jag retar mig litegrann på att jag inte kommer närmare objektet... närgränsen på min kamera är 25 cm tror jag.. finns det något sätt att komma runt problemet?
25cm? Det lät extremt, vad har du för kamera? Vet inte riktigt hur du kan komma runt det. En manuell fokusring kanske inte löser problemet men har du en sådan så kan du alltid testa.
En del kameror har inställningar för Macro, kolla om din kamera har det. Är det en digitalkamera brukar det vara en tulipan. För maximal närgräns då brukar man behöva zooma in till ungefär hälften.
Sen har ju en del kameror bättre närgräns än andra, min Nikon Coolpix tillhör nog en av de bättre med 1 cm närgräns.
förresten var går gränsen mellan tele och fisheye? är det 35?
Fisheye är egentligen en speciell typ av vidvinkelobjektiv. Den är inte korrigerad för "tunndistorsion" tror jag det heter. Heter "barrel distorsion" på engelska. För vanlig småbildsoptik är det vanligt med fisheye-optik från 16 mm och nedåt. Motsvarar betydligt kortare brännvidder för de flesta digitalkamerorna.
Angående närgräns, Rozie har rätt om sin kamera. Den är 25 cm för Minolta Dimage 7 enligt: http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7/page2.asp
Men då ska man komma ihåg att kameran kan zooma in ganska ordentligt på teleområdet. Tack vare detta förmår den att förstora upp saker rätt rejält ändå.
ahhh skönt att ni reder ut begreppen! men vad kallar man då 35-
49 och 51-69 mm?
Innan zoom-objektiven brukade man inte ha några brännvidder däromkring, bortsett från 35 mm, vilket räknas som vidvinkel.
rozie skrev:
varför mått i mm?
Tillräckligt hög precision för att slippa använda decimaler. Kan betyda mer än man tror för vissa. När jag gjorde lumpen fick jag använda en vinkelenhet, varav det fanns 6300 på ett varv. Då klarades alla vinklar helt utan decimaler. Det tyckte militärerna var en stor fördel. :)
En utvikning angående normal-optik:
Egentligen ska normaloptikens brännvidd vara lika med diagonalen över negativet. Därför borde småbildkamerans normal egentligen vara 43 mm. Men man tyckte väl att 50 mm lät som ett jämnare tal. Dock följs den principen bättre i vissa andra format. 6x6 som är vanligt på Hasselblad och vissa andra mellanformatskameror (egentligen 55x55 mm), brukar ha en normal på oftast 80 mm, men ibland 75 mm. Där ska normalen egentligen vara 77 mm.