webForumDet fria alternativet

Red Alert - Startar inte!

Datorspel

17 svar · 1 229 visningar · startad av smurja

Medlem sedan juni 2000630 inlägg
Frågan#1

Köpte Command And Conquer Red Alert på Ginza.se för 49 kr. Har installerat det på min dator, kör XP, men det går inte starta. Får upp ett felmeddelande där det står ungefär "filen sta_map..... kan inte hittar i filen kernel32.dll". Det kontiga är att jag kan spela dos versionen av spelet, men inte den som är anpassad för windows 95. Men jag tänker inte nöja mig med en dos version där inte ljudet funkar, det måste ju på något sett gå att fixa detta spel. Har även försökt installera det på en dator med windows 98 men det blir samma fel.

The procedure entry point SMapLS_IP_EBP_12 could not b located in the dynamic link libary KERNEL£".dll

Så här står det. Har även prövat att köra kompitablitet(?)programmet, men fungerar ej.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har själv aldrig lyckats få igång Red Alert i Windows XP. Om någon vet hur man ska gå tillväga, så skulle även jag uppskatta att få veta dettta.

Smurja, jag antar att du pratar om Red Alert 1?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Högerklicka på spelets huvudsakliga körfil (alltså exe'n) och välj fliken "Kompabilitet". Där kan du välja att simulera en vissa miljö för körningen av filen, typ.

Huruvida det fungerar vågar jag inte svara på, men det har hjälpt mig åtminstone en gång kan jag minnas.

OveRRidE skrev:

Högerklicka på spelets huvudsakliga körfil (alltså exe'n) och välj fliken "Kompabilitet". Där kan du välja att simulera en vissa miljö för körningen av filen, typ.

Huruvida det fungerar vågar jag inte svara på, men det har hjälpt mig åtminstone en gång kan jag minnas.

Detta hjälper inte heller problemet, har testat detta sedan en lång tid tillbaka utan resultat. :(

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Kan du spela det på Windows 98 då?

Japp innan jag bytte upp mig till XP fungerade Red Alert. Ledsen om jag är inne och rotar i din tråd smurja men jag antar att vi förmodligen har samma problem.

Det fungerar inte att göra så, har försökt massor utav gånger. Och det går ju köra terrain editor för win95, så det kan inte vara operativsystemets fel. Måste vara nåt annat.

Här hittade jag något som kanske kan hjälpa? Har inte hunnit testa ännu men det ska vara en patch för att kunna köra under XP: http://www.abandonia.com/forum/index.php?showtopic=473&st=0

Skall pröva det när jag kommer hem, hoppas det fungerar. Är sugen på lite nostalgi. "Mission Acomplished"

Red Alert är så jädra kul, särskilt ettan! :birp

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Har också samma problem, men har inte orkat bry mig om det. Ska pröva länken med en gång. :)

silfver skrev:

Har också samma problem, men har inte orkat bry mig om det. Ska pröva länken med en gång. :)

Ahh guld, informera gärna om resultatet här sedan, har ej möjlighet att testa nu, tacka google om det fungerar ;)

Compusa skrev:

silfver skrev:

Ahh guld, informera gärna om resultatet här sedan, har ej möjlighet att testa nu, tacka google om det fungerar ;)

Fungerar inte. Jag körde alla tre filerna från: ftp://ftp.westwood.com/pub/redalert/updates/ utan framgång. :(

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg
  1. Avinstallera RA

2. Högerklicka setupfilen, välj kompalitetsmode win95

3. Installera RA - boota INTE om när installationen ber dig. Istället skall du sätta alla exekverbara filer (7-8 stycker eller så) will kompatlitetsmode win95

4. Extrahera Thipx32.dll från filen http://www.cncnz.com/file.cgi?http://downloads.cncnz.com/redalert/patches/RAXPFIX.zip till RA mappen (skrev över)

5. Boota om datorn och kör RA

OBS! Patchen gör att du inte kan köra RA över nätverk

Synd det, ännu en länk här med steg för steg guide, detta kan kanske fungera?
http://www.sharoma.com/ral/technical_support.htm

Edit
Vilken timing D3VaST8D, länkade till samma guide exakt samma tidpunk (dock till olika url). Jag tror detta tillvägagångssättet ska fungera, väldigt sunkigt bara att man inte kan köra i nätverk :(

Det funkar fint för mig, har spelat hela helgen

Nu funkar det för mig också. Men kan man inte på nåt sätt göra så att man kan spela över nätverket också?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)