webForumDet fria alternativet

PlayStation 3 - nätvärk

Datorspel

5 svar · 662 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

(Så har man varit stor i käften igen)

Polaren införskaffade en Playstation 3 och har nu i 2 dagar försökt få den uppkopplad mot internet via sin router. Själv har jag ägnat några telefonsamtal åt att förklara förkortningar som DHCP-server, DNS, IP osv. Nu har jag lovat att åka och hjälpa honnom (den stora data hackerna kan ju allt :p ), bara att jag inte ens minns när jag såg en playstation senast, än mindre spelat på en och absolut inte konfiggat den mot ett nätverk där manualer till router och sådant helt saknas.

HJÄÄÄÄÄLP!!!!!

Har någon minsta idee, kommentar, manual, guide eller "stepp by stepp" så är ALLT välkommet.

Tacksam för kommentarer.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

PS3 har ett UI för just detta.. du kommer nog inte ha några problem att konfiguera PS3 om du ha lite data vana ;)

UI står för User Interface antar jag. Jo det har jag fatta, dock verkar polaren röra till det mesta, eller så är han en J på att snurra till det i telefonen.

Men PS3 klarar DHCP server enkelt, inga problem där. Han snurrar om DHCP-namn som han inte vet vad det är för något. Har aldrig hör talas om DHCP-namn. Är han ute och cycklar eller vad kan det vara ?

Finns det några skärmdumpar på hur UIt ser ut så att man kan förberada sig lite ?

(lite lätt nervös som ni säkert märker :-)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

DHCP Server ska ge honom ett IP till PS3. Så det ska inte vara många minuters jobb där. Har inget PS3 själv men PSP har ungefär samma UI... så det är väldigt enkelt att hitta och konfiguera.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hur svårt kan det vara? Finns det en vettigt router med DHCP så ska det väl bara vara att stoppa i nätverkssladden?

Jag förutsätter att iallafall du är bekant med nätverk sedan tidigare, och isåfall ska det väl inte vara någon skillnad från en PC, om nu inte Sony har krånglat till det. Min Xbox360 satte jag bara i sladden i, sen skötte routern resten. Så den hänger väl det mesta på.

/red. Lite sen. ;)

OveRRidE skrev:

Hur svårt kan det vara? Finns det en vettigt router med DHCP så ska det väl bara vara att stoppa i nätverkssladden?

Tycker man ju, men polaren är inte helt bakom (i alla fall inte innom andra saker, men detta kanske går honnom över huvudet) och med tanke på dom frågor han ställer kan man tor att han ska bygga internet interface med maskincode eller så. Därutav min lätt nervösa undran.

OveRRidE skrev:

Jag förutsätter att iallafall du är bekant med nätverk sedan tidigare, och isåfall ska det väl inte vara någon skillnad från en PC, om nu inte Sony har krånglat till det. Min Xbox360 satte jag bara i sladden i, sen skötte routern resten. Så den hänger väl det mesta på.

/red. Lite sen. ;)

Låter betryggande. Får hoppas på att polaren bara är nollad helt enkelt när det kommer till nätverk :e

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)