webForumDet fria alternativet

Tetris är ett olösligt, matematiskt problem

Datorspel

8 svar · 499 visningar · startad av Brian

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
Frågan#1

Intressant artikel om 'matematiska' småspel.

http://www.aftonbladet.se/vss/spela/story/0,2789,220735,00.html

Vad jag dock inte förstår i artikel är följande citat: 'Dataspel tycks vara ovanligt kluriga. Redan tidigare har forskare visat att ”Minröj” är olösligt, alltså det lilla spelet som är inbyggt i Windows.'

Funderar på vilket sätt som 'Minröj' skulle vara olösligt på?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Funderar på vilket sätt som 'Minröj' skulle vara olösligt på?

Gissar på att dom utgår från någon inte helt komplett matematisk modell ;)

...någon inte helt komplett matematisk modell

Må så vara, men det gör ju inte spelet olösligt?

Sedan bör det gå att räkna ut hur minorna ska vara placerade för att man ska behöva göra "minimalt" med musklick, om det nu är det som de tycker är så intressant?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Må så vara, men det gör ju inte spelet olösligt?

Jo, det är just det, det blir "olösligt" enligt den modellen.
Fast "alla" vet ju att det går att lösa i verkligheten, men teori och praktik är inte alltid förenligt.

Jo, det är just det, det blir "olösligt" enligt den modellen.
Fast "alla" vet ju att det går att lösa i verkligheten, men teori och praktik är inte alltid förenligt.

Med andra ord så kan vi avfärda delar av artikeln som akademisk svammel, eftersom spelet uppenbarligen går att lösa ;)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

intresant tyckte jag...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ni blandar ihop begreppen lite tror jag..

Nu är inte jag någon matematiker, men jag har för mig att termen NP-problem betyder att det är omöjligt att ställa upp en algoritm för hur problemet skall lösas, inte att problemet i sig är olösligt.

Jämför med färgläggning av kartor. Det behövs endast fyra färger för att på en världskarta färga varje land så att det aldrig gränsar mot ett annat land med samma färg. Det är också ett NP-problem men för den delen så är det ju inte omöjligt att färga en karta på just detta sätt, det är dock omöjligt att finna en generell lösning till hur man gör det.

På samma sätt så är ju Tetris inte "omöjligt" (vad nu omöjligt må vara). Det är dock omöjligt att ställa upp en matematisk algoritm för hur man löser Tetris.

Med andra ord så kan vi avfärda delar av artikeln som akademisk svammel, eftersom spelet uppenbarligen går att lösa

Knappast. Man kan avfärda delar av artikeln som Aftonbladetsvammel. Ursprungsartikeln är knappast svammel.

På samma sätt så är ju Tetris inte "omöjligt" (vad nu omöjligt må vara). Det är dock omöjligt att ställa upp en matematisk algoritm för hur man löser Tetris.

Stämmer det du skriver. De som läser artikeln tror jag inte läser den utifrån matematikens värld, utan från sina egna erfarenheter vad gäller spel. Av den anledningen tror jag att artikeln kommer att misstolkas av många läsare vad gäller begreppet "olöslig".

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Är det inte dags att fundera över sitt liv om man på dagarna sitter och klurar med extremt viktiga frågor som en perfekt spelomgång på Tetris?

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)