webForumDet fria alternativet

Monopol-stragier

Datorspel

9 svar · 269 visningar · startad av flat-eric

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg
Frågan#1

Tjosan!

Spelade Monopol med ett par kompisar tidigare ikväll och började då funder över vilken strategi som är bäst och vilken ni brukar köra?

Är det bättre att 1-2 färgområden och satsa stenhårt på dessa med hus och hotell eller att ha lite tomter över hela spelplan och köpa vad man kommer över? :)

Kom gärna med tips och trix också, jag är trött på att ständigt förlora ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag brukar försöka ha hela färggrupper, ljusblå, ljuslila, orange och röd brukar vara lönsamma och är relativt billiga att köpa och bygga på. Helst tar man ju Norrmalmstorg och Centrum och slår upp hotell, men jag köper aldrig de gröna gatorna för de är dyra att köpa och dyra att bygga på. Brukar för skojs skull också köpa de första lila gatorna också. Undvik elverket och stationerna, de är mest bara irriterande. Man kan max få ut 2400 om man har båda verken, och max 4000 om man har alla stationer.
Angående grupperna:
Lila: Billiga, lönar sig nästan, du kan köpa gatorna och bygga hotell där för runt tolvtusen.
Ljusblå: Mycket billiga att bygga på, passar bra i starten.
Ljuslila: Efter fängelset, man hamnar ofta här när man ska slå ut sig från det. Dessutom finns det ett kort som säger att man ska gå till en av gatorna.
Orange: Som ovan, ligger efter fängelset...
Röd: Det finns ett kort som säger att man ska gå till en av gatorna.
Gul: Dyra, men man går ofta på dem.
Gröna: Mycket dyra att köpa och att bebygga, jag köper dem bara för att förhindra att motspelarna får fulla grupper.
Blå: Den bästa gruppen (ger mest pengar) men är dyr att köpa och bebygga. 40000 i avgift på Norrmalmstorg med hotell, sänker de flesta spelare...

En någorlunda spridd variant är att lägga alla bötespengar (inkomsskatt, skolavgifter, m.m) i en hög vid fri parkering. Så den som kommer dit får massor med pengar. Och spela ALDRIG med att man inte får köpa under första varvet. Det helt onödigt.

Hehhe, det verkar som du har spelat en hel del monopol i dina dagar Mr. N. :)

Blir sugen på att samla ihop ett par spelare medsamma och spela lite :)

Fri parkerings-varianten har jag testat ett par gånger men jag brukar aldrig hamna där och få några pengar så jag brukar mest bli förbannad på den ;)

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Funderar på vart jag ska flytta denna tråden :)

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

varför flytta?

Monopol = datorspel?

http://www.us.infogrames.com/games/monopoly_3_pc_family/ ;)

Tycker den får ligga var den är. Då jag postade en tråd om ett kortspel som blivit datorspel flyttades den hit så då tycker jag det får vara samma sak om det är vice versa :)

Jaja. Jag är ändå för trött för att orka komma på ett mer passande forum. :)

Medlem sedan dec. 20023 inlägg

e det bara jag som kör på att köpa allt jag har råd med?

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

det finns ingen internet version av monopol?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)