätt med rak kabel. Hur lägger jag till min Xbox i routern?

Har du en router/brandvägg och menar hur du öppnar upp för trafik mot XBOX:en? Annars förstår jag inte riktigt hur du menar.

4. Vad krävs för att köra JPEG bilder i sin Xbox? Titta på sina foton helt enkelt?

Skaffa XBOX Media Player v2.4 från https://www.xboxmediaplayer.de , det är ett måste (förutsatt att din box är moddad). Med XBMP kan du titta på bilder, spela mp3, se på filmer m.m. Den förvandlar din box till en komplett multimediastation.

Tyvärr så är XBMP likt all annan "homebrew"-mjukvara kompilerad med Microsofts XBOX-API:er och kan därför inte distribueras i kompilerad form, antingen så laddar du ned källkoden och kompilerar själv eller så letar du på ställen som inte får nämnas på webForum ;) :e.

5. Hur för man över filer från datorn till Xboxen? Måste man ha FTP eller hur funkar det?

Ja, Kör du moddat och antingen kör en moddad dashboard (Evloution-X) eller mediaspelaren (XBMP) så har bägge dessa program inbyggda FTP-servrar som gör att du kan föra över filer via FTP till boxen. Annars kan du stoppa i en CDRW/DVD-skiva och köra ett program lokalt på boxen för att kopiera till disk, finns sådana program på xbox-scene.com

Har du en router/brandvägg och menar hur du öppnar upp för trafik mot XBOX:en? Annars förstår jag inte riktigt hur du menar.

Ja precis så. Hittar den inte i routern och vet inte riktigt vad jag ska skriva in i X boxen?

Du vet inte vilket IP boxen tilldelats, eller?

Kör du med en moddad Xbox och i så fall, kör du med Evolution X dashboard:et?

Än så länge är det omoddat. Kanske inte kan connecta då utan att ha Xbox live eller?

MAGGE skrev:

Än så länge är det omoddat. Kanske inte kan connecta då utan att ha Xbox live eller?

Med största sannolikhet är det så, en omoddad Xbox kan bara köra program som är signerade av Microsoft och inga "homebrew"-mjukvaror.

Om du vill utnyttja boxen mer än att bara spela orginalspel och köra Xbox Live så måste du tyvärr modda den. För mig var det inget svårt val, eftersom moddningen gör att jag kan köra Xbox Media Player som utan tvekan är det jag använder min box mest till.

Ja moddning är på gång har bara inte hunnit. Får väl återkomma när jag fixat det. Tack för alla bra svar!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: En massa X-box frågor.

MAGGE skrev:

6. Finns det alternativ till Xbox live? Serverliknande program eller nåt?

http://www.xbconnect.com/

MAGGE skrev:

8. Kan man surfa vanligt med sin Xbox?

Ja, om du installerar Linux funkar det i alla fall. Tror inte att det finns någon dashboard som klarar det.
http://xbox-linux.sourceforge.net/

MAGGE skrev:

9. Ligger spelen bara på DVD skivor eller även på vanliga CD skivor? Hur vet man i så fall det?

Så vitt jag vet är det alltid DVD som gäller.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Ett svar på fråga 9:
Spel kan ligga på vanliga cdskivor, iaf om man bränner själv o ev moddat. MEN, då ska läsaren klara av den helst, samsung, den klarar av de flesta skivor.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, men orignalspelen ligger i princip alltid på DVD, vad jag vet. Även Thomson- och Philips-läsarna brukar klara pressade CD och CD-RW, men kan strula med CD-R.

Min Xbox med Samsung-läsare har fungerat med varenda CD-R som jag provat hittills.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)