webForumDet fria alternativet

Första kameran - Kommentarer

Fotografering

10 svar · 420 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Efter en lång och slitsam sommar har jag nu fått lite pengar över. En kamera känns helt rätt (digital naturligtvis), men vilken ska man satsa på?

Budget: < 4000:-
Har funderat lite på Olympus Camedia C-4000 Zoom men vill ha lite kommentarer. Är som sagt första "riktiga" kameran, så råd och tips är välkommna. Macrobilder är bland det läckraste jag vet, så därför närgränsen också viktig. I övrigt vill jag kunna ställa in så mycket som möjligt, samtidigt som det gärna ska gå att bara "sikta och klicka".

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

SmartMedia är ett format som är på utgång. Välj hellre en kamera med något mer framtidssäkert format.

Olympus Camedia C-5000 Zoom är den direkta efterföljaren till kameran du funderar på. Den är tydligen inte prissatt ännu, men jag tror inte den kommer kosta särskilt mycket mer än 4000. Den tar xD-kort, vilket är det format som Olympus och Fuji tänker satsa på i framtiden (eller redan nu, egentligen). Annars kan du kolla lite på Nikon Coolpix 4300, vilken använder CompactFlash, ett format som iofs är gammalt, men sannolikt kommer hänga med länge än. Dessutom är CF-kort relativt billiga. Den sträcker sig också strax över 4000 (4190 kr), men inte mycket. Men det kanske är värt att satsa lite extra?

Båda de kamerorna såg väldigt intressanta ut, dock så misstänker jag att C-5000 lär kosta en del över min budget. Coolpixen ligger också lite högt, men det kanske man får offra.

Frågor:
Att närgränsen är 2 cm respektive 4 cm är inget man märker av direkt eller? Riktigt så nära är man kanske inte speciellt ofta?
Slutartiden är max 8s på Coolpixen medans den är 16s på C-4000. Märker man inte heller av speciellt ofta antar jag (får väl vara riktigt mörkt om man ska hålla på med de slutartiderna)?

Något generellt man bör tänka på när man köper kamera? Minneskort? Hur stort kan tänkas behövas?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag har en C-4000Z och är mycket nöjd. Jag har använt 16 s slutartid några gånger och jag tar ofta makrobilder väldigt nära, så närgränsen är uppskattad. Jag köpte min kamera för 5750:- så priset har sjunkit kraftigt. :l
Du kan ju kolla runt lite på mina bilder. Alla foton är tagna med den kameran.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Peeer skrev:

Att närgränsen är 2 cm respektive 4 cm är inget man märker av direkt eller? Riktigt så nära är man kanske inte speciellt ofta?

Det beror på hur nära man vill komma. Motivet ser ju dubbelt så stort ut när man kommer dubbelt så nära.

Peeer skrev:

Slutartiden är max 8s på Coolpixen medans den är 16s på C-4000. Märker man inte heller av speciellt ofta antar jag (får väl vara riktigt mörkt om man ska hålla på med de slutartiderna)?

Det innebär en liten skillnad när du fotograferar på natten. Dock brukar även 8 s räcka bra. Dessutom har du b-läge på Nikon. Då kan du ha slutaren öppen så länge som du håller den nedtryckt. Använd helst någon typ av elektronisk trådutlösare om du utnyttjar den finessen, så du inte råkar skaka kameran under exponeringen. Notera att en sådan trådutlösare kostar 1368 kr hos cyberphoto. Notera också att Olympusen inte tycks ha något b-läge. Där är alltså 16 s maximal slutartid.

Peeer skrev:

Något generellt man bör tänka på när man köper kamera? Minneskort? Hur stort kan tänkas behövas?

För normalt bruk tycker jag man bör ha åtminstone ett på 128 MB, gärna mer. Med min 4MP-kamera ryms knappt 60 bilder på ett 128 MB-kort när jag använder den högsta jpeg-kvaliteten. Det räcker åtminstone för en dagsutflykt. Tänker man ta med kameran på en längre semester, känns det orealistiskt att köpa minneskort så det räcker till. Antingen ser man till att man kan tanka ner bilderna till något annat, billigare lagringsmedium. Eller så tar man med en traditionell kamera som backup när minnet är fullt. Det minne som följer med kameran, rymmer normalt för lite. Det kan möjligen duga till att utforska kamerans funktioner på hemmaplan.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Mr. N.:

[OT]Surfar in på din sida o kollar EN bild: http://w1.184.telia.com/~u18409895/eldtorn.jpg

Pyroman!!! §e §e §e
[/OT]

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

solbulle skrev:

Mr. N.:

[OT]Surfar in på din sida o kollar EN bild: http://w1.184.telia.com/~u18409895/eldtorn.jpg

Pyroman!!! §e §e §e
[/OT]

Det är inte mitt fel, jag är i vattnet i bakgrunden! :p

Det är sant att Olympusen inte har något b-läge, 16 s är max.

Det lutar mycket åt en Coolpix nu. Trådutlösare får dock bli en ev. senare investering.. känns inte speciellt aktuellt nu. Tack för hjälpen alla.. återkommer när kameran är i mina händer :)

Sådärja.. En st coolpix inköpt och jag labbar för fullt här nu. En sak jag dock reagerat på är att när kameran är i auto-läge så låter (knäpper) den i princip hela tiden (autofocus eller liknande??). Ska den göra det?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Taget från Cyberphotos Coolpix 885-sida:

Vanliga frågor
Eftersom dessa kameror säljs i så stora kvantiteter så blir det många frågor. Här kommer svaren till de flesta.
1. Kameran låter, typ tickar, när den är på. >Det fullt normalt, det är autofokusen som jobbar när bildskärmen är påslagen.

Gissar att samma gäller för din Coolpix.

Mycket troligt. Tack för ett snabbt svar :)

454 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
246 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
320 ms — ändringar (db)