DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
rozie skrev:
dryden > jag är sugen på att se din fotosite.. när kommer den?
Den kommer, jag är lika sugen på att se den själv. ;)
Idagsläget finns inte sajten mer än i mitt huvud och jag letar just nu efter färdiga lösningar som jag kan försöka modda själv, detta på grund av att jag varken kan php eller MySQL/Acess/vad det nu blir. :l
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Dryden skrev:
Den kommer, jag är lika sugen på att se den själv. ;)
Idagsläget finns inte sajten mer än i mitt huvud och jag letar just nu efter färdiga lösningar som jag kan försöka modda själv, detta på grund av att jag varken kan php eller MySQL/Acess/vad det nu blir. :l
Har du hittat några intressanta alternativ?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
dho skrev:
Har du hittat några intressanta alternativ?
Nix, men jag satt en bra stund igår kväll och letade. Och det tänker jag fortsätta med idag.
rozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg listpics enterprise kommer jag använda...
http://www.iisworks.com/listpics/
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Dryden, vilka alternativ har du tittat på?
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Dryden: Anlita någon till att göra en ASP/PHP-applikation ;)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg OlleBoop: jag håller på att kika på det mesta vad gäller PHP och Access/MySQL. Access blev sågat på IRC :e så det lutar väl åt MySQL trots allt plus att jag fått några som är villiga att bygga grunden men jag vet inte, vore ju roligast att göra det själv men jag inser också mina kunskapsbegränsningar på området. :)
LeonL: som sagt, har fått erbjudanden av vänliga människor men jag avvaktar. :)
jag kan tänka mig vara med på ett hörn.. letar oxå efter ett bra galleri script, helst ska man inte behöva ha en egen server utan ska fungera på vilket webbhotel som helst (ASP eller PHP har ingen betydelse för mig) :D
Ska vi skriva en kravspec. :q :e
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Jag delade tråden så att denna diskussion fick egen rubrik. Sen får vi väl se om den verkligen hör hemma här. ;)
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Access duger nog bra... Men mo du ska lagra bilderna I databasen så får du nog använda dig av MySQL ;)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Jag hade inte tänkt att lagra några foton i databasen.
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Då duger nog Access bra om du inte kommer att ha 20 besökare på sidan samtidigt... Vid hög belastning kan Access vara lite seg.
Så mycket beror på hur du ska lägga upp det och hur många besökare som surfar på sidan samtidigt ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag kommer förmodligen att skriva någon sorts fotoalbum-webapplikation efter semestern. Jag vet inte vad det blir för språk / plattform, men jag kan antagligen tänka mig att dela med mig när (om) det blir något. Jag vill nämligen ha något själv att lägga upp mina bilder i, eftersom jag också har en digitalkamera.
Det lutar åt PHP/MySQL eller ASP.NET/MySQL, eftersom jag vill lära mig nya saker.
stoffe-2k: Ja, skriv en kravspec. Jag vet ju bara vad jag vill ha.
Om jag glömmer bort; påminn mig. ;)
Påminner ni mig för mycket kommer ni få arga mail tillbaka. :e
Mvh
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Hittade inget album som uppfyllde min krav och samtidigt gick att köra på en serversom har safe mode på slaget så jag skapade en egen lösning, genom att göra album med valfritt program tex photoshop eller Arles Image Web Page Creator. Sen laddar man bara upp den mappen via ftp till servern. Index sidan på servern lägger ut en länk till alla till alla undermappar i mappen /bilder. Fungerar bra om man inte har något krav på att det ska gå att kommentera bilderna eller så. Mycket prkatiskt om man ska publicera många bilder samtidigt.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Faktum är att jag idag gjorde en liten storyboard för en tänkbar fotosajt. Lite pinsamt att jag är så kass på att rita men det får gå. :e
I tur och ordning så hade jag tänkt mig det något så här:
Index - http://www.dryden.se/fotosajt/sajt_index.jpg
Galleri - http://www.dryden.se/fotosajt/sajt_galleri.jpg
Kategori - http://www.dryden.se/fotosajt/sajt_kategori.jpg
Själva fotografiet - http://www.dryden.se/fotosajt/sajt_foto.jpg
Obs! Några rättelser till texterna som jag skrivit i bilderna ovan.
- Galleri. Det behöver inte vara några blaffiga ikoner utan det går lika bra med textlänkar.
- Kategori. Bild- eller textlänkar spelar ingen roll men det är ju helt klart roligare med lite grafik.
- Själva fotografiet. Hela texten är ju sönderflummad av mig så jag skriver om den här. :)
"Bilden skall vara 600x450 (kan ju variera om den är stående eller liggande) och själva sajten är 780px bred (800px - 20px reserverat för eventuell scrollbar). Bilden ligger till vänster och jag räknar med att bildinfo får plats till höger om bilden.
Ovan bilden och under menyn skall en navigering ligga där man lätt klickar sig tillbaka ett/flera steg, likt det system som finns på wF där man lätt ser sajthierarkin.".
Vad tror ni? Ingen direkt kravspec men ett snabbt utkast på hur den färdiga "produkten" kan komma att se ut. :) Att mina kunskaper på PHP/ASP(.net)/MySQL är lika med noll är en helt annan sak. Man kan inte vara bäst på allt. ;)
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Tycker dina förslag är utmärkt till en enkel fotosida. Stilrent :bire
Men på den där sidan när man har valt kategori... alltså sidan med alla thumbnails... kan man inte göra så det blir flera bilder på en rad? Ganska jobbigt att scrolla om du har många bilder, vilket förmodligen du kommer att ha eftersom jag antar att du fyller på med mer bilder med tiden...
Annars är det tummen upp :)
En sak som jag vill ha är att scriptet gör tre alternativ på bilden jag tankar upp tänk er följade....
Ni går in i ett av gallerierna och får en:
- sida med thumbnails.
- öppnar en thumbnails får upp en bild i 600*X
- under eller övre bilden har du två länkar till andra alternativ på storlekar inklusive orginalbilden. säg 1024x och 2xxx eller hur stor bilden nu är..
Grejen är den , att allt måste skötas automatiskt, jag ska kunna tanka upp min mapp med orginal bilderna på servern och allt ska skötas där.. att bara använda size tagen i img inte aktuelt.
att använda någon databas för att spara bilderna i förstår jag inte meningen med :q
Ett admin gui så man kan lägga till och ta bort kommentarer till bilderna :-) eller kanske en blog(!?!) så besökarna själva kan skriva lite til bilderna ??
Dryden, dina bilder ser bra ut! :D
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Dryden och jag har snackat lite om ett galleriscript så jag kan tänka mig att vara med på ett hörn också.