webForumDet fria alternativet

FS2002 - Dash8Q-300

Datorspel

16 svar · 354 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

För er som har FS2002 så vill jag passa på att varmt rekommendera Oleksiy Frolov och Thomas Hergers Dash8Q-300. Mer realistisk simulering av ett flygplan får man leta efter. Tänk bara på att läsa den medföljande dokumentationen...

Tillägget kan laddas ner här.
Och, jo, det är freeware så länge det används i icke-kommersiellt syfte.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Frolov-panalen är mycket bra, utmärkt i freeware sammanhang, men jag håller mig nog ändå till Phoenix Simulation Softwares Dash 8-Q300/300 eftersom den ger ett mer, "komplett" intryck på något sätt, och framförallt är den mer läsbar i lägre upplösningar (kan förvisso ha ändrats med Frolovs senaste version). Förvisso är min erfarenhet av IRL Dash 8 flygning högst begränsad (trafikvarv i riktig sim)... ;)

Den där måste jag ta mig en närmare titt på... :)
Det verkar ju tveklöst som om de har lagt en hel del krut på utseende... Om flygkänslan är lika bra där som med frolovs då är det ujuj... :)

Min erfarenhet av just Q300:an är inte heller så stor. Storebror Q400, som för övrigt är en kärra som ingår i SAS flotta, har jag flugit med ett 20-30 tal gånger - under tiden jag var forumledartysken på allvar. ;)
Det gör att det finns en hel del saker jag känner igen. Däribland ljud och även det, för Dash8 så typiska inbromsning med hjälp av propellern. Fränt satan var det i alla fall.
Nu får det bli sovadags... :e

Utseendet är en av PSS stora fördelar, det ser verkligen ut som "the real deal". Flygkänslan mellan de bägge är ganska likvärdig, det är svårt att få till det riktigt bra eftersom FS2002 är duktigt kasst på att simulera turboprobs på ett bra sätt :(
Vad gäller ljuden så är nog Frolovs en aningens bättre, men skillnaden enligt mig är hårfin :)

Sen är det inte bara dashen som är bra på att bromsa sent, talade lite med en bekant som jobbar som "First officer" hos Skyways och flyger Saab 340, och han sa att de kunde hålla betydligt högre fart långt in på inflygning jämte jetplan, just därför att när de behövde bromsa så pillar de bara lite på propellerinställningarna och vips så har de rätt fart, mycket smidigt :)

Efter ett antal sneglingar på den sidan så lutar det åt köpvarning... ;)
Jag vill hem... :e

Det kan väl jag också... :e

Screenshot

Efter mycket farande och flygande ;) så kan jag inte annat än konstatera att Orlovs version innehåller skapligt mycket mer "rätt" flygkänsla.
Bromsverkan med propellrarna som jag nämnde tidigare verkar helt saknas på PSS version!? :q
Den sistnämnda är visserligen grymt snygg, men det är ju inte utseende man är ute efter - enbart. :)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Synd att alla sådana här add-ons är så dyra. Annars skulle man ju frossa i dem. ;)

Alla add-on dyra?
Många finns ju som freeware!? :)
https://www.avsim.com
https://www.flight-sim.com
https://www.projectai.com

Det är väl de webbplatser jag har besökt mest än så länge.

Flight Simulator Nordic, finns även mycket trevliga forum där... ;)

Det finns oerhört många trevliga gratissaker, Frolovs Dash 8 är ett exempel, Espen Oijordsbakkens Fokker 50 panel en annan. Bill Grabowskis ERJ panel är ett annat gyllene exempel ur freewarevärldens guldgruva, denna finns hos tidigare nämda FS Nordic ;)

Ur paywarevärlden hittar vi följande guldkorn
PIC767, skapat av aktiva B767 flygare, visserligen ursprungligen för FS2000 men kan patchas till FS2002 utan problem.

Dreamfleet
Boeing 737-400
Cessna Cardinal 177B/177RG
Piper Archer II
Samtliga helt fantastiska, 737an är ursprungligen för FS2000 men kan även den patchas för FS2002

Flight 1 Piper Meridian
Mycket bra produkt, panelen är helt fantastisk, men den kräver sin maskin...

RealAir Simulations SF.260
Erkänt en av de absolut bästa flygmodellerna i FS-världen, trevlig liten aerobaticskärra ;)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

är det någon av er som moddat flight simulatorn nån gång?

Jymdis skrev:

är det någon av er som moddat flight simulatorn nån gång?

Hur menar du? ;)

typ.. egna paneler, plan osv =)

Jymdis skrev:

typ.. egna paneler, plan osv =)

Gjort själv eller installerat? ;)

gjort själv :)

Inte än, men jag är lite sugen... ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)