Ser ni något fel? Det gjorde inte jag. Egentligen har jag nog sett det hela tiden, men aldrig riktigt brytt mig. Nu när jag märker att denna lila fläck finns på alla foton som jag tagit sedan 2002-01-28 blir jag minst sagt irriterad. Kommer jag någonsin kunna ta en bild igen utan att irritera mig på fläcken?
Den lila fläcken är 2*2=4 pixlar vid (277, 428). Jag antar att det är fyra döda pixlar. Pixlarna är lila och finns på ALLA foton tagna efter det nämnda datumet. Pixlana är alltid lila men skiftar i nyans.
Garantin är på 12 månader. Jag borde naturligtvis ha upptäckt detta och lämnat in kameran med en gång, men så blev det inte. Nu när jag har väntat i nästan två år undrar jag om jag har någon chans. Finns det någon möjlighet att laga kameran och vad beror egentligen detta på? Eftersom felet kom redan en månad efter inköpet borde jag kunna hänvisa till garantin. Om de inte accepterar det borde jag kunna hänvisa till reklamationsrätten på 2 år.
Frågan är om felet är tillräckligt allvarligt och om jag borde ha upptäckt vidden av det tidigare. Vet ni om det finns något sätt att ta bort fläcken på alla de 700 foton som jag har tagit?
För att ta bort den så får du nog antingen skapa ett makro som blurrar det området eller klonar över. Problemet är bara att pricken kan inträffa på skarvar där kloning syns. Det bästa resultatet får du nog om du gör det manuellt.
Så här säger Cyberphoto, antar att de flesta återförsäljare har liknande regler:
Om du saknar pixel (bildpunkt) på era bilder och ni ser det även i datorn och inte bara på kamerans färgskärm så sitter felet i kamerans CCD (bildsensor). Vid fel på CCD så kontaktar ni oss, så ska vi hjälpa er att åtgärda problemet.
Om ni bara ser det i kameran och inte i datorn så är det en pixel i kamerans färgskärm som är felaktig och sådant kan förekomma. Det är först vid fler än 3st felaktiga pixels som det räknas som ett fel och åtgärdas av märkesverkstad.
Marcus E: Samma "typ" av katt, kan inte så mycket om katter men vår är också vit/svart. Har även svartsvans, svart vid huvudet och ryggen. Ska se om jag hittar någon bild :)
OT:
Kan tillägga att min flickväns före detta (hon var tvungen att adoptera bort den pga allergi) katt också är väldigt lik katten ovan. Den har blå ögon och samma typ av päls och färguppsättning.
Har en död pixel i min kamera som dyker upp i översta vänstra hörnet jämt och ständigt. Har faktiskt tänkt skicka in kameran för fix men det är ju så svårt att slita sig. En pixel överlever jag faktiskt, den kan jag alltid fixa själv med klon-verktyget. Man kan till och med skriva ett Macro som fixar det automatiskt också. Hade det varit mer än en pixel hade jag nog skickat in kameran pronto.
Det ska också finnas programvaror (nån ryss) som kartlägger döda pixlar på CCD:n och fixar dem. Det är i princip vad de gör när man skickar in kameran så man kan ju göra det själv. Men om man är inom garantin så tycker jag man ska skicka in kameran istället. Det är inte förrän efter garantin man kan tänkas fixa sånt själv med främmande programvaror.
Nu ser det ut att vara en "hot" pixel och inte en död pixel då döda pixlar ju ska vara svarta. Men läs gärna denna lilla artikel och klicka på länkarna som länkas i inlägget och lär mer (där finns också länk till detta ryska program).
Frågan är hur lång tid man är beredd att vara utan kameran för några pixlars skull.
Nåja, fyra veckor. Det var min kamera borta i höstas - i första vändan. Sedan fick den åka in igen i två veckor till för ett dåligt utfört arbete och nu bannemej är den på väg ytterligare en gång. Smutsig CCD anger de som felet men frågan är om det inte är dags för en liten fin reklamation nu. Orkar ju knappast med fler inskickningar och det är ju knappast kul den dagen all service slutar vara gratis. :l