webForumDet fria alternativet

Manuell fokus ett måste?

Fotografering

14 svar · 583 visningar · startad av fesoj

Medlem sedan sep. 200296 inlägg
Frågan#1

Vad tycker ni om det? Är det ett måste då man ska ha en digitalkamera? Få höra era åsikter...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ett måste är det väl inte, men det är ju en stor fördel om det finns. Saknar det väldigt mycket på min digitalkamera, eftersom autofokusen inte alltid fungerar som man vill.

men det går lika bra med autofokus om det är en bra sådan?? eller e alla lika?

Om (när) jag köper en ny kamera kommer i alla fall jag satsa på en som har både manuell och automatisk fokusering (nästan alla kameror med manuell fokus har även autofokus). Det finns ingen autofokus som alltid gör som man vill, varför det kan vara praktiskt att sköta fokuseringen manuellt. Kompakta och/eller billiga kameror har ofta bara autofokus.

Något som du ska passa dig för är i alla fall fixfokuskameror (de allra billigaste).

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Försök att skaffa en med manuell fokus, där du fokuserar med hjälp av en ring framtill på kameran (på objektivet), det saknar jag verkligen på min kamera (Olympus Camedia 4000Z). Man måste in i menyer och hålla på och det tar tio gånger så lång tid som med en sån där ring. Både Minolta Dimage 7 Hi och Olympus Camedia 5050Z har en sån där trevlig gummerad ring.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

manuell fokus har visat sig ovärderlig för mig, när jag fotar moln eller mer diffusa former.. Då kan man stå en evighet och försöka fokusera med auto...

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Manuell fokus är inget måste men det är inte långt ifrån. ;)
Försök att skaffa dig en kamera med både automatisk och manuell fokus. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Re: Manuell fokus ett måste?

fesoj skrev:

Vad tycker ni om det? Är det ett måste då man ska ha en digitalkamera? Få höra era åsikter...

Vad använder du kameran till? Fota "allmänt", familj/vänner, objekt eller liknande?

Personligen skulle jag aldrig klara mig utan manuell fokus. Det är ett måste, men sedan har jag också stora krav på mig själv och det jag fotar.

Både Minolta Dimage 7 Hi och Olympus Camedia 5050Z har en sån där trevlig gummerad ring.

Ska också tilläggas att de har optiska sensorer i fokusringen som känner av rörelserna, så någon "riktig" manuell fokus är det inte, tyvärr. Man kan snurra i all oändlighet utan att det tar stopp och någon riktig meterangivning brukar inte finns (i Dimage finns det visserligen i displayen, med Camedia vet jag inte). Jag har svärt otaliga gånger åt detta fokussystem när jag filmat i svagt ljus och knappt kan se skärpan i sökaren. Och då är ju måttband inte till så stor nytta heller, annars hade det ju varit piece of cake.

jag ska väl amvände den mest för att fotta vanliga kort! Jag e ingen så expert som tar grymt fina bilder! Inte än i alla fall... men det är klart att man vill kunna ta grymma bilder och så ibland...

funderar på att köpa en Hewlett Packard PhotoSmart 735 med 256MB minne medföljande för 3700! Vad tror ni om det? Är det nån som har en sån som kan ge mig lite åsikter om den?

och vad menas med en AC adapter?? =)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Adapter så att du kan ansluta den till elnätet, 220v. Skulle jag tippa på.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vad gäller manuell fokus så vete fasen om jag skulle klara mig utan den faktiskt. I halvtaskigt ljus så har i alla fall min Fuji Finepix S602Z lite svårt att fokusera automagiskt.

solbulle skrev:

Adapter så att du kan ansluta den till elnätet, 220v. Skulle jag tippa på.

Aha och vad e det bra till för? kan man ta kort utan att slösa på batterier eller vad? Ledsen om ni tycker jag verkar allt för dum men jag e lite novis i detta området...

Ja, precis. Du kan köra kameran på nätström om du vill det.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)