Det är skitkul, men skitsvårt att gå plus.
Måste ju säga att Sim City 4 e heeelt underbaaaaart!
Fler wFare som har det?
Har isåfall nån nått tips på hur man ska börja?
Hur mycket/vad ska man bygga?
68 svar · 7 645 visningar · startad av [AMD]Zmaster
Måste ju säga att Sim City 4 e heeelt underbaaaaart!
Fler wFare som har det?
Har isåfall nån nått tips på hur man ska börja?
Hur mycket/vad ska man bygga?
Josef skrev:
Tyckte jag också från början. Men efter ett tag lär mig sig hur man ska göra. För tilfället har 6 st städer sim alla går med vinst.
det gäller och börja lungt och sen öka. När man sen ligger nära noll får man erbjudabde om något vinstdrivande. Det gäller även att ställa in väderna för sjukhus, polistationer, brandtstaioner etc rätt.
Simcity 4 får:
:birp :birp :birp :birp av 5 möjliga.
Tackar för tipsen
Johnny Rönnberg skrev:
det gäller och börja lungt och sen öka.
Alla snackar om att ta det lungt, men hur fasen gör man det? :q
Josef skrev:
Johnny Rönnberg skrev:
det gäller och börja lungt och sen öka.
Alla snackar om att ta det lungt, men hur fasen gör man det? :q
Du börjar med att bygga en brandstation och sen bygga upp runt denna. Sen är det bara att se till att inte bygga för mycket. det är lite svårt innan början med du lär dig. :birp
Johnny Rönnberg skrev:
det är lite svårt innan början med du lär dig. :birp
Tack, nu känns det mycket lugnare. ;)
MEn det e ju typ omöjligt att inte gå minus!!! Får ju inte in nåra pengar??
[AMD skrev:
Zmaster]MEn det e ju typ omöjligt att inte gå minus!!! Får ju inte in nåra pengar??
Har du kollat så att brandtstioner, elverk, sjukhus etc inte drar för mycket pengar?
Höj skatten.
sänk skatten på hög och medelhög industri.
Testa dig fram.
:birp
Hur mycket skatt bör man begära i början?
Josef skrev:
Hur mycket skatt bör man begära i början?
Jag brukar köra på mellan 7 - 10%.
På medel och hög industri kör jag minimal med skatt (för man får ändå inte in något av dessa i början). Sen sänker jag när jag har ekonomi till eller höjer om det behövs.
Ett tips är att inte förbygga sig! Detta kan vara lätt och göra. men som sagt börja lungt och bli inte orlog om du går med förlust får när du hamnar på noll för du erbjuden och om du då inte har förbyggt dig brukar man kunna gå med vinst efter några månader.
:birp
*Tackar för råden och återkommer med resultat* ;)
Jomen jag blir lite lack när det e så svårt..:P
Jag testade en småball grej:
Eftersom Simcity 4 fungerar på regionell nivå så behövs inte allting i en stad. jag byggde två kooperativa städer; Äckel och Idyllia. Äckel innehåller endast smutsiga industrier, två oljekraftverk och en stor soptipp. Idyllia innehåller bara höginkomsttagarbostäder (manipulera skatterna för att styra tillväxten) och mot slutet lite high-tech-industrier.
Idyllia köper el och sophantering från Äckel. Äckel bidrar med jobb åt pendlande Idylliabor som inte kan jobba på kontoren eller i high-tech-företagen i Idyllia. Kostnaderna för el är låga om man tar hänsyn till den rena luften och det faktum att man faktiskt kan kontrollera sin energinivå bättre än om man bygger ett helt kraftverk.
På så sätt minimeras Idyllias föroreningar (i stort sett obefintliga) och Äckel tjänar pengar (men har rätt äcklig luft).
Jag ska nog bygga ett bondesamhälle i anslutning till Idyllia.
Simcity 4 har mycket att bjuda på...
Jag brukar ha skattesatserna på 8,7% på allting i början, sedan sänker jag skatten för §§§ och höjer för §, höjer mest för industrierna för att skjuta undan de smutsiga och lämna plats för tillverkning och högteknologiska industrier.
Jag introducerade tunnelbana i min största stad, de fyra mest centrala stationerna fick runt åttatusen användare, när det bara finns plats för tvåtusen ;).
Mr N. Hur gör man för att köpa från andra städer? (är ganska ny på det här med Sim City 4)
Dra korrekt anslutning:
El = Elstolpe
Vatten = Vattenrör
Sopor = Väg
Sen måste anslutande stad godta kopplingen, alltså:
Stad A vill sälja vatten till stad B, Stad A bygger rör till Stad B. Spara, gå ut i regionen, öppna Stad B. Aha! En vattenledning, anslut den till Stad B:s vattennät och voilá, en vattenförsäljningslinje har upprättats. Sen går man antingen in i Stad B:s eller Stad A:s finanser, väljer Grannavtal och gör det man vill där. Säljarstaden måste kunna producera den mängd man vill köpa och köparen måste kunna betala för ett helt år framåt.
El är lite skumt, du får INTE bygga bort den sista anslutande elstolpen, då sabbas anslutningen. Du kan alltså inte ansluta med zonernas elektricitet, måste ha minst en stolpe. Mura in den med väg så det inte händer en olycka...
Tackar! :)
En sak som jag alltid råkar ut för är att ibörjan går allt bra, staden expanderar och man bygger sjukhus, skola och brandstation. Sen när staden blir runt 10 000 så stannar allt, enligt RCI-mätaren behövs fler industrier och hus, men ingen flyttar in. Industrierna läggs ner och husen får inget jobb och flyttar ut. Sen efter ett antal år så exploderar det och staden 2 dubblas bara på några år. Varför blir det så? Någon som har liknande fel?