webForumDet fria alternativet

DV-Kamera

Fotografering

9 svar · 345 visningar · startad av smurja

Medlem sedan juni 2000630 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Är sugen på att köpa en DV-kamera. Men nu när jag har kollat omkring verkar det som jag missförstått saken. Är det inte så att en DV kamera går koppla direkt till datorn och att man på så vis kan redigera den där. men nu när jag läser verkar det som den har "videoband" och spelar in på. Hur funkar detta?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Flyttas från Elektronik & High-techprylar

Medlem sedan juni 2000516 inlägg

Du spelar in filmen på så kallade DV-Band.
När ett band är fullt får du formatera bandet eller sätta i ett nytt, funkar som ett minneskort ungefär.
Filmen kan du sedan föra över till datorn genom att du kopplar kameran till datorn via en USB eller FireWire anslutning.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Formatera?
Bullshit - bara spela över - dock kan det vara rekommendera att "svarta" bandet - precis som alla andra band.
Och via USB skulle jag inte rekommendera utan det är Firewire som gäller.

Ni får ursäkta min okunskap men kan någon förklara begreppen firewire och USB. Jag vet ju att jag har USB portar, är det bara att ansluta kameran dit?

nej du ska inte använda USB det är inte tillräckligt snabbt.
du måste skaffa firewire kort, kostar typ från 200-300 kr...
Varför måste du ha firewire kort? du kan i princip köpa en webbkamera om du ska fånga bilder via USB, som har en bandbredd på 11 mbit eller liknande per sekund medans firewire kör i antingen 200 eller 400 mbit.

Ok... Får se om semesterkassan tillåter ett inköp av både kamera och kort då. Vad kostar förresten banden man spelar in på?

banden man spelar in på är rätt dyra, 100 kr typ om man inte hittar billiga fem pack, då priset går ner till 50 kr per band.
sen finns det högre kvalité också, som kan bli uppemot 200 kr per band.

Kan man sätta in dessa band (minneskort) i ett större och spela upp dem i en VHS. Går det föra över filmen man har gjort på datorn till bandet så man slipper bränna den på cd?

nej det kan man inte göra. helt annat format.
då får du ha en dv-bandare...

om du har en kamera med både dv-in och dv-ut går det att föra över det redigerade materialet till band igen..

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)