webForumDet fria alternativet

stativ

9 svar · 350 visningar · startad av rozie

rozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg

Till min Minolta Dimage 7...
Har ingen aning om vad man ska ha för typ, vad man ska tänka på eller vad skillnaden är mellan de dyrare och de superbilliga.

Manfrotto verkar lite overkill har jag förstått... Vad ska man akta sig för för fabrikat och konstruktioner? Jag fotar mest natur och är 191 lång...

Jag försökte att få nåt vettigt ur cyberphoto men de svarade kort och gott - "de flesta passar".. service? ICKE! :OO

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: stativ

rozie skrev:

Manfrotto verkar lite overkill har jag förstått... Vad ska man akta sig för för fabrikat och konstruktioner? Jag fotar mest natur och är 191 lång...

Manfrotto finns i alla tänkbara storlekar. Själv har jag både ett stort manfrotto (055B), ett bordsstativ från manfrotto, och en monopod från manfrotto (bara ett ben). Hos det stora, samt monopoden ingår inte något stativhuvud. Köp till ett som passar dina ändamål. Kulled brukar vara ett bra val. Det finns även panoramahuvuden om man är road av att rikta om kameran exakt för att foga ihop bilderna till en panoramabild. Dessa huvuden är dock något knöligare att arbeta fort med.

Ett annat märke som kan vara intressant att titta närmare på, är Gitzo. De stativen har en annorlunda utformning av låsningsanordningarna (gummerade ringar som man skruvar åt). Fördelen är att inga vingöron sticker ut. Då slipper man irritera sig över att stativet fastnar i remmar och annat. Nackdelen är att det är krångligare att använda dessa stativ. Man måste dra åt ringarna i en speciell ordning för att inte en annan redan åtdragen ring ska vridas upp. Med lite övning är det dock inget problem.

Stativens stabilitet beror till allra största delen på deras vikt. Men så även användbarheten. Ett tungt stativ må vara stabilt, men man kanske drar sig för att ta det med sig. Många stativ har en centerkolumn som löper från stativhuvudet ner under stativbenen. Denna centerkolumn kan man göra mycket roligt med. Vill man öka stabiliteten, kan man ha en krok på den. I denna krok hänger man en väska med något tungt i. Vill man komma nära marken för makrofotografering, kan man lossa hela kolumnen och sätta tillbaka den uppochner. Då hamnar stativhuvudet under stativet. Då får man ner kameran på en betydligt lägre höjd än vad stativet egentligen förmår. Monopoden kan givetvis inte användas till flera sekunder långa exponeringar i mörker. Men det är enkelt att hela tiden ha kameran monterad på monopoden, och därmed fort kunna använda den. Då ger monopoden det lilla extra stödet som du behöver för att kunna ta en skarp bild med tex 1/15-dels sekund.

Mitt 055B köpte jag begagnat med stativhuvud inkluderat för mindre än halva priset mot vad det skulle kosta nytt. Kan rekommenderas, då stativ inte slits nämnvärt (om de inte har för mycket plastdetaljer som åldras i solen).

Tack Ulf, du är en klippa!

Jag funderar på att antingen köpa det billigaste Manfrotto eller ett billigare fabrikat (än Manfrotto)...

Alltså antingen:
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/390.php
eller något i stil med:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000660

Var hittade du ditt begagnade stativ förresten?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag köpte det på LP Foto (Rådmansgatan, Stockholm). Det var för ganska många år sedan. Jag tror du kan hitta bra begagnade stativ hos vilken fotohandlare som helst. Det är bara en fråga om att du ska ha turen att de har något lämpligt inne.

Av de alternativen du funderar på, skulle jag rekommendera dig att välja Manfrotto. Vad jag har hört är inte Velbon så överdrivet bra. Ett bra stativ kan du använda i många år, om inte plastdetaljer spricker sönder. Ett problem som jag har sett på flera lågprisstativ. Det är ju bara 200 kr som skiljer mellan dessa, så välj ett kvalitetsmärke. :)

tyvärr bor jag inte i en storstad... fotohandlaren hade ett stativ från Velbon.. Inget mer... :l

troligen blir det manfrotto. jag ska leta lite begagnat först..
Men jag har inte sett stativ som har den typen av låsning på benen innan så det blir intressant att se...

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag e-postade Cyberphoto häromveckan just angående stativ och fick ett vettigt svar tillbaka. :OO
Dagen därpå kom en bekant och gav mig hans gamla stativ - for free. Ibland knackar Mr Lucky Bastard på axeln precis i rätt ögonblick. :e :bire

de gillar inte mig helt enkelt... :OO

ja en del har tur! vad fick du för svar?

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tja, jag fick ett snabbt och kort svar, precis som jag önskade.

Ville bara meddela att jag gjorde som du rådde mig Ulft. Jag köpte ett manfrottostativ.
055AB heter stativet och 141RC heter huvudet!

Tack än en gång!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)