För att lägga in fler IP på maskinen gör du följande (eng):
Högerklick på nätverksikonen.
Högerklick på Local Area Connection
Dubbelklick på Internet Protocoll (TCP/IP)
Klicka på knappen Advanced
Klicka på knappen Add
Resten ger sig självt.
*** ** *
Nu kollade jag inte din conf eftersom det i stort sett är väldigt inividuellt hur man konfigurerar speltypen o.s.v.
Rent generellt så måste du göra detta:
Är det första gången du ska köra på burken efter en installation, så måste du först se till att du har en "giltig" q3config.cfg
Detta skapas endast om du kan starta spelet på maskinen och så är ju inte fallet med din server. Du måste kopiera en från någon av dina andra maskiner.
Det är inte alls noga hur den är konfad eftersom servern ändå läser in sina egna inställningar senare men du kan naturligtvis ändra det mest elementära om du vill.
Nästa steg är att dra ut en genväg från din quake3.exe till skrivbordet (eller i en mapp på skrivbordet är att föredra).
Döp den till något lämpligt exempelvis Q3 FFA Server.
Högerklicka och välj properties.
Där bör nu stå något liknande:
"F:\Quake III Arena\quake3.exe"
Lägg till ett mellanslag följt av:
+set dedicated 1 +set net_ip 172.23.2.181 +set com_hunkmegs 32 +exec ffa.cfg
dedicated 1 om du kör LAN och 2 om du vill använda Master Server vid t.ex spel på internet.
IP-adressen ändrar du till din egen och hunkmegs kan du testa dig fram och default är väl 12 eller 16 tror jag.
Det finns massor du kan lägga till i den raden om du vill, t.ex
+timelimit 20
+fraglimits 30
+addbot doom 4
+map q3dm6
o.s.v. men jag brukar ofta skapa en egen fil för detta.
I slutet på raden fanns det +exec ffa.cfg
Det innebär att den filen läses innan servern startar och här kan du lägga in reglerna för servern, maps och bottar m.m.
Skickar med min egen till FFA:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#996600">//start ffa.cfg
sv_hostname "Destiny Q3A v117 FFA Server"
g_motd "Welcome to Destiny's Q3 Server and Happy Fragging :)"
g_gametype 0 //FFA
//g_gametype 1 //Tourney 1v1 mode
//g_gametype 3 //Team DM
//g_gametype 4 //CTF
fraglimit 30
timelimit 20
g_friendlyFire 0
g_allowvote 1
sv_pure 1
sv_maxclients 16
sv_privateClients 4
//capturelimit 8
//g_teamAutoJoin 1
//g_teamForceBalance 1
//g_forcespawn 5
//sv_maxRate 10000
set sv_floodProtect 0
//g_password "ditt lösenord"
sv_privatePassword "lösenord privat"
rconpassword "lösenord admin"
//Set map selection, cycle order, and load first map for teamplay
set d1 "map q3dm6 ; set nextmap vstr d2"
set d2 "map q3dm7 ; set nextmap vstr d3"
set d3 "map q3dm17 ; set nextmap vstr d4"
set d4 "map q3dm18 ; set nextmap vstr d1"
vstr d1
//EOF
I stort sett använder jag samma fil till alla "gametypes" och remmar bort de som inte är aktuella för just den servern. Reglerna och banorna är också enkla att fixa till och mer än så här behövs inte för att servern ska snurra.
Konfigureringar kan förstås göras i all oändlighet men testa först och se om du får igång servern.
[red.]
Kollade lite i din config nu och i princip kan du använda den också.
Det är dock ingen mening att lägga till för mycket saker som måste läsas in som ändå inte används av just den speltypen som servern ska generera.
Det du troligen behöver göra är att du lägger till raden +set dedicated 1 i genvägen och sedan att du har +exec serverfilen.conf så att den läser in din konfigfil.
[Redigerat av FlashX den 18 dec 2000]