webForumDet fria alternativet

Hur funkar en DV kamera & datorn.

Fotografering

8 svar · 591 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Vad krävs av datorn för att man ska kunna redigera filmer tagna med en digital videokamera?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ett firewirekort och en dylik sladd (följer ibland med kortet). Det brukar följa med programvara för att göra enklare redigeringar. Sen behöver du en rejäl hårddisk, för de råa filmerna som du tankar över från kameran går lätt upp till ett tiotal GB.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Man måste alltså ha Firewire?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Måste inte.
Du kan köra analogt också (om det finns i kameran) men det är ungefär som att åka till nordpolen på solsemester, jäkligt dumt för du behöver ändå köpa ett analogt kort för att ta in den analoga videon och det är mycket dyrare.

Köp ett firewire kort för nån hundring så har du ju allt du behöver.

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Vad skiljer mellan ett "vanligt" firewirekort och de kort för videoredigering som kostar flera tusen kronor. Är det inbyggda effekter på dessa kanske....

Jag skulle vilja säga, främst mjukvarupaketet som följer med.
Själv har jag ett billigt 200 kronors firewirekort och det fungerar hur bra som helst.

Nu vet jag varför man vill ha ett dyrt videoredigeringskort.... Med ett sådant kan man se effekter mm i realtid istället för att behöva rendera först.

hp:
mjo menar du dom för 10 papp så är där oftast det, men samtidigt vad är det för effekter man kan se i realtid? oftast enklare övergångar och sånt och det är faktiskt mest bara strunt enligt mig själv..
jag skulle lätt lägga mer pengar på en bättre processor och mer ramminne och låta datorn sköta det istället!

Ja, jag kommer att köpa ett enkelt firewirekort precis som du säger. Labbade lite med Premiere 6.5 igår och det gick bra i alla fall.

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)