webForumDet fria alternativet

Skillnad på "vanliga" foton och digitala utskrifter?

Fotografering

24 svar · 746 visningar · startad av Athena · sida 2 av 2

Frågan, av Athena

Jag funderar på att köpa en digitalkamera och använda den istället för min vanliga eftersom det blir så mycket kort tagna och man vill ändå behålla en bråkdel av det man tagit. Vad tycker ni om kvalitén på digitala bilder som skickas till ett fotolab och skrivs ut gentemot "vanliga" bilder? Är de likvärdiga? Vad ska man tänka på när man köper en digitalkamera? Vad är viktigast? Räcker 2 megapixel

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det stämmer. :)
Men, väljer man ett foto som ligger under 3mp så riskerar ju hela fotot att bli pixligt i utskrift i allt för stora mått. När det här börjar vet jag inte, för mitt foto blev klockrent på den punkten - inga pixlar vad jag kunde se.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

jag ska göra ett test och skicka efter stooora kopior på ett par kort så får vi se om konceptet håller!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Glöm inte bort att berätta hur resultatet blev. :)

Medlem sedan juli 200313 inlägg

är väldigt nöjd med http://www.proprint.se

Medlem sedan aug. 20034 inlägg

Skillnad på digitala kopior och kopior från en vanlig kamera.

Man kan väl säga att den digitala bilden har renare färger, oftas ger en bra digital kamera lite skarpare bilder om man håller sig till inte allt för stora bilder. En bra 5 megapixelkamera kan leverera 20x30 kopior som ser väldigt bra ut. Speciellt om man har fixat till den i något bildbehandlingsprogram. Vissa labb skärper upp bilderna andra gör det inte utan låter fotografen bestämma den saken. En bra digitalkamera och ett bra labb ger underbara bilder.

Sedan undrar jag om en sak Cyberpet. Colormailer kör med Agfamaskiner och agfapapper, hur kan du få kopior på fujipapper därifrån?

811 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
683 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)