Funderar så smått på att köpa ny kamera, med Microdrive.
Jag har läst att microdrive är känslig, men hur känslig är den? Är det bättre att köpa ett vanligt minneskort med bra kapacitet i stället?
15 svar · 610 visningar · startad av Nicrosoft
Funderar så smått på att köpa ny kamera, med Microdrive.
Jag har läst att microdrive är känslig, men hur känslig är den? Är det bättre att köpa ett vanligt minneskort med bra kapacitet i stället?
Microdrive kan vara långsamma också, men framförallt är de känsliga mot stötar på ett helt annat sätt än till exempel ett CF-kort. Jag skulle inte våga köpa en Microdrive för jag är så klumpig och tappar saker i golvet jämt, så jag satsar hellre på ett större CF-kort istället (de ligger rätt bra i pris också).
Blir nog ett sånt, om det blir kamera :)
Hittade på cyberphoto snabbare minnsekort. Är det korten eller kameran som brukar vara flaskhalsen? Kameran jag funderar på är Minolta Dimage 7hi.
.
Hejsan!
Jag har kört med 1Gb Microdrive i över ett år utan problem.
Med normal kamera hantering är det inga problem med känsligheten. Så länge du inte dänger i kameran hårt just när den sparar ner bilden så är det inga problem.
Och hastigheten är heller inte ngt problem.
Jag kör en canon D60, och även när den har buffrat sina 8 bilder och skall spara ner dom (8 x 8Mb i RAW format) går det hyggligt snabbt.
Märker ingen större skillnad när jag byter till ett CF kort...
Så....kör så det ryker!
Har kört 1Gb microdrive i jobbets Dimage7 i ca ett år nu.
Det enda negativa jag upplevt är att jag tycker det kan ta lite lång tid att spara ner bild ibland..plus att microdriven verkar äta på batterikapaciteten.
hehe jag har ett 256 till min minolta och det räcker tyvärr inte så länge :-( I superfine är bilderna 14,4 MB stora..
jag lånade polarns microdrive och jag kan säga att batteri äter den till frukost med god aptit!
Se till att köpa till en UV-lins som skydd för linsen (kostar typ en hundring). har du repat linsen är det ju ajöss...
batterier går åt en tre fyra packer också!
Clas Ohlsson-prylar funkar sällan så bra (min erfarenhet iaf)... Jag använder 2100 mAh från Friwo och de håller ett bra tag!
red. friwo hette de visst...
Jag har använt Duracell 1800mAh till en Minolta Dimage i ett par månader och dom har funkat bra. Har hållt till ca 100 bilder med blixt och flitigt zoomande. Vanliga Duracell PRO höll till ca 10 bilder.
vilken modell av dimage har du?
Det var en 300 jag använt ett tag.
oki... Minolta verkar vara ett populärt märke!