webForumDet fria alternativet

Från USA?

Fotografering

7 svar · 342 visningar · startad av cowcasa

Medlem sedan jan. 200468 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har länge tänkt att köpa en digitalkamera och letar efter varifrån man ska köpa. Det ja mest kollat på är Cyberphoto men nu har jag upptäckt priserna i USA. Där kamerorna ligger på ungefär på halva priset såsom dollarn står idag.
Jag undrar då om det är någon här på webforum som har erfarenhet eller vet nåt av att handla från andra länder?

Tack på förhand!

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Det finns en hel drös med trådar om att handla från utlandet på Fotosidan, dels från B&H i USA och Technikdirekt från Tyskland. :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tänk på att handlar du utanför EU så kommer det tull till.

Medlem sedan jan. 200468 inlägg

Ja tull och moms får man ju som sagt lägga på men det är fortfarande schysta priser! :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Mailade tullverket i början på Januari med frågor om privatimport av kamerautrustning från USA, här är svaret jag fick

Tullverket skrev:

Hej

Digitala kameror (varukod 8525 4011 00) är tullfria.
Objektiv och annan utrustning går under andra varukoder. Objektiv t.ex har olika varukoder beroende på brännvidd, men de har alla en tullavgift på 6,7 %. Ett blixtaggregat har varukod 9006 6900 00 och en tullavgift på 3,2 %.
Tullavgiften beräknas på vad du betalt för varan +frakt och ev. fraktförsäkring till EU. Moms beräknas med 25 % på hela beloppet dvs inklusive tullavgiften.

För mig blev det i slutändan billigare att köpa samma vara från en tysk nätbutik, vilket dessutom känns lite närmare om något skulle strula, så det blev mitt val :)

Får jag förresten föreslå att du kontaktar tullverket med lite mer specifika uppgifter, de är faktiskt väldigt trevliga där ;)

Du betalar inte tull ifrån Tyskland, det är inom EU.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jymdis skrev:

Du betalar inte tull ifrån Tyskland, det är inom EU.

Syftar du på mitt inlägg, isf behöver du nog läsa det liiiite nogrannare, stog att jag frågade om privatimport frå USA, och att det i slutändan vart billigare att handla samma produkt från Tyskland med deras skatter pålagda...

Jag som läser dåligt när jag är trött. Ber om ursäkt :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)