Nu har Counterstrike funnits i mitt liv i snart en månad! Men jag har lite frågor.
1. Kan man hoppa högre än ett vanligt hopp? För jag ser personer som hoppar upp där jag omöjligt kan komma upp?
2. Ibland ser man personer som springer otroligt fort! Fuskar de?
3. Ibland så tömmer man ett magasin på en person, och när man kollar på dem sen efter det så har de 100% i health. Fuskar de med?
4. En del springer bara omkring med en pistol och gör bara headshoot. Är det verkligen bara skicklighet?
5. Spelar ni här på WF nån gång? Ni kanske vill ha en rookie att skjuta på?
Du verkar ju ha hamnat på en server med cheaters, sluta spela där och spela på en server med anticheat.
1. Kan man hoppa högre än ett vanligt hopp? För jag ser personer som hoppar upp där jag omöjligt kan komma upp?
Nja, du kan ducka precis efter att du hoppat vilket gör att dina ben hamnar högre upp än om du inte skulle göra det, du kommer således upp på föremål som är högre.
2. Ibland ser man personer som springer otroligt fort! Fuskar de?
Du springer snabbare om du har kniven framme än ett annat vapen. Men otroligt fort springer du inte. Dom fuskar!
3. Ibland så tömmer man ett magasin på en person, och när man kollar på dem sen efter det så har de 100% i health. Fuskar de med?
Det är oftast när man tömmer ett helt mag som man missar för rekylen orsakar spridning på kulorna vilket gör att du missar. Dock vet man ibland att man har träffat, och har han 100% kvar så fuskar han ju.
4. En del springer bara omkring med en pistol och gör bara headshoot. Är det verkligen bara skicklighet?
En skicklig spelare kan alltid sikta på huvudet vilket gör mer skada, och orsakar hs (headshoot). Men det skulle förvåna mig om dom inte köpte andra vapen.
5. Spelar ni här på WF nån gång? Ni kanske vill ha en rookie att skjuta på?
Japp, spelar dagligen. Jag är antingen inne på sundsvalls cs-server (213.242.128.180:27015), madskillz (193.13.74.113:27015) eller på SweQuake (195.66.36.94:27015) och heter då hsand][Lurgoyf.
Ett par andra saker att beakta.
När man tömmer ett helt magasin, tillsynes rakt på någon annan, så minskar ofta FPS:en, viket gör att man kanske inte alls siktar där man tror. Så länge man spelar nätverksspel, så är det vad servern "ser" som räknas och inte vad klienten tror sig se.
Att man ibland upplever folk som kortvarigt springer snabbare, kan bero på att man har sämre uppdateringsfrekvens och ping än sina motståndare. Det kan också ge intrycket av att man själv befinner sig på en annan plats än var man befann sig för en bråkdels sekund sedan. Servern har alltid koll på var man är men mellan uppdateringarna mellan server och klient, så är det alltså inte säkert att det man ser är det som egentligen sker just då.
Att många skjuter headshot med pistol kan också förklaras med att pistolerna är lätta att sikta med samt att de som använder AWP alltid kör med pistol i trånga utrymmen. Desert Eagle:n t.ex. är suverän att sikta med och skjuter dessutom igenom det mesta :)
Därmed inte sagt att de inte fuskade men ofta märks det ganska enkelt om man följer de personer man misstänker (om servern tillåter förstås).
Testa att spela på cs.madskillz.nu, den är i det närmaste garanterat fri från cheaters.
------------------
Do you take this music
To be your lawfully wedded rock
To have and hold in sickness and in health
For richer or for poorer
For better or for worse
Together until death comes to yourself?