Jag är lite sugen på att köpa en digitalkamera och jag har kikat runt lite här å på och i lite butiker. Men det är bara en sak till jag fundrar på innan jag börjar bestämma mig.
På vissa kameror kan spela in film, 15 sekunder eller så. Om man skulle vilja ha längre snuttar än så, men ändå inte har råd med en DV kamera, kan man då använda kameran som en typ "webbkamera", alltså ihopkopplad till datorn och filma direkt till hårddisken, eller är kameran för långsam för sånt?
Dom flesta Fuji-kamrorna(däribland min egna Finepix 2800) kan fungera som webbkamera fast dock inte streamande(vad jag har förstått iallafall ;) ). Kan hända att nyare kameror har streamfunktion men det överlåter jag till en ägare av en sådan kamera att kommentera(*kollar på Dryden* :OO ;) ).
Vad är skillanden då på stremad och det här? Eller ska man kanske säga, hur många bilder per sekund? Eller de kanske går att leta reda på om man kikar runt lite :)
Vad är skillanden då på stremad och det här? Eller ska man kanske säga, hur många bilder per sekund? Eller de kanske går att leta reda på om man kikar runt lite :)
Det jag menade var var att min kamera(iallafall vad jag vet ;) ) bara kan ta stillbilder och inte streama film. :)
Jag har en Fuji Finepix S602Z och den har videofunktion. 640x480 klarar den av och det i ungefär 17 sekunder när jag kör mot mitt CF-kort. Egentligen skall jag kunna filma tills minneskortet tar slut men tyvärr fungerar inte det. Ett välkänt problem och Cyberphoto, där jag köpte kameran, skriver så här
S602 är kinkig på CompactFlash minneskort och vi rekommenderar att köra med minneskort som har högre hastighet än vanliga. Kameran sparar långsammare på CompactFlash. Den filmar bättre på SmartMedia än CompactFlash.
Kvaliteten är det dock inget fel på, duger till såpass korta filmsnuttar. :)
Vad gäller webbkamerafunktionen så har jag faktiskt inte testat att streama video från kameran, däremot har jag testat stillbilder och det blir riktigt bra resultat såklart. Nackdelen med att ha kameran som webbkamera är att den då tuggar batterier som en apa käkar bananer. :OO
Canon Powershot A60 filmar i max 3 minuter, och klarar av 320 x 240 pixlar i 15 bilder/sek alldeles utmärkt. Dock är 3 minuter max, oavsett hur mycket minne man har. :l
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25