webForumDet fria alternativet

Lagg

Datorspel

6 svar · 150 visningar · startad av Nicrosoft

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg
Frågan#1

Jag provar att köra en Cs server på en burk med Win XP på. Datorn är en Celeron 466 Mhz med 256 Mb ram. När vi spelade innan i kväll så började det lagga som h-vete efter en stund.
Jag startade om servern och pingen var nere runt 40 för alla, som den var när vi startade. Efter att vi spelat ca 30 min var den uppe i flera hundra, även för mig som ansluter via LAN. ADSL är ju inte det ultimata att köra server på men när jag tittade på "networking" i "Task Manager" så användes inte mer än halva bandbredden så det borde inte vara det som begränsade. Det enda programmet som var igång förutom PB och CSservern var Zonealarm.

Någon som har ideér om varför pingen ökade konstant ?
Inställningar som skall/kan ändras ?

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Låter som att nått snor minne från burken? Stäng av alla andra program innan du drar igång servern, testa med det. Att nått börjar att gå segt efter ett tag brukar ha att göra med minnes grejer... Varför köra XP ? HAr du en burk 466 så borde linux vara ett bättre alternativ... :)

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Ja, jag tror oxå att det har med minne att göra men i taskmanager ser det helt normalt ut (vad jag kan se iaf.) Jag provade att stänga PB men det ändrade inte pingen. :( Jag körde burken som server på ett LAN förra helgen och då var vi upp mot 20 st som spelade samtidigt utan att det laggade. Då hade jag iof. inte PB och Zonealarm installerat. Vi får prova igen och se hur det funkar när jag stängt ner allt som går

------------------
// Niklas

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

stäng av alla logfunktioner i ZA?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Hur mycket minne krävs det i en burk för att köra en linux server ?

------------------
// Niklas

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

CS-server?
Något mindre än om du kör den på NT/2000/XP.

De faktiskta kraven beror på vilken version av CS(1.3 går tyngre) och hur många användare.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Sen en viktig del i det hela är hur bra operativet är på att släppa/frigöra minne... där är linux betydligt bättre än windows...

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)