webForumDet fria alternativet

Stora filer vid inspelning av TV

Fotografering

3 svar · 332 visningar · startad av fisken02

Medlem sedan aug. 2001181 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag vill captura (eller hur man säger...) från TV:n. Det blir kanon bra. Högsta kvalité på ljud och bild, men det är ett problem. Filerna blir hur stora som helst. 1 minuts inspelning ger en fil som är drygt 1 GB. Har testat olika codecs men det blir ingen skillnad. Om jag drar ner på upplösningen får jag pissdålig bild, och det vill jag ju inte ha.
Jag använder VirtualDub, upplösning 720x576. Har testat olika inställningar för att få ner storleken, men inget hjälper nämnvärt.
Jag gör filerna till *.avi, det är dom som blir stora. Sen separerar jag ljud och bild, gör om till mp2 och mpa. Till slut har jag en fil på ca 60 MB/minut. Det är ju ok. Finns det inget sätt att skippa avi-steget? Har testat att captura direkt till mpeg, men det blev helkasst resultat.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Antar att du hittade "VideoStandard" i registret då? Det var så lite så. :OO

Jag kör också med upplösningen 720x576. Men det rekommenderas att du komprimerar videoströmmen, annars blir filerna (som du själv upptäckt) rätt stora.

Använder själv Morgan M-JPEG codec. Kör med 90-95% kvalitet, och då går det inte att se att filmen är komprimerad men ändå får man ner video-streamen till 3-3.5 MB/s (en minut tar alltså upp knappt 200 MB hårddisktutrymme). En annan codec som brukar rekommenderas är Pegasus PICVideo MJPEG Codec. Mindre än så är svårt att komma med fullgod kvallitet. Video-capture kräver en stor hårddisk.

Medlem sedan aug. 2001181 inlägg

Tack för hjälpen Robban. Sorry att jag inte tackade förra gången.
:r :r :r

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det är lugnt. :)

Kan f.ö. nämna att dessa bägge codecs kostar pengar (några hundralappar). Skall finnas någon fri M-JPEG codec också, men jag kan inte komma ihåg var.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)