webForumDet fria alternativet

Tvingas till piratkopiering av tillverkarna ?

Datorspel

22 svar · 1 524 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Det är inte första gången jag råkar ut för att program tillverkare (Stora som små) skiter i sina produkter och gör att det enda sättet blir att piratkopiera deras produkter. Dock var det länge sedan nu, men tydligen har det inte ändrats :-(

Sitter med det gamla spelet Gangland, just inköpt från butik och njuter av att kunna skippa demon och sätta tänderna i dom riktiga grejerna.
Spelet är gammalt som gatan (2004), så det finns förmildrande omständigheter i sammanhanget men ändå...
Visar sig då jag letar på div. forum att jag, precis som andra inte får upp rutan att fylla i "Disc Key" och "Serial Key" när man kör Win 7. Så siffrorna som står tryckta på baksidan av manualen har vi ingen användning för, då det enda sättet är att starta spelet är med "no cd" crack! detta till ett ORGINAL spel, detta då det inte finns något företag som längre bryr sig om suport(, utan bara om pengar). Dock finns det organisationer som går i taket när dom hör ordet "piratkopiering", men jag tro inte dom vill hjälpa mig få igång mitt nyinköpta orginal-spel.

Någon som kan hjälpa mig ?

Redigerat med anledning av webForums regler §3.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med nitro2k01 alternativt forumvärdarna.

nitro2k01
Forumvärd, webForum

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med nitro2k01 alternativt forumvärdarna.

nitro2k01
Forumvärd, webForum

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

nitro2k01
Forumvärd, webForum

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

2004 gammalt megalol...

Går det inte att köra i Compatibility mode eller nåt?

länk två på google säger att det ska funka:

http://www.gamefaqs.com/pc/917869-gangland/answers?qid=170768

Medlem sedan maj 2010117 inlägg

Tänk om Mozart hade skrivit sina noter på papper som inte gick att kopiera och upplöstes efter 2 år.

Vi lever i "informationsåldern" men det ironiska är att ingen information kommer att lämnas kvar efter oss.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag förstår frustrationen, men får ändå påminna om §3.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

På vilket sätt är §3 applicerbar i detta fall? Att hjälpa någon att få igång ett originalspel är väl inte piratkopiering?

Haha, jag länkade till en googlesökning. Jag är ganska övertygad om att de flesta som ägnar sig åt piratkopiering varken behöver eller vill fråga om information som finns på Google här på wF.

För övrigt håller jag med muskot - tråden kan knappast anses syfta till att främja piratkopiering när trådskaparen vill ha hjälp med att få igång ett gammalt orginalspel och när de enda svar som ges är det uppenbara - sök google.

aron skrev:

2004 gammalt megalol...

Går det inte att köra i Compatibility mode eller nåt?

länk två på google säger att det ska funka:

http://www.gamefaqs.com/pc/917869-gangland/answers?qid=170768

Lyckas tyvärr inte med att få programmet att vilja larma om att det stängts på fel sätt.

Tackar för alla förslag om googel sökning, men jag hade ägnat någon timme åt sökning innan jag vände mig hit för hjälp. Alla fina googel länkar visade sig leda åt fanders (hur lovande dom än verkade) därav mitt upprörda inlägg när till och med suport domänerna i manualen inte ens längre fanns (företaget nedlagt! (?) )

Ber om ursäkt till "adminnerna" som jag satt lite på det hala med detta inlägg. (lite med mening) Detta för - precis som det påpekas - har jag ett original spel och vad är det för fel att be om hjälp om det ?
Sedan att den enda hjälpen som finns att få visar sig vara just "olaglig", i vissa ögon kan ju diskuteras. Om jag köpt en okej produkt så har företaget fått pengar, pengar som dom enligt mig inte ska ha då dom inte ger suport längre. Om jag då vänder mig till andra som ger suport och som inte ens tar betalt för sin "lösning på problemet", vem skadar det då ?

Lagar och förnuft (om jag får göra en liknelse)
Alla vet att man inte får stanna på motorväg, men ingen polis skulle väll böt-fälla mig om jag får motorstopp ? Är inte detta en liknade situvation där lagen måste stryka på foten för förnuftet ?

RED : borttaget då det blev dubbla meddelande (läs meddelandet ovan)

ÄNTLIGEN !!!!
spelet rullar, och detta tack vara "extern suport" från vänliga människor som inte tar betalt för sin tjänster utan jobbar på frivillig basis :-)

Stort tack till alla som engagerat sig. (och ja, det var ytterligare sökningar och skumma länkar på google som löste problemet)

Så bra att det löste sig.

Vad tusan har hänt med dom där företagen, har dom blivit uppköpta eller bankrutat? det blir rörigt snabbt iaf.

http://www.mediamobsters.com/ not found (aka Sirius Games A/S)
http://www.whiptailinteractive.com/ Rekommenderad länk == "knullkontakt" == sidan finnes inte kvar.

Enda sidorna som finns kvar verkar vara (minor related to tha game) :
http://www.cdvusa.com/ (publiserade uppföljaren Escape From Paradise City)
http://www.focus-home.com/ (publicerade uppföljaren enligt mobygames.com)

Nån måste väll sitta inne med rättigheterna?

Grattis. Leve google.

Om du får motorstopp på motorvägen skulle du troligen inte bötfällas - men så gäller ju lite olika principer för forumvärdar och poliser (och dessutom en extrem skillnad i fysisk närvaro).

Får väl passa på att tacka forumvärdarna generellt - ni gör ett superjobb, även om jag tycker att redigeringen skedde lite väl ivrigt i det här fallet (men det är subjektivt).

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Är det bara jag som tycker att man inte kan begära att ett spel från 2004 ska fungera i Win 7? Support på ett så gammalt spel är väl inte heller konstigt att det inte finns längre? Ok om det hade varit en bil eller någon annan pryl men 6 år är ju en evighet när det gäller mjukvara.
Fast nu löste det ju sig ändå. Skönt! :)

Dessutom tror jag faktiskt att det är böter på att få bensinstopp på en motorväg, åtminstone lärde min körlärare ut det till mig för... 23 år sedan... *gulp*

Poteta skrev:

Är det bara jag som tycker att man inte kan begära att ett spel från 2004 ska fungera i Win 7? Support på ett så gammalt spel är väl inte heller konstigt att det inte finns längre? Ok om det hade varit en bil eller någon annan pryl men 6 år är ju en evighet när det gäller mjukvara.
Fast nu löste det ju sig ändå. Skönt! :)

Jag tycker tvärs om, bara för att det är mjukvara så ska inte livslängden vara kort. Och 6 år är verkligen inte gammalt för ett spel.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

aron skrev:

Jag tycker tvärs om, bara för att det är mjukvara så ska inte livslängden vara kort. Och 6 år är verkligen inte gammalt för ett spel.

Då tycker vi helt olika. :)
Fast om spelet får nya uppdateringar och utvecklas under tiden typ WoW så är det ju inte gammalt men ett spel som släpptes för 6 år sedan och inte har uppdaterats tycker jag är väldigt gammalt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Oavsett ålder, bör man kunna använda en mjukvara. Mina program har en betydligt längre livslängd. Och det är nog mina kunder glada för.
Så jag ser inte att paragraf 3 skulle gälla i detta fall. Det är ju inte programvaran som skall kopieras utan enbart lagligt brukas i en ny miljö.
Här kanske man skall köra någon virtuell äldre miljö som bas!

Poteta skrev:

Då tycker vi helt olika. :)
Fast om spelet får nya uppdateringar och utvecklas under tiden typ WoW så är det ju inte gammalt men ett spel som släpptes för 6 år sedan och inte har uppdaterats tycker jag är väldigt gammalt.

WoW släpptes också 2004, så båda spelen har funnits ungefär lika länge. Men WoW har fortfarande support fast det släpptes 2004. Bara för att det släppts content patchar eller epansioner till ett spel har det inte funnits en kortare tid men jag förstår nog vad du menar.

Poteta skrev:

Dessutom tror jag faktiskt att det är böter på att få bensinstopp på en motorväg, åtminstone lärde min körlärare ut det till mig för... 23 år sedan... *gulp*

Att det är böter på att stanna på motorväg är i och för sig korrekt, men risken att drabbas av en nitisk polisman om du fått motorstopp, står så bra som situationen tillåter, ställt fram triangel och säger som det är tror jag ändå är väldigt låg. En annan sak är ju om man agerar arrogant eller kaxig - men då kanske man till viss del gör sig förtjänt av boten...

Detta är dock mina fem ören, inte något som är faktamässigt belagt.

305 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
164 ms — ändringar (db)