webForumDet fria alternativet

Wii - tips & tricks

Datorspelur Datorspel

16 svar · 3 286 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

Jahopp, då har jag beställt en Wii, med en extra Wiimote + Nunchuk!
Den kommer imorgon och det ska bli riktigt skitkul!!

Jag har inte orkat tagit reda på om den är några "måste-ha" till den här konsollen. Har sett att det finns en del tillbehör som SD-kort, composite-kablage, usb-adapter m.m. Behöver man detta?
Ska man ladda ner några speciella program som är bra att ha (webbläsare etc.)?

Nån som har några trevliga råd eller tips?

Ingen som har en Wii...? ;)

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Jag har hittills klarat mig utan SD-kort, och jag har ändå köpt en större bunt spel genom VC samt dragit ner webbläsaren. Men har man gott om pengar och hittar massa spel man vill ha, så tror jag det är lätt att fylla det inbyggda minnet.
Jag använder sällan webläsaren, drog ner den medans den var/är gratis för att prova. Tror det är vid kommande månadsskift som den kommer börja kosta, eller om det var maj/juni. Har för mig den skulle börja kosta pengar iaf. (engångskostnad)
Har planer på att köpa ett SD-kort så att jag kan lägga över spel och sånt.
Ska du köpa kort, tänk på att Wii inte stöder SDHC.

Det har kommit laddarstationer till kontrollerna med medföljande batteripack. Jag funderar på att köpa en sån. De kan nämligen sluka batterier.

När det gäller internetuppkoppling, om du vill ha det, så finns ju nintendos usb/wifi connector som man kopplar in till datorn. Wii har ju inbyggd sån. Dock så får man stup i kvarten upp en lite bubbla vid klockan om att den är aktiv, så det är lite irriterande. Har du wifi-nät hemma är det bara att koppla upp mot den. Alternativ köpa bredbandsadapter till wii. Så här i efterhand skulle jag nog valt bredbandsadaptern före wifi-connectorn.

Classic kontrollen är ett måste för vissa VC-spel. (alternativt en gamecube kontroll, men knapparna hamnar lite knasigt då så spel som super mario world blir krångliga).

:)

visslaren skrev:

Jag har hittills klarat mig utan SD-kort, och jag har ändå köpt en större bunt spel genom VC samt dragit ner webbläsaren.

Ok, antar att VC är webbplatsen där man kommer åt alla gamla GameCube spel? Måste man ha SD-kort för att spara på vanliga spel?

visslaren skrev:

Men har man gott om pengar och hittar massa spel man vill ha, så tror jag det är lätt att fylla det inbyggda minnet.

Vad kostar ett VC-spel?

visslaren skrev:

Ska du köpa kort, tänk på att Wii inte stöder SDHC.

Har sett att det finns ett specifikt Wii-SD-kort.

visslaren skrev:

Det har kommit laddarstationer till kontrollerna med medföljande batteripack. Jag funderar på att köpa en sån. De kan nämligen sluka batterier.

Bra tips!

visslaren skrev:

När det gäller internetuppkoppling, om du vill ha det, så finns ju nintendos usb/wifi connector som man kopplar in till datorn. Wii har ju inbyggd sån. Dock så får man stup i kvarten upp en lite bubbla vid klockan om att den är aktiv, så det är lite irriterande. Har du wifi-nät hemma är det bara att koppla upp mot den. Alternativ köpa bredbandsadapter till wii. Så här i efterhand skulle jag nog valt bredbandsadaptern före wifi-connectorn.

Jodå, jag har trådlöst hemma!

Tack för svaren! (y)

VC är Virtual Console. Där kan man köpa gamla spel från konsoler som nes, snes, mega drive, turbogfx och n64. Gamecube går dock inte köpa därigenom. Det går dock utmärkt att spela gamecubespel med Wii, men kräver gamecubekontroll och minneskort.
VC-spelen kostar mellan 500-1000 poäng. 1000 poäng = 10 euros om man köper poängen genom VC.

Det fungerar lika bra med vilket SD kort som helst, så länge det inte SDHC, som det är på 4gb och uppåt.
Finns dessutom funktion för att kolla på bilder som finns på kortet. Dessutom kan man i vissa spel som t.ex. Excite Truck använda egen musik om man lägger mp3or på ett kort. Man behöver inte kort för att kunna spara i spel, det görs på det interna minnet.

Strålande! Tack för all info! (y)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Bytte just in min gamla PS2:a samt fem spel och köpte en Wii för 849:- hos Game. Kändes som en ganska bra deal. :)

Vilka spel kan rekommenderas, förutom det medföljande?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Komponentkabel är bra om du kör mot LCD/Plasma och vill ha 480p .. finns ganska många tester på nätet som visar att det är "enorm" skillnad..

Muskot:
Excite Truck brukar nämnas som ett bra spel. Inte spelat det själv mycket men jag gillade det lilla jag spelade.
Gillar du gamla klassiska arkad-platformspel tycker jag du ska skaffa Metal Slug Anthology. Hela spelserien på en skiva! :)
Legend of Zelda: Twilight Princess gillar jag med.

Sen gillar jag Red Steel, Call of Duty 3 och Medal of Honour: Vanguard.

I september släpps äntligen Super Paper Mario! Andra intressanta spel som beräknas komma i höst är Battalion wars 2, Metroid Prime 3, Trauma Center, Guitar Hero och Super Mario Galaxy.
Resident Evil 4 släpps på Wii i slutet av månaden. Bra spel, spelade det lite till gamecube.

Sen kommer det givetvis mer, men detta är vad jag kommer på nu på rak arm. :)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

stoffe-2k skrev:

Komponentkabel är bra om du kör mot LCD/Plasma och vill ha 480p .. finns ganska många tester på nätet som visar att det är "enorm" skillnad..

Det är stor skillnad, en kompis kör 42" LCD och när vi kopplade i kabeln så tog bilden verkligen ett skutt upp i snygghet.

Jag vill veta vilka två typer av spel som är värda att köpa:

1. Barnspel (har en 4-åring)
2. Vuxenspel (till mig själv)

Lilltjejen min älskar WiiSports men vad finns det mer för bra barnspel?

Själv är jag sugen på sportspel, bilspel och partyspel. FPS och andra actionspel kör jag hellre på PC:n med mus och tangentbord...

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

WiiPlay är nog faktiskt ganska kul för barn.

Jymdis skrev:

Just det! Den har jag faktiskt också köpt. Eller fick med rättare sagt...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jymdis skrev:

Även "större" barn... har jag hört... :OO :birp

DanneSt: Excite Truck brukar ligga högt i kurs bland bilspelen till Wii så det kan nog vara värt att köpa.
En liten kul detalj är ju dessutom att man kan använda mp3 som soundtrack till det om man har SD-kort. :)

Dewy's Adventure bör dyka upp i år med, Gulligt spel som bör passa alla åldrar. Så det kanske kan fungera för ungen. Det ligger även på min lista över intressanta spel. :) http://wii.ign.com/objects/882/882221.html

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

stoffe-2k skrev:

Även "större" barn... har jag hört... :OO :birp

Bekräftas :)

Är det någon som har spelat Tiger Woods på Wii'n?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.8a4e7caf
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)