Jag har två st datorer anslutna till internet via en router. Jag har även CS installerat på bägge med två olika CD-keys.
Men när jag startar en dedicated server på den ena som jag tänkt köra en server på så får den det interna ip numret och sen :27016
Hur kommer detta sig? Hur löser jag det? Jag kan nämnligen inte hitta servern från den andra datorn?
CS server bakom router.
7 svar · 304 visningar · startad av MAGGE
grejen är väll den att du fösöker ansluta till cs servern via ditt externa ip och genom att du förmodligen sitter med en dlink 804 så gäller det för dig att ansluta med det interna ipnummret genom att routern inte kan routra trafik innefrån och ut. Dvs anslut till typ 192.168.0.11:27016. En annan grej som kan vara bra är att lägga ut den maksin du ska ha som server i dmz i din router, men tänk då på att alla protar är öppna till den maskinen.
Din dator som kör dedikerad server kommer att få ett lokalt ip, det är helt naturligt. Öppna bara rätt port i routern, 27016 om det nu är den, mot den dator som kör dedikerad server så ska det sedan funka. När du sedan ska hitta servern via den andra datorn du har i ditt nätverk så ansluter du dej via det lokala ip:t istället för det externa.
Men problemet är att andra som inte är med i nätverket (andra polare) inte kan hitta den datorn med servern?
Hur lägger man ut en dator i dmz? Hittar inget sådant i routern?
du behöver inte göra det. Räcker att du öppnar port TCP/IP 27015-27020 samt även UDP på samma protar... dom andra utanför nätverket ansluter då till ditt externa ip typ 212.151.28.77:27016 och du ansluter med ditt interna ip 192.168.0.11:27016.
Du öppnar alltså dessa portar samt att du måste göra en port rediraction till den maskin som kör servern det är där det buggar för dig... dvs är det någon som ansluter nu på ditt externa ip så vet inte router vilken av de maskiner inom nätverket som trafiken skall skickas till. Därför måste du göra en redirect av trafiken på port 27016 till din maskin som har servern. Då funkar det fin fint :)
Räcker att du öppnar port TCP/IP 27015-27020 samt även UDP på samma portar. ???
Görs detta i routern?
nä du måste ju skicka datan till en dator oxo använda redirect i routern
MAGGE skrev:
Räcker att du öppnar port TCP/IP 27015-27020 samt även UDP på samma portar. ???
Görs detta i routern?
Det beror lite på vad du har för router, i min router väljer du till vilken dator trafiken ska skickas till när du öppnar en port, då behöver du inte köra någon "port redirection", om nu vill ansluta inom det lokala nätverket så väljer du med fördel det lokala IP:t för att få den bästa pingen. Det borde inte heller vara nödvändigt att öppna TCP för dessa portar, utan endas UDP, då det är UDP-protokollet som används.