webForumDet fria alternativet

Koposition av bild

Fotografering

9 svar · 415 visningar · startad av Söderlund

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg
Frågan#1

Det skulle vara intressant att veta hur ni tänker när ni skall ta en bild. Tar ni bara en bild och hoppas på det bästa eller funderar ni på hur ni skall komponera bilden på bästa sätt.
Om man tar den här bilden. Hade ni satt huset centrerat i bilden, mer himmel, mer mark, vridit kameran så gärdsgården inte hade gått mot mitten m.m. Hur skulle ni ha gjort?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Det är förbaskat svårt att svara på när man inte vet hur omgivningen ser ut. Dessutom, det viktigaste är ju vad man vill få fram i varje bild, och det påverkas ju av hur man tar den. Därför är det hopplöst svårt att besvara frågan...

Jag tänker (nästan) alltid efter hur jag vill ha bilden, provar med att zooma in och ut, vrida kameran 90 grader,... tills det ser "rätt" ut för mig. Oftast tar jag mer än en bild, och behåller den eller de som blev bäst.

Det finns ett så kallat "gyllene snitt" som säger att merparten av människor kommer att uppleva en bild som vackrare om huvudmotivet inte är mitt i bilden utan 1/3 ifrån någon kant. Jag känner till detta snitt och tänker ibland medvetet på det när jag beskär bilder, aldrig när jag tar dem. Likväl har jag märkt att mina finaste bilder ofta stämmer med detta snitt...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag brukar göra som asaah, det vill säga så testar jag i olika vinklar, bränner av testfoton och sparar hellre ett foto för mycket än ett för lite. Ju svårare jag har att bestämma mig, desto fler foton blir det.
Ibland har jag också bilder i huvudet om hur jag ska komponera ett foto/en miljö, och då har jag alltså idén och min teoretiska komponering med mig när det är dags.

I Söderlunds länkade foto så hade jag nog tagit det från en lägre höjd men samtidigt vinklat upp kameran en aning, så att vägen alldeles framför inte kommer med.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det är mycket man ska tänka på om man ska lyda alla "regler" som finns för komposition. Regeln om tredjedelar, det gyllene snittet osv.

Jag hade nog tagit flera bilder, tagit några steg tillbaka, ställt mig till höger, vänster och mitten, sen gått några steg igen bakåt och gjort samma sak, sen gått frammåt och tagit åter några nya bilder... allt för att vå variation och därefter hade jag nog hittat den bästa vinkeln för just denna bild.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Re: Koposition av bild

Söderlund skrev:

Om man tar den här bilden.

OT: Det är Kungsängsladan va?

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Re: Re: Koposition av bild

Förstår att det kan vara en klurig fråga att svara på men jag kanske förstår lite mer hur ni tänker och gör :)

Mr. N. skrev:

Stämmer bra det :)

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

jag tycker det allra svåraste är att välja vilket foto som är bäst i serien... skitsvårt rent ut sagt!

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Dryden skrev:

... Ju svårare jag har att bestämma mig, desto fler foton blir det....

Känner igen det där... En av orsakerna till att jag har ALLDELES för många bilder... ;)

Medlem sedan sep. 20001 943 inlägg

Kungsängsladan i Uppsala ?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Re: Re: Re: Koposition av bild

lergell:

Söderlund skrev:

Mr. N. skrev:

Stämmer bra det :)

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)