Jag funderar på att köpa en digitalkamera och använda den istället för min vanliga eftersom det blir så mycket kort tagna och man vill ändå behålla en bråkdel av det man tagit. Vad tycker ni om kvalitén på digitala bilder som skickas till ett fotolab och skrivs ut gentemot "vanliga" bilder? Är de likvärdiga? Vad ska man tänka på när man köper en digitalkamera? Vad är viktigast? Räcker 2 megapixel om man sällan gör större bilder? Oj många frågor blev det... :o
Jag skulle satsa på minst 3-megapixlar, då kan du skriva ut en bild i A4 på riktigt fotopapper och det ser bra ut. Jag använder ett ställe som heter https://www.colormailer.com och får mina bilder på Fuji-papper. Väldigt trevligt och en 10x15 (eller 11x15 som det blir med det digitala formatet) går på knappa 3 kr bilden.
Jag skulle satsa på minst 3-megapixlar, då kan du skriva ut en bild i A4 på riktigt fotopapper och det ser bra ut. Jag använder ett ställe som heter https://www.colormailer.com och får mina bilder på Fuji-papper. Väldigt trevligt och en 10x15 (eller 11x15 som det blir med det digitala formatet) går på knappa 3 kr bilden.
Kan inte annat än hålla med.
Köp en med minst 3-megapixel. Även jag framkallar vissa foton från colormailer. Mycket nöjd med resultet. Väldigt prisvärt.
Tack för era svar. Vi får väl se vad det blir för någon... Är just nu inne på antingen Canon Powershot A70 eller Konica Digital Revio KD-400Z. Vad spännande det ska bli!!! :e
Tack för era svar. Vi får väl se vad det blir för någon... Är just nu inne på antingen Canon Powershot A70 eller Konica Digital Revio KD-400Z. Vad spännande det ska bli!!! :e
Jag hjälpte faktiskt precis farsan att plocka ut en kamera åt hans jobbarkompis som ska få det i födelsedagspresent. Inget avancerat men en fullt funktionsduglig kamera. Jag valde Canon Powershot A70 som du också är inne på.
Fotolabo har varit min digitalfotoframkallare ett bra tag nu. Utmärkt resultat. Ett enda fel(fotot grovt felplacerat på pappret), en enda gång, och då ringde jag dit. Det slutade med att jag fick nästa runda av fotografier gratis.
Jag skickade iväg ett 3,3mp-foto till Colormailer och fick det drygt en vecka senare. Resultatet på mitt gratistest (11x15cm) blev riktigt fint och det är bara om man är riktigt petnoga som man ser vissa delar av JPEG-komprimeringen. Helt klart över förväntan med andra ord men ska man skriva ut på det här sättet så är 3mp i minsta laget (edit: se mitt inlägg nedan).
Edit 2: litet förtydligande bara, eller hur rozie? ;)