Min gamle trotjänare till scanner la av för ett tag sen och jag har till och från muttrat över att jag inte kan scanna in de bilder man tar. Iofs ett riktigt skitgöra att scanna in en massa filmer, men i alla fall... ;)
Nu när man har en digitalkamera slog det mig att man kanske kan plåta själva fotografierna och den vägen få in dom i datorn?
Satt och provade lite och kom fram till att det minsann inte var enkelt (men varför skulle det vara det? :OO).
Blixt går ju inte att använda så man måste ha massor av ljus till att börja med, men det är också så långt jag har kommit. Den långa slutartiden gör att bilden blir oskarp och det var lite bökigt i allmänhet på fri hand. :l
Sådär. Dels behövde jag bra ljus så jag gick ut på balkongen och la kortet på bordet där. Skärpan blev sådär, ingen höjdare faktiskt och det trots att jag hade macroläget på kameran.
Nja, jag skulle, trots att detta bara var ett snabbtest, rekommendera att försöka komma över en scanner.
Nä, ny scanner blir det eventuellt när datorn har bytts ut till nåt nyare, vilket inte blir i morron direkt. ;)
Jag upptäckte att det var enklare att byta från makro till att helt sonika zooma in en aning - lättare för kameran att hitta fokus och mindre risk för att kameran i sig skuggar ljuskällan.
Men om man inte har balkong får man hitta på nåt annat... ;)
Till en del kameror finns det diaduplikattillsatser. Man monterar en sådan på kameran framför objektivet. Sedan är det bara att låta ljuset belysa diabilden/negativet, och man fotograferar. Kräver att kameran kan fokusera tillräckligt nära. Jag läste häromdagen en test i "Ljud & Bild" (forna Elektronikvärlden), där de testade filmscannrar. De jämförde dessa med vissa andra tekniker för att skanna in negativ. Kamera+diaduplikator var naturligtvis inte lika bra som en riktig filmscanner, men resultatet var i alla fall betydligt bättre än vad de hade väntat sig.
Reproställ? Eller kanske låna någon annans?
Fotoklubbar, eller liknande, brukar ha reproställ. Och om du ber snällt så får du nog använda deras utan någon kostnad alls...
Jo, ett stativ lär behövas har jag märkt ;) så nåt litet smidigt ska hittas när lönen trillar in på fredag.
Reproställ är kanske lite overkill just nu, men själva tekniken ska jag försöka härma på nåt sätt. :e