Jag har lite problem med PS3:an och mediaströmning från bland annat Macbooken.
När jag körde PS3:an trådlöst så hittade den utan problem min ReadyNAS och MediaLink som jag kör på Macbooken. Allt fungerade till den grad att de hittade varandra men den trådlösa anslutningen vacklade och så fort en laptop dök upp på WLAN:et så började PS3:an att kopplas bort från mediaservern stup i sekunden. I längden ohållbart och enerverande.
Så. Jag pluggade kabeln till PS3:an och nu flyter allt på betydligt bättre när det gäller att browsa Playstation Store och att tanka uppdateringar. Men mediaserverbiten är helt väck. PS3:an hittar inte varesig NAS eller Macbook och MediaLink på Macbooken listar inte PS3:an över funna enheter att streama mot.
Någonstans sitter det en pryl med problem. PS3:an har UPnP tillgänligt (enligt inställningarna) och NAS:en har också stödet för UPnP aktiverat. Likaså min Zyxelrouter, där jag har exakt samma inställningar som förut (Allow users to make port forwarding changes through UPnP och Allow UPnP to pass through Firewall) Men det fungerar inte!
Det är förmodligen endast trafiken på routerns WAN-port som berörs av brandväggen, så UPnP-inställningarna i routern borde vara irrelevanta i det här fallet.
Har aldrig använt UPnP (bland annat för att det känns mycket lättare att felsöka när man inte behöver förlita sig på automagi), men om jag förstått saken måste man, för att saker ska fungera efter att man avaktiverat UPnP, göra erfoderliga manuella inställningar. T ex. mata in IP-adresserna till MacBook och NAS i PS3:an. Går inte det skulle jag börja med att göra en fabriksåterställning på routern.
Märkligt. Idag kickade jag igång PS3:an och Macbooken stod samtidigt på, båda enheterna kabelanslutna till nätverket - och nu rullade mediaservern klockrent. :q
Ja' bregrip' då int'. :e
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e