webForumDet fria alternativet

Q3vide1.pk3 nästan final

Datorspel

17 svar · 468 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Sådär, nu har jag suttit och leta buggar och fixat det mesta (lönngången också... :))... jag har dessutom lagt till ännu lite till, fog, ammo, GL och lite smått och gott...

Jag har inkluderat en arenas.txt i filen, men har inte fått den att funka... nån kan ju kolla om ni får den att funka...

Filen har svällt till sina modiga 2.5 MB, men vad gör man inte för en **** bana ;)

Hade bra...

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Hur blev det med haste och mega?

Skulle va kul med lite ändringsdokumentation... :)

Hur går det med rocketjumpen på hoppkudden? Så här gör jag får det att funka 8ggr av 10 och det går snabbt...

ta hoppkudden hoppa till railen... spring frammåt uppe på avsatsen hoppa från den till hoppkudden ladda så att du samtidigt som du landar på hoppkudden gör du ett rocket jump.. då flyger du till lightninggun. självklart kan du även göra detta stillastående men det är svårare...

------------------
McD- Burgers for the people!

www.mcdz.net- Sveriges minsta portal :P

Megan ligger kvar... men Hasten ligger nu på en liten konstruktion upp i taket i samma rum som förut...

Ändringsdokumentation, jo det skulle det helt klart vara... :) Men puh vad jobbigt... Men det är klart, det blir desto roligare med sån dokumentation...

Tränade lite på jumprockethoppet igår... och det var ju inge svårt ju... :) Synd... man skulle ju inte få tag på lightninggun så lätt §e

Jaja, ni ser i den ny versionen vad som är ändrat...

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

:( vill ha megan nere och haste uppe..

Lixom det som saknas §e

------------------

[Redigerat av McD den 12 okt 2000]

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

:e #1
:e #2

hahaha... :e

------------------

Hihi... :e Din §e

------------------
Kom hem till mig...

Måste erkänna att det var länge sedan jag spelade på en och samma bana, så mycket som jag gjort nu det senaste :)

Har lagt till q3vide1.pk3 i relaterade länkar också, så det är bara att ladda ner.

Som en liten addons finns även supergrin-texturen här för nedladdning (196KB)
( screenshot )

För att lägga till den så kan man öppna Vides q3vide1.pk3 och däri leta upp mappen textures. I den mappen skapar man en mapp som heter base_light och lägger sedan bilden geolight.tga i denna mappen. Blir alltså textures\base_light\geolight.tga

Vill man vara lite smartare (och det vill man ju :)) så skapar man en mapp som heter zz
I denna mappen skapar man sedan två mappar textures och scripts
I mappen textures skapar man ytterligare en mapp som heter base_light och häri lägger vi filen geolight.tga

I mappen scripts skapar vi en textfil som heter arenas.txt
I denna filen bör man kopiera över banorna från orginalversion av Q3 som finns i filen pak0.pk3, annars kommer inte dessa med i menyn. Hittar du inte filen så finns den här
Längst upp i denna textfilen lägger du till raderna
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#996600">{
map "q3vide1"
bots "klesk doom xaero"
longname "Run like hell"
fraglimit 35
type "single ffa tourney"
} Du kan redigera efter eget behov.

När detta är klart så är det bara att högerklicka på mappen zz och välja Add to zz.zip och sedan byta namn på zipfilen från zz.zip till zz.pk3
Filen ska ligga i mappen baseq3 som finns där du installerade Quake III Arena.

För den late eller ohändige finns det redan en färdig zz.pk3 att ladda ner (157KB). Det är bara att placera filen i mappen D:\Quake III Arena\baseq3 där D är bokstaven på din disk.
När man inte längre vill ha texturen, eller banan i menyn, så är det bara att ta bort filen zz.pk3 och påverkar då inget annat som är konfigurerat.

[Redigerat av FlashX den 13 okt 2000]

Måste erkänna att det var länge sedan jag spelade på en och samma bana, så mycket som jag gjort nu det senaste

Trevligt... det gör mig glad :)

Har laddat hem texturen, och tänkte lägga in den i pakfilen och se hur det ser ut... möjligen att man gör den lite "skitig", för att få den att passa in i banan... men jag har ju inte kollat ännu så jag skall inte uttala mig... ;)

Tror att jag skall bygga mig min egen arenas.txt och bara ha med banor som man kör... vissa spelar man ju inte alls...

Bra tips FlashX! :)

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

Efter att ha laddat ner Q3Radiant och pulat runt en stund, så är jag numera ännu mer impad av din bana.

Lyckades efter mer eller mindre ett helt dagsverk få till ett fyrkantigt rum med lite vapen och belysning :)

En sak som man direkt undrar över är ju måttsättningen??
Tyckte jag gjorde ett JÄTTERUM men när jag skulle spela, så var det inget problem att rocketjumpa rakt upp i taket :D

Hur mycket är det tänkt att en ruta (unit) ska motsvara i "verkligheten"? Det borde vara inrutat i typ meter eller något annat mer lättförståligt mått.

Finns det förresten några modeller (fler än de som ingår) att ladda ner någonstans?
Borde finnas många som gör saker som t.ex datorer (behöver det :)) och andra prylar som man kan infoga på banorna.
Det finns ju en del statyer och dyligt men tycker att det mesta är ganska mörkt och gotiskt. Skulle vara kul med en del udda saker som bilar och annat...

Angående bilden (supergrintexturen) så har jag ju den i .psd-format ifall du vill ha.
Där ligger allt i separata lager, så du enklare kan infoga egen text eller vad du vill...

Kul att du börjat att labba du också... :)

Modeller borde det ju finnas massor av, fast jag har inte hittat så många, men det beror väl mest på att jag inte letat febrilt nog :) Men tar man Planet Quake som utgångspunkt så borde man hitta lite granna...

Q3 är väl ganska mycket byggt på det gotiska, så det är det det finns mest av... men söker man på lite texturer så borde man nog hitta några arkiv...

Jag har med supergrini geolight-texturen, men den vägrar att komma med... man skall väl inte behöva extrahera den ifrån pak0.pk3 för att få det att fungera?

Storlekar och fysik är ju rätt bra att känna till, te.x hur högt det går att rocketjumpa... En "gubbe" är ca 2.13 meter lång om man skall jämföra till verkligheten... Här kommer lite fysik:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#996600">Player Dimensions
Model size: The player model’s actual size is a bounding box 30 units by 30 units square with a height of 56 units. In the game world, eight units roughly equal one foot (30.5 cm). From this, we deduce that the characters are a heroic 7 feet tall (2.13 meters).

Step Heights
For scale purposes, “normal” steps should be no higher than 8 units. However, the maximum value that a player may step up is 18 units (just keep steps 16 units or lower).

Normal Jumps
The maximum height for barriers the bots will jump on is 32 units.

Water Jump Heights (or “Everyone, out of the pool!”)
The maximum distance that a bot may jump to exit water is 18 units. This is the height difference between the water surface and the adjacent floor that the bot is jumping onto. If the water jump height is made higher, human players will have a hard time getting out of the water.

Rocket Jumps
With normal gravity and without the quad, the maximum rocket jump height is around 280 units (you can sometimes jump a few units higher but this is a safe value for reference). In practice, except for especially tricky jumps, this value should be substantially lower. Test rocket jumps repeatedly before settling on a final height.

Math for Map Makers
Here’s some math to calculate some other values of interest:

Gravity = 800;

Jump velocity = 270;

Max vertical rocketjump velocity = 670;

Max run velocity = 320;

Max step height = 18;

Max jump height = 0.5 * gravity * (jumpvelocity/gravity)*(jumpvelocity/gravity);

Max normal jump height = 45 units NOTE: even though this is the mathematical maximum jump height always keep the the 32 units maximum barrier height for bots in mind when building maps.

Maximum horizontal jump distance over a gap from one spot to another when both are at the same height:

t = sqrt((maxjumpheight + maxstep) / (0.5 * gravity));

t = 0.3986 seconds;

dist = maxrunvelocity * (t + jumpvelocity / gravity);

dist = 235 units;

Because players use a bounding box we can jump a full bounding box width further in the ideal case. (15 units at the jump starting position and 15 at the landing place).

235 + 15 + 15 = 265 units.

Again, remember that this is the mathematical maximum which players can only reach under ideal circumstances.

Lycka till! :)

[R]Glömde att säga att en ny version har kommit ut, bugg fixar lite fönster i shotgunrummet, byte av Haste och Mega, ljusförbättringar, dimma nere vid liket... et.c 'check it out'![/R]

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

[Redigerat av Vide den 16 okt 2000]

Kanon med dessa måttuppgifter. Känns ju ganska viktigt när man gör en bana att saker och ting står i proportion till varandra.

Du behöver inte extrahera någon fil från pak0.pk3, såvida du inte vill kopiera något från denna. Man bör naturligtvis aldrig redigera något i andra .pk3-filer, utan hellre skapa egna.

Rent generellt fungerar det ju så att alla .pk3-filer laddas in när man startar Q3 och detta sker alltså i bokstavsordning. Finns det en fil i pak0.pk3 som heter textures\base_light\geolight.tga så kommer t.ex denna att skrivas över av en fil som heter pak3.pk3 om även denna innehåller en fil som heter textures\base_light\geolight.tga

Allt läses in i gemensamma mappar när Q3 startar och därför kan man i princip påverka allting med en fil som heter zz.pk3, eftersom den troligen laddas in sist.

*** ** *
Ska kolla runt lite efter nya models och textures nu :)

[Redigerat av FlashX den 16 okt 2000]

Texturer finns ju en hel del att hitta men när det gäller "misc models" så är det inte speciellt fett :(
Finns i princip bara spelmodeller och praktiskt taget ingenting när det gäller rekvisita.

Finns det någon som jobbar med 3D och inte har någon idé till en hemsida, så har jag ett hett tips :)

Problem med senaste videbanan.

När jag har din pak3 fil bland mina orginalpakar så får jag BARA upp din bana bland banorna i spelet. Vet inte varför...

Dimman var snygg cool men... :) det borde vara mera samt att den är gul inte vit passar inte så bra...borde vara mera och högre så man kan gå i skydd av den.

Tycker att du ska ta bort grejan med haste och som jag sagt tidigare byta plats på mega och haste... Det blir lite görtigt där...

Förbandslådor i stora salen på platåerna de kommer man inte åt...utan rocketjump. Det finns inte någon anledning till att göra en rocketjump för att komma åt förbandslådor.

------------------

När jag har din pak3 fil bland mina orginalpakar så får jag BARA upp din bana bland banorna i spelet.

Det verkar som om min arenas.txt ersätter den som finns i pak0.pk3

Dimman var snygg cool men... det borde vara mera samt att den är gul inte vit passar inte så bra...borde vara mera och högre så man kan gå i skydd av den.

Jo jag har försökt att få den fetare, men problemet är att det ser konstigt ut vid ingången vid tornet, vet inte riktigt vad man skall göra för att få det snyggt...

Tycker att du ska ta bort grejan med haste och som jag sagt tidigare byta plats på mega och haste... Det blir lite görtigt där...

Jag har ju bytt plats på dem... :q

Förbandslådor i stora salen på platåerna de kommer man inte åt...utan rocketjump. Det finns inte någon anledning till att göra en rocketjump för att komma åt förbandslådor.

Jag har då aldrig RLJumpat till dom.. jag hoppar först på en lampa, och sedan hoppar jag upp till hyllorna därifrån... Antingen ifrån gula armor eller ifrån medkit...

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

Dimman - Sänk golvet i rummet ladda på med mer dimma... Gör den gulbrun så det ser bra ut.

Haste- Ligger ju på en platå i taket, det är görtigt var bättre förr. När den låg där nere, men som sagt för 5,11 gången mega och haste borde byta plats :)

förbandslådorna - Hoppa på lampan ok. det har jag inte testat men det låter lite väl krongligt för att få tag på lite liv. Gör så här iställt gör hål uppifrån...dvs uppe på "bron" så man kan ramla ner i ett sådant och komma till liven...

------------------

[Redigerat av McD den 17 okt 2000]

Dimmförslaget låter bra... skall testa att sänka golvet... :)

Hasten har ju bytt plats sedan några versioner... eller vill du byta tillbaks :q

Nu har jag en karm som du kan hoppa på för att komma till förbandslådorna... (Psst, och det skall ju inte vara för lätt att komma till secreten §jr) :e

------------------
Kom hem till mig...

Ahhh börjar fundera på vad vides secret är förnåge... en grapling hook som ligger gömd i en hemlig gång från stora rummet till "under" platån där RL finns... :)

Får kolla lite närmare dock så kan jag inte tanka banan förrän om minst 10 dagar när jag får linan.

jao- haste vid mega och mega där haste låg förrut... :)

------------------

[Redigerat av McD den 17 okt 2000]

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)