webForumDet fria alternativet

Problem med en gammal klassiker

Datorspel

5 svar · 290 visningar · startad av Rufus

Medlem sedan mars 2004754 inlägg
Frågan#1

Nu är det så att jag har beställt ett exemplar av Might and Magic VI ifrån USA. När det kom fram idag blev jag överlycklig, men då det inte verkade fungera dämpades stämningen en hel del. Installationen funkade, men när jag skall köra programmet så kommer den vanliga Windows XP-grejen fram: "Det uppstod ett fel, skicka felrapport eller ej".

Kan det ha något att göra med att det är just Win XP jag kör?
Det står ju nämligen på baksidan; "Requirements, Win 95/98/ME".

Någon som vet vad det är för fel och vad som borde göras åt det?

Jag har kikat på s.k "Teknisk support", men där står det bara massa dravel och in-game frågor. x(

Extremt tacksam för hjälp!

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Högerklicka på filen som startar upp spelet och välj properties/egenskaper. Där borde du ha en flik som heter compatibility/kompatibilitet ;) Där kan du "simulera" en win95-miljö. :bire

Jag vet icke hur jag ska tacka dig. ;)

Men tack!

/r Gramse.
Får felmess ändå. Spelet kan inte hitta en fil vid namn mss32.dll. Ska leta runt och försöka hitta'n.

Mysko. Filen ligger där den antagligen ska ligga.
Felmesset blir:

(3.3) C:\Program\MIGHTA~1\mss32.dll
Pager initialisation error 2 - Det går inte att hitta filen.

Filen ligger dock i spelmappen, fast mappen heter då inte MIGHTA~1 utan Might and Magic VI. Har det nåt med saken att göra?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Detta rä samma sak. Windows har av kompatibilitetsskäl alltid två namn på filer och mappar, ett med 8 tecken i namnet och 3 i ändelsen, och ett som innehåller fler tecken, om filen är döpt så. Detta gäller även för korta namn med specialtecken som mellanslag, tex "en mapp".
Vad ditt problem beror på kan jag inte säga. Du kan ju pröva en google och se om du hittar en ny version av filen.

Hittade en ny version av filen, men inte funkade den heller.
Jag ska väl sluta gnälla, men jag tycker bara att det är mysko.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)