webForumDet fria alternativet

Nikon Coolpix 3100, USA

Fotografering

11 svar · 434 visningar · startad av fredrik99

Medlem sedan maj 2000426 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt att inhandla en digitalkamera :)
Nikon Coolpix 3100 fick brutalt bra kritik i expressens test, kollat runt lite på priser, ligger mellan 3400 och 3600 svenska riksdaler.
I USA ligger den mellan 260-280 dollar. Är det någon risk eller något man bör tänka på när man köper kameror från USA?

http://dcresource.pricegrabber.com/search_getprod.php/masterid=702956/prsrt=1/ut=d574e7d249202563

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Bara att Nikon inte har någon världsgaranti så går kameran sönder måste du skicka den till USA eller betala en sur peng för att få den fixad i Sverige. Plus att laddaren såklart måste ha en konverterare för pluggen (själva "transformatorn" funkar i Europa).

Medlem sedan maj 2000426 inlägg

Då är det kanske värt dryga tusenlappen :)

Annars, är det en bra kamera?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Bara att Nikon inte har någon världsgaranti så går kameran sönder måste du skicka den till USA eller betala en sur peng för att få den fixad i Sverige.

Det gäller väl bara gråimport?

Nej tyvärr inte. Om jag lagligen skulle köpa en Nikon Coolpix i USA så kan jag inte repa den här i Sverige. Helknäppt, men de har konstiga regler i USA i många fall när det gäller kapitalvaror.

I övrigt är det nog en bra kamera och själv har jag inte haft några problem med någon av mina två Coolpix jag ägt/äger. Har inte haft anledning att sända dem in för reparation så jag tror nog du lungt kan köpa den i USA. Dessutom är Nikon i Sverige väldigt sjyssta så de kan säkert fixa det ändå, så länge garantin gäller. Själv skickade de mig en manual i tryckt format på svenska och ett linsskydd, alldeles gratis när jag köpte min första kamera (begagnad).

Gråimport är inte på något sätt olagligt, dock har inte kamerorna tagits in av Nikon USA utan av handlarna själva.
Nog måste väl de kameror som går via Nikon USA ha världsgaranti?

Inte så vitt jag vet. Det finns till exempel en anledning varför gummigreppet på Nikon Coolpix 900, 950, 990, 995 och 4500 (alla med i princip samma grunddesign) har olika färger i USA och Europa, det är just för att de ska se skillnaden. Superlöjligt jag vet, men vi har diskuterat detta rätt mycket på Nikon Talk på https://www.dpreview.com då många i Europa funderat över att köpa billiga kameror i USA under deras resor. De i USA har lila gummigrepp medan de i Europa är röda. Det är enda skillnaden mellan kamerorna - plus garantin förstås. De stackars kanadensarna har också fått "europa-modellen" och de kan heller inte köpa deras kameror i USA och få dem fixade i Kanada.

Alltid lär man sig något nytt... = )
Du råkar inte veta om detta är ett nytt påfund av Nikon eller om det alltid varit så?
Är prisskillnanden stor mellan Kanada/USA nu?
-98 kostade en F90X mindre i Kanada än vad en grey market F90X kostade i New York.

Nytt vet jag inte, jag har bara haft Nikon Coolpix-kameror i 3 år så jag kan bara säga att så länge har det varit ett faktum i alla fall.

Prisskillnaden är rätt stor med tanke på att den kanadensiska dollarn är mindre värd än den amerikanska dollarn och de betalar dessutom 15% skatt i Kanada (det kan skilja något, de har 7% statlig skatt och 8% är den provinsiella skatten, dock har de flesta provinser i Kanada samma skatt, med något undantag).

Du köper en amerikansk dollar för 7:76 idag
Du köper en kanadensisk dollar för 5:71 idag

Priserna i Kanada är dessutom alltid angivna utan moms, så de lägger alltid på skatten när du betalar. Högst irriterande när du är dålig i matte och står där vid kassan och ska försöka räkna ut vad du egentligen är skyldig.

Då är ju den kanadensiska dollarn starkare nu än för fem år sen! Go Canada! = )
Jepp, ytterst irriterande med PST, å andra sidan har man ju chans att få igen den...

OlleBoop, ja precis. Lite bökigt dock är det att fylla i formuläret, skicka med sina kvitton (som man ju gärna vill behålla för garantier och sånt) och sen vänta på att få igen pengarna i flera månader. Jag har gett upp och skiter i det, får väl anses som mitt bidrag till landets ekonomi och för att det är så fint där Bens familj bor. :e

När jag skulle lösa in checken så hade den gått ut (stod inget datum på den) så det var kanske lika bra... :)
För övrgit har vi hamnat offtopic nu tror jag! :bire

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)