Har upptäckt något som verkar vara en död pixel på min Canon Digital IXUS 330. Felet syns inte på alla bilder, men fotar jag i dåligt ljus med kort slutartid och utan blixt uppträder en lila/rosa/blå punkt på samma ställe på alla bilder. Punkten är visserligen större än en pixel, men det antar jag beror på jpeg-komprimeringen. Antar att detta även är orsaken till att den lila punkten inte syns på alla bilder.
Jag har hört att vissa tillverkare ska ha någon teknik för att ”mappa” bort dessa döda pixlar - någon som vet vad som gäller hos Canon? Kan man räkna med att få dylika fel åtgärdade på garantin (har ett par månader kvar)? Gällande TFT-skärmar verkar många tillverkare tycka att det är okej med ett antal döda pixlar innan felet åtgärdas på garantin. Gäller samma sak för digitalkameror? Hittar ingen information om detta på Canons hemsida.
Har pratat med återförsäljaren som hänvisar mig till Canon. De har dock ingen e-postsupport vad det verkar, och jag är (nästan) aldrig hemma när telefonsupporten är öppen så jag har inte haft möjlighet att prata med dem än. Därför vore det kul att höra om någon annan på forumet har erfarenhet av sådana här fel.
Om pixlarna inte syns i dagsljus är det ingen död pixel utan en "hot pixel", dvs något som uppstår vid långa slutartider och också om man använder kameran länge så att den blir varm.
Ja, jag laddade ned ett program som heter Dead Pixel Test som konstaterade samma sak. Dock är det vid korta slutartider och dåligt ljus felet uppstår med min kamera. Iofs brukar jag ju ha längre slutartider eller blixt då, så egentligen spelar det mindre roll.
Trodde ett tag att det var jpeg-komprimeringen som orsakade att det bara syntes på vissa bilder.
Nej, de går inte att reparera. Däremot så kan du ta en bild med samma slutartid och bländare med linsskyddet på och använda den svarta bilden (med de heta pixlarna) som mall för att snabbt fixa problemet i redan tagna bilder. Eller så använder man klon-verktyget och fixar det i Photoshop eller det bildredigeringsprogram man föredrar.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2