Jepp, då va det dax att köpa en DV-kamera.
Jag har läst igenom typ allt som finns att läsa om dv-kameror på nätet (känns det som), men jag känner att jag ändå behöver lite riktigt hjälp (alltså av er på webforum :) ... )
Så, vad jag är ute efter är en kompakt kamera som jag ska ha på krogen :birp och i skidbacken... priset ska vara under 7000kr...
En annan kamera jag kollat på är: http://www.larsbengtsson.se/prod_view.asp?Id=samvpd590 den är dock ganska så mycket dyrare än NV-GS10, så finns det någon som har koll på dessa saker och kan berätta skillnaden på kamerorna?
dv in/ut är för att redigera digitalt och du vill ha bägge (för att kunna återföra material på bandet igen).
angående rca/svideo ut vill du ha det också, det som inte är "tvunget" är rca/svideo in men vill du redigera gammalt analogt material vill du ha det också.
Angående kamera så har netonnet en del billiga också.
men ska du ha den i skitbacken och på krogen skulle jag gå på det biligast möjligaste, dvs elgiganten.
Har en Panasonic NV-GS30 (samma som GS10 men med DV-ingång) och är helnöjd. Bra bildkvalitet och ligger som gjuten i handen.
Håller inte med om att du nödvändigtvis skall välja den billigaste. Blir du missnöjd med den om ett år, och vill ha en annan, så blev det kanske inte så billigt som du trodde.
Men den billiga kameran på El-giganten, hur mycket sämre är den egentligen än Panasonics kamera?
Hittar inga recensioner på den (och har ingen erfarenhet av den), så där kan jag inte hjälpa dig.
Om det är denna prisklass du tittar på så är det kanske inte Panasonic NV-GS utan snarare NV-DS (60 eller 65 beroende på om du vill ha DV in) du skall kolla in. Är mer jämförbara i pris och storlek. När det gäller NV-GS så pröjsar du c:a en tusenlapp extra för det kompakta formatet.
Okej, fast jag tycker det är ganska så viktigt att kameran är liten, så det blir nog NV-GS kameran.
MEn sen har jag fått ett erbjudande av en kompis att köpa hans JVC GR-DVX88 http://www.jvc.se/products/series.asp?prod_id=362&serie=110&groupId=16&kat=7&lastPage=seek#
för 6000:-, den är dock två år gammal... men är det en bra kamera, jämfört med NV-GS kameran? och är det ett bra pris?
Verkar helt ok. Personligen hade jag nog inte gett 6000 för den dock. Priset har gått ner en hel del på DV-kameror, så bara för att en kamera var svindyr för ett par år sedan så innebär det inte att den skulle varit lika dyr om den kommit idag.
Du får ju t.ex. den betydligt mindre JVC GR-DX55 för 6670.
Vad jag är lite nyfiken över är hur kvaliten på filmen skiljer sej mellan dessa två kameror. Det är nämligen så att en kamrat bestämt påstod att kvaliten är mycket bättre på panasonics kameror... Stämmer detta?
Panasonic-kameran har ju Progressive Scan CCD, något JVC kameran inte har. Vad gör det för skillnad?
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e