webForumDet fria alternativet

Webbaserat spel om odling

Datorspel

3 svar · 858 visningar · startad av Madoor

Medlem sedan sep. 200234 inlägg
Frågan#1

Jag håller på att sammanställa lite idéer till ett webbaserat spel om odling av blommor. OK, det kanske låter väldigt tråkigt, men ajg tror att jag kan göra det intressant!

Spelet blir som sagt webbaserat likt hattrick m.fl. En hemsida som har text och bilder helt enkelt. Tanken är sedan att man ska kunna bygga och uppgradera byggnader för att på bästa sätt kunna odla upp blommor som man sedan tävlar med. Fattar ni något? För att kunna odla blommor måste man ha frön. Dessa får man genom att antingen "resa" runt i spelvärlden (man kan välja att resa olika långt bortoch ju lägre bort man åker, desto mer pengar man gör av med, desto större är chanserna att man hittar bra frön) och hitta dem, eller så köper man dem helt enkelt. När man har frön kan man korsa dem med varandra för att få fram ännu bättre blommor. Sedan odlar man dem i ett av sina växthus och när blomman är klar, ja då tävlar man med den mot andra spelare.

Det är här jag har några frågor! Hur tycker ni att tävlingsmomentet borde se ut? Antingen gör man som så att man ställer upp olika serier (som fotboll). Serie A har 12 spelare, serie B har 4 grupper á 12 spelare, C har 16 grupper á 12 spelare o.s.v. De fyra sämsta i varje grupp flyttas ner en serie och lika många flyttas upp. Förutom denna tävlingsform finns det även möjligheter att ställa upp i olika kupper och tävlingar där man kan vinna olika hjälpmedel för odling av blommor (gödning m.m.) eller pengar. Denna tävlingsform där det finns både en obliatorist serie och valfria tävlingar är egentligen ganska bra tycker jag. Det gör att serien skapar ett tävlingsmoment där folk vill ta sig upp till bättre placeringar samtidigt som man har möjlighet att tävla för pengar m.m. Frågan är bara om denna tävlingsform passar målgruppen som kommer att vara intresserad av spelet.

Ett annat alternativ är att man helt enkelt skiter i den obligatoriska serien och bara har kupper och tävlingar. Detta skapar dock problem i och med att det tar bort ett tävlingsmoment. Vad ska man nu mäta placeringarna med?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Antar att det blir olika serier. Hur det ska fungerar förstår jag inte riktigt.

Innan säsongens början:
Man börjar med X antal kronor och beroende på val man gör så bör man tjäna mer pengar eller får mer tillgång till saker som är till för själva serien.
Kanske man kan uppgradera saker här?

Seriestart:
Här ska det vara flera lag(spelare) som möter varandra. Beroende på utgång i matcher får man alltså pengar för att köpa saker som i sin tur gör att man blir bättre.

Tävlingar/Cuper:
Det blir direkt utslagning om man förlorar. Här kanske man kan ha ett högre pris än vad som gäller i själva serien?

Beroende på hur mycket pengar/kunskaper/erfarenhet man har så kan man alltså avancera framåt i spelet.

En sak som kan vara svårt att lösa är: Hur ska man gradera ex. olika saker?
vanlig matjord = 1
bättre matjord = 2
såjord = 3
plantjord = 4
osv. Likaså blir det med verktyg, byggnader, fröer, plantor, växter, färdmedel till olika ställen, tidsåtgång m.m.
Ex. köp detta superfrö för 500 pengar och odla upp dina plantor i dubbel hastighet. Passa på nu! 1 frö = 500, 2 frön = 900, 3 frön = 1200

Många parametrar att lösa blir det. Nu vet jag inte hur långt du har kommit men jag tror säkert att planeringen av själva spelet kommer att uppta minst hälften av tiden som det tar att bygga upp det hela! Så god planering är a och o i ett sånt här jätteprojekt.
Hur ska du lösa det hela rent tekniskt sett?
Skulle vara kul att följa projektet här i forumet!

Jo, planering är ju A och O för ett sådant här projekt. Det kan ju blir hur stort som helst känns det som. Jag har kommit en bit på väg, men det känns inte riktigt som att ens huvudmålet med spelet är fastställt. Jag vill att spelet ska attrahera en stor publik, vara stort och avancerat men ändå lättförståligt och roligt (såklart).

Nu har jag kommit på lite nya saker =) För att göra spelet intressant för en större publik tänker jag dela upp spelet i två "lag". Låt oss kalla dem för de goda och de onda. De goda odlar blommor medan de onda odlar knark. Det mesta i spelet kommer att vara samma för dessa fraktioner. Spelet kommer fortfarande gå ut på att odla fram den bästa växten. Knark tävlar för sig och blommor för sig. Jag kommer nog skita i serie-idén! Det blir för krångligt av många skäl. Istället kommer det att finnas flera olika sorteras tävlingar och cupper man kan delta i. För att få sponsorer och kunder krävs det att man deltar och placerar sig vettigt i tävlingarna (detta gör att folk måste tävla).

Båda fraktionerna kommer att dra in pengar på att sälja sina varor. Dessa varor odlar man dock inte själv utan hur mycket man säljer beror på hud känt ens företag är i omvärlden. Man köper en försäljningsbod och uppgraderar sedan denna för att få större utbud och fler varor i lager. Knark genererar mer pengar och för att kompensera för detta kommer de goda att få sponsorer genom att de vinner tävlingar. De goda kommer alltså dra in pengar på både försäljning och på sponsorer, medan de onda bara kommer att göra det på det förstnämnda. De onda kommer att behöva investera i olika saker för att minska risken att polisen hittar dem, inkl att muta polisen.

De goda och de onda kommer att tävla mot varandra genom att de X bästa personerna i varje fraktion räknas samman och ett medelvärde på deras ”level”/”XP” tas ut. Det gäller då att ha så högt som möjligt…

De goda kommer att kunna köpa knark på svarta marknaden direkt av de onda för att på så sätt få sin personal att arbeta mer (ökad effektivitet). Även de onda kommer att kunna knarka ner sin personal med de växter de själva odlar. Knarkar man ner personalen för mycket åker de iväg på behandlingshem i en viss tid. Sedan vill jag att de godas blommor också ska vara till nytta för fraktionerna. Men vad ska de göra?

Vad ska det mer vara för skillnader på de goda och de onda? Jag vill inte att det ska finnas handel med horor m.m. (som säker någon skulle rekommendera) eftersom spelet blir för spretigt då. Kom gärna med idéer på både de goda och de onda vad det ska vara för skillnader på fraktionerna och vad de ska kunna göra i spelet.

Jag jobbar paralellet med en idé om ett spel om stridsväxter. Det blir aningen enklare att göra spännande tror jag.

Tanken är att det är en serie (som i fotboll typ). Ju längre upp man är desto bättre är man naturligtvis. Man hittar, korsar och köper frön som man sedan odlar upp till stridsväxter. Det finns olika släkten av växterna och alla har olika specialattacker (just nu ganska få).

Just korsningen funderar jag lite över hur den ska gå till. Alla olika släkten har olika färdigheter eller specialitéer. Ökenväxter är tex extra tåliga och pga taggar kan de returnera en del av den skada som ges dem. Vattenväxter har andra bra sidor... Korsar man en ökenväxt med en vattenväxt ska det blir en växt med namnet "Öken/vatten" och ha alla ökenattributen + vissa av vattenväxtens. Frågan är bara hur man på bästa sätt gör så att det verkligen blir en korsning av växterna. Det ska ju finnas en risk att det inte blir superbra utan att vissa saker också kan försämras.

Har drygt 6 A4-sidor med idéer just nu, men mer behövs!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)