webForumDet fria alternativet

närgräns

Fotografering

14 svar · 468 visningar · startad av rozie

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg
Frågan#1

jag retar mig litegrann på att jag inte kommer närmare objektet... närgränsen på min kamera är 25 cm tror jag.. finns det något sätt att komma runt problemet?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

25cm? Det lät extremt, vad har du för kamera? Vet inte riktigt hur du kan komma runt det. En manuell fokusring kanske inte löser problemet men har du en sådan så kan du alltid testa.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

En del kameror har inställningar för Macro, kolla om din kamera har det. Är det en digitalkamera brukar det vara en tulipan. För maximal närgräns då brukar man behöva zooma in till ungefär hälften.

Sen har ju en del kameror bättre närgräns än andra, min Nikon Coolpix tillhör nog en av de bättre med 1 cm närgräns.

dimage 7
har makro... men kommer inte närmre än 25

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Finns det inte makrokonverteringslins att köpa till den?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

cyberphoto.se skrev:

Närgräns 13cm

Källa
Känns ändå lite kasst för en såpas vass kamera att närgränsen ligger på ynka 13cm. :l

jag läste på 7i :r

men 13 cm... that sucks... vet nån om det finns nån makrokonverteringslins eller nåt...

förresten var går gränsen mellan tele och fisheye? är det 35?

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Normalt brukar man dela upp objektiv i vidvinkel, normal och tele med ungefär följande värden.
18-35mm / vidvinkel
50mm / normal
70- och uppåt / tele

Fisheye är ett speciellt vidvinkelobjektiv som nästan "ser runt hörnet" och är en helt egen kategori. Brukar var runt 16mm om jag inte minns helt fel.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

rozie skrev:

förresten var går gränsen mellan tele och fisheye? är det 35?

Fisheye är egentligen en speciell typ av vidvinkelobjektiv. Den är inte korrigerad för "tunndistorsion" tror jag det heter. Heter "barrel distorsion" på engelska. För vanlig småbildsoptik är det vanligt med fisheye-optik från 16 mm och nedåt. Motsvarar betydligt kortare brännvidder för de flesta digitalkamerorna.

Angående närgräns, Rozie har rätt om sin kamera. Den är 25 cm för Minolta Dimage 7 enligt: http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7/page2.asp
Men då ska man komma ihåg att kameran kan zooma in ganska ordentligt på teleområdet. Tack vare detta förmår den att förstora upp saker rätt rejält ändå.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Närgränsen för Dimage 7 är 13 från objektivet och 25 från ccd-sensorns fokalplan så¨båda kan väl ha rätt :)

ahhh skönt att ni reder ut begreppen! men vad kallar man då 35-
49 och 51-69 mm?

varför mått i mm?

om ni inte märkt det är jag ganska frågvis :e :r :h

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

rozie skrev:

ahhh skönt att ni reder ut begreppen! men vad kallar man då 35-
49 och 51-69 mm?

Innan zoom-objektiven brukade man inte ha några brännvidder däromkring, bortsett från 35 mm, vilket räknas som vidvinkel.

rozie skrev:

varför mått i mm?

Tillräckligt hög precision för att slippa använda decimaler. Kan betyda mer än man tror för vissa. När jag gjorde lumpen fick jag använda en vinkelenhet, varav det fanns 6300 på ett varv. Då klarades alla vinklar helt utan decimaler. Det tyckte militärerna var en stor fördel. :)

En utvikning angående normal-optik:
Egentligen ska normaloptikens brännvidd vara lika med diagonalen över negativet. Därför borde småbildkamerans normal egentligen vara 43 mm. Men man tyckte väl att 50 mm lät som ett jämnare tal. Dock följs den principen bättre i vissa andra format. 6x6 som är vanligt på Hasselblad och vissa andra mellanformatskameror (egentligen 55x55 mm), brukar ha en normal på oftast 80 mm, men ibland 75 mm. Där ska normalen egentligen vara 77 mm.

uppfattat!
tackar ödmjukast!

har precis läst ut instruktionsböckerna för mina kameror så nu ska jag sätta tänderna i en fotobok... wish me luck :h

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

rozie skrev:

nu ska jag sätta tänderna i en fotobok... wish me luck :h

Läs, ät inte den.. Det ger mer :e

men jag är ju hungrig... :e

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)