webForumDet fria alternativet

Orimligt höga priser på spel?

Datorspel

14 svar · 937 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Ett nytt spel till PS3 kostar oftast mellan 590-650kr. I den senare regionen om spelet spås bli en storsäljare. Orimligt högt tycker jag och när man samtidigt ser att Assassins Creed kommer att kosta 399kr till PC medans det gick löst för 650kr till PS3 så blir man ju lite besviken. Jag tror inte de kommer sänka priset på PS3-titeln när PC-releasen är här.

Nya PC-spel verkar kosta mellan 350-450kr och det skiljer så mycket som 200kr ibland kanske ännu mer mellan dessa plattformar. Spelpriserna skiljer sig inte nämnvärt mellan Xbox 360 och PS3 men Wii däremot lägger sig någonstans mellan dessa två och PC-spelens priser.
Tar Sony och Microsoft ut dyra licenspengar för spel som lanseras till deras konsol som gör att priset stiger så pass?

Samtidigt vill vissa utvecklare att begagnatmarknaden försvinner och andra går så långt att de låser spelet till ett online-konto.
Vad tycker ni, är det orimligt höga priser på konsolspel eller inte?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Klart det är för dyrt med konsoll spel ;) Varför betalar mer/mindre för (samma) underhållning bara för att man väljer ett annat format? Tror att PC världen fick så mycket stryk då det är / var enklare att göra kopior av spelen än vad det är för just konsoll spel. Man blir ju lite arg att först har man ändå betalat för en maskin som i mina ögon är rätt dyrt (visst komponenter mm kan vara dyra) men om man säger att man vill ha ett bra utbud på en PS3 så får man ju räknar med 6000+ kr för att vara lite nöjd. Vi får se vad MS och Sony gör i framtiden.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Inte så dyrt med tanke på att Nintendo 64 spelen i början kostade runt 950-1000 kr.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

stattin skrev:

Inte så dyrt med tanke på att Nintendo 64 spelen i början kostade runt 950-1000 kr.

Jo, fast nu snackar vi ju konsoller med redan tusentals utvecklade spel och som har varit på marknaden i flera år. Priserna är hutlösa, det kan jag hålla med om, speciellt med tanke på att många spel faktiskt ibland känns hafsiga i utförandet, trots att de slår stort i hela världen.

Kane and Lynch: Dead Men är ett lysande exempel på ett megaspel som tyvärr tappar creds på grund av t.ex. buggig clip'ing i kontrollsystemet, i mina ögon.

Skall ett spel kosta 600 svenskdollars skall det vara i klass med Gears of War på 360 eller som Metal Gear Solid 4 på PS3. Ibland börjar man ju undra hur fan de kan ta en dålig femhundring för nån skitig shooter som knappt spöar Duke Nukem i originalitet.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Ja spelen är hutlöst dyra, det håller jag med om.
Kan det vara som så att speltillverkarna håller priset uppe på konsolmarknaden p.g.a uteblivna intäkter när det gäller PC-marknaden?
För, rätta mig om jag har fel här men är det inte så att folk med datorer i större utsträckning laddar ner spelen istället för att köpa om man jämför mot andra plattformer?

Själv har jag Nintendo Wii (inte chippad) och köpte Boom Blox som inte direkt är en "stortitel" vad gäller grafik/upplevelse. Utan mer ett sällskap- och partyspel.
Det gav jag 649 kr för vilket jag tyckte var väldigt mkt för ett sådant typ av spel.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

JAreMANNEN skrev:

Kan det vara som så att speltillverkarna håller priset uppe på konsolmarknaden p.g.a uteblivna intäkter när det gäller PC-marknaden?
För, rätta mig om jag har fel här men är det inte så att folk med datorer i större utsträckning laddar ner spelen istället för att köpa om man jämför mot andra plattformer?

Kanske, jag vet faktiskt inte säkert.

Själv har jag Nintendo Wii (inte chippad) och köpte Boom Blox som inte direkt är en "stortitel" vad gäller grafik/upplevelse. Utan mer ett sällskap- och partyspel.
Det gav jag 649 kr för vilket jag tyckte var väldigt mkt för ett sådant typ av spel.

Ja, det var väl lite väl mycket kanske..

Jag köper nästan bara begagnade spel numera, då kommer de ner ett par hundralappar i pris och fungerar precis lika fint som nya. Jag behöver inte hänga på låset för spel, som många andra. Visserligen köpte jag Assassins Creed helt nytt, men det var det värt. Tyvärr blir det spelet lite enformigt i längden, ytterligare en grej att tycka är synd när man pröjsar 600 smacks för ett spel, som jag gjorde.

Däremot spel som Viva Piñata, Gears of War och egentligen hela Splinter Cell-serien, det är spel där jag känner jag att jag tjänat in kostnaden säkert tio gånger, per spel. Jag tror jag har varvat Gears fem eller sex gånger nu, minst, både i co-op och singleplayer och Viva Piñata, ja, där ska man inte ens tänka på hur många timmar jag spenderat i min trädgård, pulandes med pappersdjur och blommor och träd och ja... allt möjligt. :D

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Jag anser att det kan vara värt den höga summan om det är ett bra spel som t.ex. Metal Gear Solid 4, Gears Of War, Burnout Paradise, Bioshock och andra AAA-titlar där man får valuta för pengarna. En film som kostar 100-200kr ger 2-8 timmars underhållning beroende på extramaterial. Medans ett spel normalt ger 10-100 timmars underhållning beroende på längd och "replayability"

Tyvärr så utvecklas det alldeles för mycket undermåliga spel som fläckar marknaden med sin närvaro, och tyvärr säljer tillräckligt så att fler hafsverk kastas ut till konsumenterna.

Det enda tipset jag kan ge till alla spelinhandlare är att vaka på prisjakt efter bra köp, när jag själv gick från att handla i butik till att beställa över internet så sjönk priserna från 600-700kr till 400-500kr, vilket har sparat mig många tusenlappar.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Koplik skrev:

Det enda tipset jag kan ge till alla spelinhandlare är att vaka på prisjakt efter bra köp, när jag själv gick från att handla i butik till att beställa över internet så sjönk priserna från 600-700kr till 400-500kr, vilket har sparat mig många tusenlappar.

Det kan nog vara något..har jag inte ens tänkt på :)
Mitt beteende i att köpa spel är väldigt impulsiva, alla spel jag inhandlat har varit när jag gått förbi spelbutiken, ramlat in och fått med mig spel ut.
Att spara hundralappar är väl alltid välkommet!

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Har man massa gamla spel som man inte gillar eller kommer spela igen, kan man ju alltid byta in dem mot något nytt spel på butiker som Game. om de inte är alltför gamla dvs.

JAreMANNEN skrev:

Ja, det kan ju vara så. Men då borde, rimligtvis, spelen till PC-marknaden vara dyrare än till konsol.
Har det att göra med att det är större omkostnader mot konsolmarknaden? Krav från Sony, Microsoft, Nintendo. Utvecklarlicenser, etc?

Jag brukar sälja mina spel som jag inte anser vara värda at behålla. Säljer man tidigt så kan man få en bra slant.

Medlem sedan dec. 2007467 inlägg

Gein skrev:

Ja, det kan ju vara så. Men då borde, rimligtvis, spelen till PC-marknaden vara dyrare än till konsol.
Har det att göra med att det är större omkostnader mot konsolmarknaden? Krav från Sony, Microsoft, Nintendo. Utvecklarlicenser, etc?

Jag brukar sälja mina spel som jag inte anser vara värda at behålla. Säljer man tidigt så kan man få en bra slant.

Well, det är skit dyrt på spelmarknaden nu, men det ger ju en fördelar också..

Hörde av en kompis att hon fick en rejäl slant när hon sålde sin Nintento 64 med 3 spel.
Det kanske kan vara nåt att tänka på .. :stud

lalja skrev:

Well, det är skit dyrt på spelmarknaden nu, men det ger ju en fördelar också..

Hörde av en kompis att hon fick en rejäl slant när hon sålde sin Nintento 64 med 3 spel.

Det är ju snarare av antika skäl, inte att Nintendo 64-spelen var dyra på sin tid (min gissning).

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

OveRRidE skrev:

Kane and Lynch: Dead Men är ett lysande exempel på ett megaspel som tyvärr tappar creds på grund av t.ex. buggig clip'ing i kontrollsystemet, i mina ögon.

Just Kane & Lynch har ju fått rätt kass kritik, med ett metascore på 66, och det skapade ju en hel del dramatik på Gamespot när det blev sågat där.

Grejen med priset på spel till PC kontra konsol har ju att göra med att konsolerna säljs med förlust och sen hoppas MS/Sony/Nintendo att de ska ta igen förlusten på spelen. Tydligen har MS spelavdelning alldeles nyligen börjat gå med vinst.

Medlem sedan dec. 2007467 inlägg

Gein skrev:

Det är ju snarare av antika skäl, inte att Nintendo 64-spelen var dyra på sin tid (min gissning).

Jojo, det är nog så.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

lalja skrev:

Bara 39005 aktiva tv spels auktioner på tradera just nu.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)