Jag undrar lite vilka problem som kan uppstå om man köper en Dv Kamera från Amerika.
Jag har en nyare TV med stöd för NTSC formatet, men kan det ändå uppstå problem vid redigering uppspelning osv.?
Sedan undrar jag också vilka merkostnader som kan bli aktuella, allt från skatt till en ny kontakt anpassad till svenska eluttag...
Tag På Förhand // Christoffer
Att köpa en NTSC-kamera är förbannat opraktiskt, inte minst vad gäller det du redan sagt utan du är totalt begränsad till att använda den med din egen TV. När du redigerar video kan du visserligen konvertera med ett avancerat redigeringsprogram. Tänk också på supporten, den blir närmast obefintlig.
Du tjänar på att köra PAL i längden, även om NTSC-kameran är X kr billigare i USA. Annars bedrar snålheten bara visheten.
Det lustiga är att om du köper en vidoekamera i Europa så brukar de funka både på PAL och NTSC, men inte om du köper en i USA. De är rätt egennyttiga därborta och har sina egna konstiga regler. Satsa på att köpa lokalt istället, du får dessutom mindre problem med garantifrågor då de oftast bara gäller inom USA och går kamerna sönder måste du skicka den till USA.
Ok...Det rör sig om en Sony dcr-trv33 som kostar 4700;- i amerika istället för 7500;- i Sverige...Men det är kanske värt denna mellanskillnad då den inte blir så stor om tullen tar kameran, vilket de borde göra.... Ett paket fdrån Amerika smiterr nog inte igenom hur som helst... Ajja... Tack för hjälpen.. // Christoffer
Kameran kostar 6800;- med frakt från Tyskland... 5000;- med frakt från Amerika och 7500;- i Sverige. Men efter era rekommendationer har jag redan köpt i Sverige...
Dock tillkommer 14% som tullavgift från Amerika och 25% skatt ovanpå det om man köper från Amerika, slutpriset om tullen öppnar paketet skulle bli ca 7200;-...
Köper man kameran från Tyskland och tullen öppnar paketet slipper man tullavgift men får en reducerad skatt på 7%...
Priset landar då en aning högre än i Sverige...
Därav så beslutade ja att köpa den i Sverige.
Tack för hjälpen
/Christoffer
281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e