Hur stor blir skillnaden på en pappersbild från en Nikon Coolpix 3500 och en Canon EOS 500 +Tamron 90mm - om det är någon som känner till dessa båda kameror?
Kan man ersätta systemkameran med en digital i vardagliga bilder?
Det beror på vilken film du använder i den vanliga kameran. Jag skulle tro att denna digitalkamera skulle kunna ha goda möjligheter att klara en jämförelse med ISO 400-film och däröver. Men en mindre känslig, och därmed finkornigare film, är oftast bättre än de flesta CCD-sensorerna. Sedan bör man ta med i beräkningen att CCD-sensorer i allmänhet är mindre än negativformatet på vanlig film. Det medför att bildens fysiska storlek måste förstoras upp mycket mer (nu talar jag inte om bildens upplösning), vilket medför att även de synliga linsfel som finns, också förstoras upp i motsvarande grad. Det är därför som exempelvis kromatisk abberation tycks vara ett större problem för digitalkameror än för vanliga.
Du skriver "vardagliga bilder". Om du menar att du bara tänker skriva ut dem i 10x15 cm-format, då lär du inte se särskilt stora skillnader jämfört med traditionell fotografi. 3 MP räcker bra till det formatet. Men förstorar du upp bilderna mer, då lär skillnaderna visa sig.
Med vardagliga bilder menar jag bilder som bara ska visa något utan att vara vackra. Det är väl egentligen få bilder jag tänkt förstora - gärna då i 13x18.
Skulle behöva förstå detta med upplösning...
Hoppas någon kan förklara!
Det finns ju 3 begrepp som påverkar bilden på skärmen resp. bilden på papper.
a) pixeldimensioner, b) utskriftstorlek och c) upplösning.
Enligt mitt test i Photoshop så påverkar a) och b) varandra, medans upplösningen inte påverkas.
När det står om kameran: Upplösning bildsensor 3 340 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv) 2048 x 1536 pixel
Vad menas med detta?
Hur kommer det sej att dom förklarar upplösning som pixeldimensioner... eller missar jag nåt?
Fler frågor:
Vilken dpi får bilderna i en digitalkamera?
Blir en bild sämre på skärmen om man minskar den från tex. 1600x1200 till 800x600?
dpi spelar ingen egentlig roll föräns man ska ha ut bilderna på t.ex papper. På bildskärmen ser du ingen skillnad på en bild med 72dpi eller 300dpi. Det finns ingen speciell standard för vilket värde som kommer direkt ur kameran, men i regel ligger det mellan 72 och 144dpi.
Blir en bild sämre på skärmen om man minskar den från tex. 1600x1200 till 800x600?
Nej, i regel så uppfattas bilden som skarpare på en bildskärm när man skalar ner den. Värt att nämna är dock att vid förändringar på storleken på en bild så är det att rekommendera att lägga på en svag oskap mask på den nedskalade bilden.
Nej, i regel så uppfattas bilden som skarpare på en bildskärm när man skalar ner den. Värt att nämna är dock att vid förändringar på storleken på en bild så är det att rekommendera att lägga på en svag oskap mask på den nedskalade bilden.
Det konstiga är att mina bilder blir suddigare när jag minskar ner dom - de blir definitivt inte skarpare...
Hur kommer det sej?
Det konstiga är att mina bilder blir suddigare när jag minskar ner dom - de blir definitivt inte skarpare...
Hur kommer det sej?
Det är inte alls konstigt. Du minskar ju upplösningen när du gör så. Själv tycker jag att archies påstående ser ganska märkligt ut. Möjligen tänker han sig att bilderna ska visas i 800x600, och därmed vara mindre än när de är 1600x1200. Då ser man inte suddigheten lika tydligt, helt enkelt därför att bilden är mindre. Men försöker man visa en 800x600-bild uppskalad till 1600x1200, då är den givetvis sämre än en bild som redan är 1600x1200.
dpi spelar ingen egentlig roll föräns man ska ha ut bilderna på t.ex papper. På bildskärmen ser du ingen skillnad på en bild med 72dpi eller 300dpi.
alla vet ju att jag älskar att märka ord...
alltså - heter det inte ppi när man pratar om det man ser på bildskärmen och dpi när du har utskriften i handen?
självbevarelsedrift... :bire
skämt åsido. jag älskar att rätta fel... helt enkelt! inte för att få bekräftelse på att jag är duktig, utan för att jag inte klarar av att se felaktigheter.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2d97a731