Jupp, du svarade själv på din fråga. Längre slutartid och panorering är det som gäller.
Hur lång slutartid du behöver får du testa dig fram till.
12 svar · 661 visningar · startad av Dryden
Jag har fått förfrågan om att fota en bil och ett av önskemålen är att ta ett sådant här foto.
Frågan är bara hur jag ska bära mig åt. Någon som har lite tips att dela med sig av? Eller är det så enkelt att jag sätter kameran på lite längre slutartid och göra en följning? Eller? :OO
Jupp, du svarade själv på din fråga. Längre slutartid och panorering är det som gäller.
Hur lång slutartid du behöver får du testa dig fram till.
Borde man inte ha så kort slutartid som möjligt när man fotar objekt som rör sig?
Annars så går det väl bra att editera bilden i ett bildbehandlingsprogram?
Äh, det är ju halt ute på den där bilden. Han står still och slirar med däcken ju! ;)
Mika3l skrev:
Borde man inte ha så kort slutartid som möjligt när man fotar objekt som rör sig?
Inte om det ska se ut som den rör sig... ;)
Re: Fånga en bil i rörelse - hur?
Dryden skrev:
Jag har fått förfrågan om att fota en bil och ett av önskemålen är att ta ett sådant här foto.
Frågan är bara hur jag ska bära mig åt. Någon som har lite tips att dela med sig av? Eller är det så enkelt att jag sätter kameran på lite längre slutartid och göra en följning? Eller? :OO
Tja, principen är ju halvlång slutartid och panorering, även om de i bildexemplet förmodligen använt en följebil och inte panorering. Den bilden känns hårt photoshoppad också.
Räkna med att det går åt en del försök innan det blir bra. Slutartiden bör vara mellan 1/15 och 1/125 skulle jag tro. Du får testa dig fram.
Re: Fånga en bil i rörelse - hur?
Dryden skrev:
Eller är det så enkelt att jag sätter kameran på lite längre slutartid och göra en följning? Eller? :OO
Som Darren skrev, visst är det så du ska göra. Men särskilt enkelt är det inte. Du kommer behöva öva en del för att få till en bra bild. Fördelen med en digitalkamera är att du kan öva hur mycket du vill. Nackdelen är att digitalkameror ofta tar lite längre tid på sig innan de öppnar slutaren. Det kan vara en god idé att slå av autofokusen och ställa in bländare och slutare manuellt, så slipper du åtminstone ett moment som sinkar kameran. Då blir du mer säker på att kameran verkligen exponerar i rätt ögonblick.
UlfT skrev:
Nackdelen är att digitalkameror ofta tar lite längre tid på sig innan de öppnar slutaren. Det kan vara en god idé att slå av autofokusen och ställa in bländare och slutare manuellt, så slipper du åtminstone ett moment som sinkar kameran. Då blir du mer säker på att kameran verkligen exponerar i rätt ögonblick.
Japp, detta är jag medveten om, speciellt när man försöker fota snabba rörelser som i exempelvis sport.
Vet att det är en gammal repris, men det var halvmörkt så det var en slutartid som var rätt låg (1/44) och resten var gjort med panorering:
Dum fråga: Vad menas med "panorering"?
Web-Tor skrev:
Dum fråga: Vad menas med "panorering"?
Du följer med objektet medans det rör på sig.
Wiberg skrev:
Mika3l skrev:
Inte om det ska se ut som den rör sig... ;)
Ja just det, det var ju det också. ;)