webForumDet fria alternativet

avi till dvd-format...filmen hackar

Fotografering

4 svar · 320 visningar · startad av neversleep

Medlem sedan okt. 2001230 inlägg
Frågan#1

Tjena

När jag försöker koda om mina avi filer till format för att kunna bränna till dvd (mpeg2?) så blir filmen kass. Filmen flyter inte utan typ var 5 sekund eller så, fryser bilden, och sedan hoppar den en bit fram i filmen. Allt medan ljudet flyter på fint.

Detta händer bara när jag försöker koda filmer i större format (720x576). Har jag för slö dator eller?
Jag trodde att det var inläsningen av avi-filen som var det kritiska. Att kodningen kunde göras på hur slö dator som helst eftersom det inte är tids-kritiskt.

Jag har en AMD 2100+ och 256 mb ram.
Samtliga bakgrundprogram avstängda för maximal prestanda.

Tacksam för tips.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vilket program använder du för mpeg2-kodningen. Och vilket format är AVI-filmerna kodade i?

Svårt att tänka mig att det skulle vara ett prestandaproblem. Som du skriver är detta ingen realtidsoperation, så det skall bara gå långsammare om datorn är slö. Skall inte påverka resultatet.

Medlem sedan okt. 2001230 inlägg

jahaja..det var inget problem alls visade det sig. Det var windows mediaplayer som muppade sig. När jag, utav en händelse, körde min codade fil i en annan spelare så funkade det utan problem...så det lär funka bra på en dvd-spelare också.

jösses..

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Rätta mig om jag har fel, men mediaplayern har väl aldrig varit någon höjdare på just mpeg?

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

solbulle skrev:

Rätta mig om jag har fel, men mediaplayern har väl aldrig varit någon höjdare på just mpeg?

Jag rättar dig ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)